Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel ukończył technikum technologii żywności, później studia i ma przygotowanie pedagogiczne. Czy można przydzielić takiemu nauczycielowi zajęcia z kształcenia zawodowego teoretycznego w szkole branżowej?
Najprawdopodobniej nauczyciel nie posiada wymaganych kwalifikacji, natomiast w pytaniu nie podano wystarczających informacji do udzielenia jednoznacznej odpowiedzi. Zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.) kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach branżowych posiada osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła co najmniej studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub na kierunku, którego efekty uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności obejmują treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, wskazane w podstawie programowej dla tego przedmiotu w szkole branżowej. Jeśli więc dana osoba ukończyła studia na kierunku niezwiązanym z prowadzonymi w szkole zajęciami z kształcenia zawodowego teoretycznego, nie może zajmować stanowiska nauczyciela tylko po ukończonym technikum, nawet w zakresie zgodnym z tymi zajęciami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Moje pytanie dotyczy organizacji zajęć religii w przedszkolu. Z żadnego aktu prawnego nie wynika wprost zasada, że należy je umieszczać wyłącznie przed lub po zajęciach realizujących podstawę programowa. W moim przedszkolu funkcjonuje kilka oddziałów realizujących tylko podstawę programową w wymiarze 5 godzin dziennie. Rodzice życzą sobie, aby ich dzieci uczestniczyły w zajęciach religii, a organizacyjnie nie ma możliwości prowadzenia ich poza podstawą. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. mówi o organizowaniu nauki religii w ramach planu zajęć przedszkolnych. Dla tych oddziałów plan zajęć realizowany jest w godzinach 8-13. Proszę o udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy w tej sytuacji można organizować naukę religii w ramach podstawy programowej. Jeśli nie to z jakiego aktu prawnego wynika to wprost. Dodam, że katecheta zatrudniany jest zgodnie z KN, zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 30 i po 15 min, w zależności od wieku dzieci.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym integracyjnym w przypadku uczęszczania do grupy integracyjnej dziecka z niepełnosprawnością ruchową konieczne jest zatrudnienie nauczyyciela wspomagającego czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, czy 2 zajęcia rewalidacyjne z ramowego planu nauczania przysługują wszystkim dzieciom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego czy tylko dla upośledzonym w stopniu umiarkowanym i głębokim. Mam 2 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na afazję dzieci. Reszta upośledzenie lekkie. Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel na przyszły rok ma zaplanowany niepełny wymiar etatu 0,54: łączone godziny świetlicy (3 godziny), biblioteki (6 godzin) i muzyki (4 godziny). W obecnym roku szkolnym ma cały etat. Nauczycielowi zostało 1,5 roku do emerytury. Chcąc przejść na urlop dla poratowania zdrowia lepiej dla tego nauczyciela byłoby to zrobić pod koniec tego roku szkolnego tj. czerwiec czy sierpień? Jeśli przejdzie na urlop od września to po powrocie będzie musiała wrócić na pół etatu czy na cały etat?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gimnazjum istnieje klasa sportowa, która realizuje wychowanie fizyczne w wymiarze 10 godzin tygodniowo - z tego 4 jako realizacja podstawy programowej, a 6 to trening o profilu piłki koszowej.
4 podstawowe godziny realizuje nauczyciel wychowania fizycznego, natomiast 6 dodatkowych - wspólnie nauczyciel wychowania fizycznego oraz trenerzy gminnego klubu sportowego. Trenerzy nie są zatrudnieni przez szkołę, są opłacani przez gminny klub sportowy.
Czy w takiej sytuacji, kiedy formalnie opiekę nad młodzieżą sprawuje i tak nauczyciel wychowania fizycznego, szkoła powinna/musi zawrzeć jakąś umowę lub porozumienie z klubem sportowym bądź trenerami? Na jakich zasadach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe