Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel mianowany został zatrudniony w mojej szkole od 1.09.2007r. na czas nieokreślony na 7/18 etatu, później pracował w wymiarze 4/18, 2/18, 3/18 i 16/18. Od 1.03.2012r. Otrzymał umowę na pełen etat. W sierpniu 2016r. Nauczyciel poinformował mnie ustnie, że wybiera jako macierzystą szkołę inna placówkę, w której pracował na część etatu a od 1 września 2016r. otrzyma cały etat, dlatego prosi o zmniejszenie wymiaru zatrudnienia. Zawarty został wtedy aneks do umowy, określający wymiar zatrudnienia na 10/18 etatu, a od 1.03.2013r. na 11/18 etatu. W związku z likwidacją gimnazjum wychodzącego w skład Zespołu Szkół Samorządowych (gimnazjum, ;liceum ogólnokształcące, technikum), którym kieruję, nauczyciel otrzymał 12 maja 2017r , informację , że zostanie z nim rozwiązana umowa o pracę z dn. 31.08.2017r. W związku z opisaną sytuacją mam pytanie: 1) Czy w/w nauczyciel powinien otrzymać odprawę w wysokości 6 –miesi ocznego wynagrodzenia, liczoną od pełnego etatu czy od części etatu, na jakiej nauczyciel przez ostatni rok był zatrudniony (tj. 11/18)?
Ponieważ obniżenie wymiaru zatrudnienia nie może nastąpić na wniosek nauczyciela z kontynuacją zatrudnienia przez mianowanie (było to dopuszczalne tylko z przyczyn organizacyjnych wymienionych w art. 22 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 pkt 2 KN), z nauczycielem należało rozwiązać stosunek pracy przez mianowanie w trybie porozumienia stron zgodnie z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN oraz zatrudnić na umowę o pracę na część etatu w oparciu o art. 10 ust. 6 KN. Ponieważ podstawę zatrudnienia powinna stanowić umowa o pracę, w związku z likwidacją gimnazjum nauczyciel nie ma prawa do odprawy 6-miesięcznej (należnej tylko przy prawidłowym zatrudnieniu przez mianowanie), a do odprawy z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę z ponad 8 – letnim stażem, czyli w wysokości 3-miesięcznego wynagrodzenia za 11/18 etatu, należną na podstawie art. 225 ust. 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, Dz. U. z 2016 r., poz. 1474).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona jest w zespole szkół w skład którego wchodzi szkoła podstawowa z klasami gimnazjum oraz przedszkole. W roku szkolnym 2017/18 pracowała w przedszkolu w oddziale sześciolatków (pensum 22 godziny na tydzień). Na rok szkolny 2018/19 zaplanowano oddział 3-4 latków (pensum 25 godzin). Czy obowiązkiem dyrektora w maju było wręczenie porozumienia zmieniającego warunki pracy w związki ze zwiększeniem tygodniowego pensum? Jeśli tak, to co zrobić w przypadku, gdy takiego porozumienia nie było, a w zespole szkół nie ma możliwości zatrudnienia jej na etacie z 18-godzinnym pensum.
- Czy nauczyciel biorący udział w konkursie na stanowisko dyrektora szkoły zobowiązany jest do odpracowania przepadających w tym czasie zajęć dydaktycznych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: nauczycielka zgłosiła dyrektorowi, że jest w ciąży. Jej tygodniowy wymiar pracy wynosi 27 godzin 9 ( w tym 9 nadgodzin). Czy nadal może pracować w tym wymiarze, czy należy jej nadgodziny przydzielić innemu nauczycielowi? Jeżeli może je nadal realizować to czy powinna napisać do dyrektora prośbę o ich utrzymanie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od września przebywam na urlopie dla poratowania zdrowia. Pełnomocnictwo (przedszkole niepubliczne) jest zrobione na mojego męża od końca sierpnia, nie zawiesiłam działalności, bo zatrudnione mam pracownice. Czy w takiej sytuacji dyrektor szkoły może przywrócić mnie do pracy w szkole? Proszę o pilną odpowiedz.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy się ustosunkować do nowych przepisów Kodeksu Pracy dot. zatrudnienia pracownika? Czy prawdą jest, iż przy zawieraniu umów na czas określony należy to zgłaszać do okręgowego inspektora pracy. Jeżeli tak to w jakiej sytuacji. Czy konieczne to jest przy każdej umowie na czas określony?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe