Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel świetlicy chce zorganizować dla uczniów wycieczkę w góry. Nie ma ukończonego kursu kierowników wycieczek. Czy w takiej sytuacji może być kierownikiem wycieczki czy tylko opiekunem?
Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która: 1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych, 2) jest instruktorem harcerskim, 3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek. Szczególną ostrożność należy zachować organizując wycieczkę w terenach górskich lub nad wodą. Decyzję w sprawie wycieczki podejmuje dyrektor szkoły, który zatwierdza podpisem na karcie wycieczki liczbę i skład opiekunów, biorąc pod uwagę: a) wiek uczestników b) stopień ich rozwoju psychofizycznego, c) stan zdrowia (ewentualnie niepełnosprawność uczestników) d) specyfikę zajęć, e) warunki topograficzne, pogodowe i organizacyjne, f) doświadczenie zawodowe opiekunów. Oznacza to, że nauczyciel świetlicy nie może być kierownikiem wycieczki organizowanej dla uczniów w góry, może być natomiast opiekunem. Podstawa prawna: 1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. 2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w ramach godzin "karcianych" nauczyciel może pojechać z uczniami np.: na mecz piłki siatkowej(uczniowie są tylko kibicami) lub wycieczkę szkolną? Jeżeli tak, to ile godzin wynikających z art.42 KN nauczyciel zrealizował (np.: podczas 2-dniowej wycieczki)? Proszę o szybką poradę.
- Bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc i proszę o dalsze wsparcie i odpowiedź na cztery pytania: 1.Czy dziecko badane przez zespół opiniujący o wczesnym wspomaganiu rozwoju w niepublicznej poradni psychologiczno-pedaggogicznej musi posiadać orzeczenie o niepełnosprawności w sensie medycznym? W poradni miejskiej odmówiono opiniowania o WWR, gdyż dziecko nie posiadało ww. orzeczenia. Stąd dylemat w tej sprawie.; 2. Czy kwalifikacje nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem (przedszkole niepubliczne)są wystarczające, gdy posiada wykształcenie: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną oraz studia podyplomowe z logopedii. Dziecko 3-letnie, w zasadzie uczy się mówić (mama dziecka jest głuchoniema).; 3. Ile godzin należy przeznaczyć na zajęcia indywidualne dla dziecka, które posiada opinię o WWR oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Zalecenia w opinii i orzeczeniu są w zasadzie takie same. Opracowano IPET oraz program indywidualny wwr. Dziecko ma obecnie przyznane 8 godzin miesięcznie zajęć indywidualnych, czy powinno mieć podwójnie?; 4. Czy w przedszkolu niepublicznym dopuszczalne jest prowadzenie zajęć z rytmiki w godzinach dopołudniowych, między godz. 8, a godz. 13, czyli w czasie realizacji podstawy programowej, jeśli to rodzice ponoszą koszt tych zajęć? Było to zgłoszone przez rodziców i przegłosowane na zebraniu z rodzicami. Płatność niewielka, 10zł/miesiąc. W przedszkolach publicznych takie zajęcia są obowiązkowe, finansuje je miasto.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko z oddziału przedszkolnego posiada opinię o wczesnym wspomaganiu i orzeczenie o kształceniu specjalnym. Rodzice oświadczyli ,że wspomagane będzie poza przedszkolem. Czy w związku z tym szkoła musi organizować kształcenie specjalne zgodnie z zaleceniami orzeczenia, czy rodzice mogą zrezygnować z pomocy specjalistów bo korzystają w innym miejscu? Opinia i orzeczenie zawierają te same wskazania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zatrudnienie wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kl. IV – w jakim wymiarze? Czy można zatrudnić nauczyciela na czas określony, np. na czas obowiązującego orzeczenie o kształceniu specjalnym (autyzm)?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- 10. Co do planu wynikowego powinien dołączyć nauczyciel przed złożeniem go do dyrektora szkoły? Czy m.in. należy podłączyć dostosowania dla uczniów, które wynikają z opinii i orzeczeń? Czy wystarczy, że wychowawca takie informacje umieści w dzienniku elektronicznym przy nazwisku ucznia, który takie dostosowania posiada, i do takich informacji ma dostęp każdy nauczyciel uczący takiego ucznia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe