Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel zatrudniony w szkole na podstawie mianowania, zostaje powołany na stanowisko wicedyrektora. Organ prowadzący nakazuje wicedyrektorowi realizować w tygodniu 7 godzin dydaktycznych. Jak zatem wygląda sytuacja z etatem wicedyrektora, który po jakimś czasie nie będzie chciał pełnić tej funkcji lub zostanie odwołany? Czy obligatoryjnie wraca na "swoje" godziny, na których pracuje inny nauczyciel? W jaki sposób zatrudnić nauczyciela na godziny wicedyrektora?.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Art. 38. 1. Organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole lub placówce:
1) odwołuje nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w razie:
a) złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem,
b) ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia,
c) złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 34 ust. 2a;
2) w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.
2. Opinię, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wydaje się w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wystąpienia organu, o którym mowa w ust. 1. Niewydanie opinii w tym terminie jest równoznaczne z wydaniem opinii pozytywnej.
USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela:
art, 42 ust. 6. Dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, obniża się tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub zwalnia się ich od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w ust. 3.
Skoro organ prowadzący obniżył wicedyrektorowi tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć do 7 godzin, oznacza to, że jest on w dalszym ciągu zatrudniowy w pełnym wymiarze czasu pracy, a jedynie jego pensum dydaktyczne jest niższe niż innych nauczycieli. W przypadku odwołania wicedyrektora ze stanowiska, należy zapewnić mu odpowiednią liczbę godzin dydaktycznych, tak aby jego pensum było zgodne z przepisami Karty Nauczyciela.
Zatrudnienie innego nauczyciela na godziny wicedyrektora powinno nastapić na podstawie umowy o pracę na czas określony - na okres powierzenia pani/panu .... obowiązków wicedyrektora. Wówczas w przypadku odwołania ze stanowiska ulega rozwiązaniu umowa z nauczycielem zastępującym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Studia doktoranckie a uprawnienia pracownicze. Proszę o pomoc w następującej kwestii:
od 1.09.2017 r. zatrudniamy w naszej placówce (szkoła podstawowa) nauczyciela, który w czerwcu 2018 r. doniósł świadectwo i dyplom ukończenia studiów doktoranckich. W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, art. 198.3. stanowi o tym, że „Doktorantowi, po uzyskaniu stopnia doktora, okres odbywania studiów doktoranckich, nie dłuższy niż cztery lata, zalicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze”. Jak należy w tej sytuacji interpretować powyższy zapis? Okres odbywania studiów doktoranckich nauczyciela, to: 01.10.2006 do 04.01.2010. W tym czasie (jak wynika ze świadectw pracy) nauczyciel pozostawał w zatrudnieniu (nie były to uczelnie wyższe, nie był nauczycielem akademickim) z niewielkimi przerwami: 01.09.2006 – 24.02.2007, 27.02.2007 – 22.06.2008, 01.09.2007 – 2015.08.31. Czy mimo tego należy zwiększyć tj. dodać do stażu pracy nauczyciela te 4 lata? Czy może tylko okres przerw w zatrudnieniu? A może w ogóle nie należy w tej sytuacji zwiększać stażu pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Audytor podczas audytu zalecił, aby zawrzeć w statucie szkoły zakresy czynności pracowników administracji i obsługi. Czy taka informacja powinna być zawarta w statucie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest na urlopie dla podratowania zdrowia .Czy i w jakim terminie mogę wręczyć pismo o zmniejszonych godzinach? Nauczyciel nie będzie miał całego etatu w roku przyszłym. Jest taka możliwość ze względu na małą ilość uczniów.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Przeniesienie nauczyciela stażysty na inne stanowiska w tej samej placówce.
01.09.2018 r. zatrudniliśmy w placówce, w wymiarze 1 etatu nauczycielkę w-f (pensum 18) na okres 2 lat (do 31.08.2021) celem umożliwienia pracownikowi odbycia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego.
W tej chwili, na nowy rok szkolny 2019/2020 mamy mniej o 1 etat nauczycieli w-f (wynika to z kalkulacji do arkusza organizacji, zatwierdzonego przez jednostkę prowadzącą - zmniejszenie liczby klas oraz nowelizacja zapisu, iż klasy integracyjne nie będą dzielone na grupy osobno realizujące lekcje wychowania fizycznego), w związku z czym p. Dyrektor chce zaproponować rzeczonemu nauczycielowi przeniesienie na stanowisko wychowawcy świetlicy (zmiana stanowiska i pensum z 18 na 26). Proszę o informację w jaki sposób powinniśmy w tej sytuacji postąpić. Czy informować o tym związki zawodowe? Czy nauczyciel stażysta musi wyrazić zgodę na przeniesienie na inne stanowisko (art. 18 ustawy Karta Nauczyciela nie stanowi o stażystach i kontraktowych). Czy informacja o przeniesieniu (oczywiście pisemna) powinna być sporządzona w formie wypowiedzenia umowy w części dotyczącej rodzaju świadczonej pracy (nauczyciel w-f z pensum 18 na wychowawca świetlicy z pensum 26)? Czy nauczyciel do połowy okresu wypowiedzenia powinien złożyć pisemną odmowę (jeśli nie będzie się godził na nowe warunki)? Okres wypowiedzenia w/w osoby, to 1 m-c. Jeśli należy wypowiedzieć umowę w części dotyczącej stanowiska pracy, to kiedy tego dokonać? W maju, kiedy jest tzw. „ruch kadrowy”, mimo, iż w tej sytuacji okres wypowiedzenia pracownika będzie przypadał na ostatni dzień czerwca (wiadomym jest, że nikt nie przyjmie do pracy nauczyciela na okres wakacji), czy w lipcu, kiedy nauczyciel będzie na urlopie ale wówczas okres wypowiedzenia zakończy swój bieg 31 sierpnia (w jaki sposób wręczyć wówczas pracownikowi pismo)? Czy jeśli nauczyciel nie przyjmie nowych warunków należy mu się odprawa?
Dla oglądu sytuacji dodam, iż w tej chwili zatrudniamy 5 nauczycieli w-f.
3 osoby: umowa na czas nieokreślony przekształcona w stosunek pracy na podstawie mianowania (nauczyciele mianowani i dyplomowani).
1 osoba zatrudniona od 11.09.2017 r. do 26.03.2018 r. na zastępstwo nieobecnego nauczyciela świetlicy aneksowana w styczniu 2018 r. na okres zatrudnienia: 29.01.2018-22.06.2018 – zmiana, poza okresem zatrudnienia, dotyczyła także zmiany stanowiska z wychowawcy świetlicy na nauczyciela w-f, a spowodowana była nieobecnością nauczyciela w-f, który w tym okresie korzystał z urlopu dla poratowania zdrowia. Ponowne zatrudnienie tego pracownika, to umowa na czas określony od 01.09.2018 r. do 31.08.2021 r. na stanowisku nauczyciela w-f. Okres umowy ściśle związany z umożliwieniem pracownikowi odbycia stażu na nauczyciela kontraktowego.
Kolejna osoba, to nauczyciel, którego cała sytuacja i zadane pytania dotyczą.
Jako kryterium wyboru osoby do przeniesienia na stanowisko wychowawcy świetlicy przyjęto najkrótszy staż w naszej placówce.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie dotyczące urlopu dla nauczyciela po urodzeniu dziecka. Pracownica 13.10.2018 r. urodziła dziecko i 23.10.2018 r. złożyła wniosek o udzielenia urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 tygodni. (od 13.10.2018-01.03.2019) 1) w jakiej wysokości powinien być wypłacony zasiłek macierzyński? 2) czy bezpośrednio po upływie tego okresu tj. od 2 marca 2019 roku pani może wykorzystać część urlopu uzupełniającego w wymiarze 42 dni, a po tym czasie skorzystać z urlopu rodzicielskiego, czy jednak musi najpierw skorzystać z urlopu rodzicielskiego i w jakim wymiarze?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe