Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel wychowania przedszkolnego jest zatrudniony w pełnym wymiarze na podstawie mianowania, posiada on orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, ma skrócony wymiar pracy. Otrzymaliśmy od niego informację o zamiarze przejścia na rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy, jednak nadal chciałaby pracować. Co powinniśmy zrobić w momencie uzyskania przez nauczyciela prawa do renty? Czy zachodzi konieczność rozwiązania umowy o pracę, na jej wniosek i zawarcia nowej? Na co zwrócić uwagę?
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 504) częściowo niezdolną do pracy jest osoba, która w znacznym stopniu utraciła zdolność do pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji. W przypadku wydania orzeczenia o częściowej niezdolności do pracy domniemywa się częściowe zachowanie zdolności do wykonywania pracy zgodnej z kwalifikacjami (dotychczasowej lub innej), w zakresie niższym niż znaczny. Sam fakt posiadania orzeczenia o częściowej niezdolności do pracy nie wiąże się z zakazem podejmowania zatrudnienia albo zakazem kontynuacji obecnego zatrudnienia. Konieczność rozwiązania stosunku pracy też nie jest warunkiem uzyskania świadczenia rentowego z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Do decyzji stron stosunku pracy pozostawiono czy w związku z wydaniem orzeczenia zajdzie potrzeba zmiany warunków zatrudnienia (przykładowo w zakresie wymiaru czasu pracy). Wymiar zatrudnienia i będący jego pochodną przychód pracownika jest istotny w kontekście zawieszenia lub zmniejszenia prawa do świadczenia. Na podstawie art. 105 ust. 7 i 8 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych prawo renty z tytułu niezdolności do pracy ulega zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego; W razie osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, nie wyżej jednak niż 130% tej kwoty, świadczenie ulega zmniejszeniu o kwotę przekroczenia. Zawieszenie prawa do świadczenia nie jest równoznaczne z pozbawieniem prawa do renty. Zawieszenie równa się wstrzymaniu wypłaty świadczenia.
Reasumując, nie ma obowiązku zakończenia stosunku pracy i podpisywania nowej umowy. Przyznanie renty nie stanowi też podstawy do wypłaty odprawy emerytalno-rentowej, gdyż tą wypłaca się jeżeli istnieje związek przyczynowy między rozwiązaniem stosunku pracy a uzyskaniem prawa do renty. Jeżeli dyrektor przedszkola będzie miał wątpliwości co do możliwości wykonywania pracy przez pracownika po otrzymaniu renty, powinien rozważyć skierowanie pracownika na badania kontrolne do lekarza medycyny pracy. Na podstawie art. 229 § 2 Kodeksu pracy pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą, pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania mogę zmienić przydział obowiązków poprzez porozumienie zmieniające Czy takie porozumienie stosuje się tylko jak zawiera się umowę o pracę z nauczycielem ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W maju 2019 r. rozwiązaliśmy umowę z nauczycielem z art. 20 KN z dniem 31.08.2019 r. Nauczyciel poinformował dyrektora, że z dniem 31.08.2019 r. przechodzi na emeryturę. Dostał dwie odprawy sześciomiesięczną i trzymiesięczną emerytalną. Podpisaliśmy z nim umowę na pół etatu od 1 września. DBFO nakazało zmienić umowę od 2 września, tłumacząc że przy przejściu na emeryturę musi być co najmniej jeden dzień przerwy. Czy w opisanym przypadku, kiedy nauczyciel nie rozwiązuje umowy w związku z przejściem na emeryturę tylko z art. 20 KN?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Chcemy od 1 września 2023 r. zatrudnić nauczyciela na zastępstwo do 25 października 2023 r. w świetlicy szkolnej na pełen etat. Będzie to jego pierwsza praca w szkole. Następnie, po tym okresie od 26 października na czas określony do końca roku szkolnego 2023/2024 (najlepiej do końca zajęć szkolnych) – czyli byłaby to umowa do czerwca czy do 31 sierpnia 2024 r.? Jaką umową możemy zawrzeć z takim nauczycielem? Czy możemy zawrzeć jedną umowę np. na zastępstwo do 25 października 2023r., a drugą na czas określony już bez zastępstwa do końca czerwca lub sierpnia? Czy wypłacamy takiemu nauczycielowi dodatek na start? Czy musi zacząć on staż na nauczyciela początkującego czy te umowy wykluczają taką możliwość?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest przepis, podstawa prawna, która określa czas jaki musi upłynąć od momentu ukończenia kursu z zarządzania oświatą do chwili przystąpienia do konkursu na dyrektora (np. kurs kończy się 10 marca, a konkurs jest 20 marca czy nie trzeba jakiś czas odczekać?
- W związku z reforma od 01.09.2017 roku nie wiem jak powinno to wyglądać prawnie. Czy informacja dana nauczycielowi w związku z przekształceniem zespołu Szkół w 8-letna szkołę podstawową wystarczy. Ponieważ nauczyciele mieli zawarte umowy o pracę na Zespól Szkół, a teraz będzie Szkoła Podstawowa, a poza tym jeszcze następuje zmiana w nazwie szkoły (patrona z Marii Konopnickiej na Jana Pawła II ). Czy powinnam dać aneksy do umowy czy nie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe