Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel dyplomowany prowadził zajęcia z wychowania technicznego nie posiadając kwalifikacji (zgoda kuratorium), czy prawidłowo wypłacano mu za prowadzenie tychże zajęć jako nauczycielowi stażyście. Nauczyciel domaga się wyrównania, czy ma do niego prawo? Jaki akt prawny reguluje te kwestie.
Nie znamy szczegółów dotyczących wykształcenia nauczyciela, ale jeśli nie posiada on odpowiednich kwalifikacji, ma tu zastosowanie art. 10 ust. 10 KN: „dla celów płacowych ci nauczyciele są traktowani jak nauczyciele stażyści”.
- Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. (ze zm.).
Art. 10. 7. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami, o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony.
(…)
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, jeżeli nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, można za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny zatrudnić nauczyciela, który nie spełnia warunku wymienionego w ust. 5 pkt 5.
10. Do nauczycieli zatrudnionych na podstawie ust. 9 nie stosuje się przepisów rozdziału 3a. Dla celów płacowych nauczyciele ci są traktowani jak nauczyciele stażyści.
ustęp 5. Stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i z nauczycielem dyplomowanym nawiązuje się na podstawie mianowania, jeżeli:
1) posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
3) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie;
4) nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie;
5) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska;
6) istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W listopadzie do szkoły do klasy V przyszedł uczeń, który dotychczas uczył się języka angielskiego. W naszej szkole uczniowie uczą się dwóch języków obcych, a obowiązkowy jest język niemiecki. Powinnam zatem przydzielić uczniowi indywidualny tok nauczania języka niemieckiego czy też zwolnić go z tego języka, uznając w jego przypadku za obowiązkowy język angielski? Nadmieniam, że jesteśmy szkołą podstawową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam uczniów 4-latków i 5-latków w oddziale przedszkolnym który jest przy szkole podstawowej. Czy dla tych uczniów organ prowadzący ma zapewnić dowóz, jeśli w ich przypadku placówka jest w odległości ponad 3 km od miejsca zamieszkania? Jaka jest podstawa prawna w tym zakresie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W świetle obecnych przepisów, do którego roku życia może być odroczone dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego od obowiązku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem podstawowej szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie chcę zatrudnić nauczyciela do prowadzenia zajęć technicznych bez kwalifikacji do nauczania tego przedmiotu (nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania w-f) co muszę zrobić, aby móc go zatrudnić?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe