Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczycielka jest zatrudniona tylko na 1 rok w pełnym wymiarze jako nauczyciel wspomagający w klasach integracyjnych. Chce jechać na konferencję w godzinach pracy w sprawie zmian w podstawie programowej z języka obcego, bo w przyszłości będzie Jej to potrzebne. Czy muszę wyrazić Jej zgodę?
Ponieważ do podstawowych obowiązków nauczyciela należy dążenie do pełni rozwoju zawodowego (art. 6 pkt 3 KN), a dodatkowo w publicznych jednostkach oświatowych nauczyciel doskonali się zawodowo w ramach obowiązków służbowych i obowiązującego go czasu pracy (art. 42 ust. 2 pkt 3 KN), co dyrektor powinien jemu umożliwiać (art. 7 ust. 2 pkt 4 KN), co do zasady dyrektor jedynie w wyjątkowych sytuacjach powinien odmawiać nauczycielowi możliwości wzięcia udziału w doskonaleniu zawodowym (np. z powodu braku możliwości organizacji zastępstwa z uwagi na sytuację kadrową). W niepublicznej szkole z racji braku obwiązywania art. 42 ust. 2 pkt 3 i art. 7 ust. 2 pkt 4 KN, odmowa udzielenia zwolnienia z prowadzenia zajęć z uczniami może być uzasadniona także brakiem związku zakresu doskonalenia zawodowego z obowiązkami wykonywanymi w danej placówce.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie czy nauczyciel ma prawo wglądu do protokołów pokontrolnych dotyczących oceny pracy dyrektora.
Jestem w konflikcie z nauczycielem który zachowuje się w sposób dziwny. Pisze donosy stworzył atmosferę konfliktu w szkole. W tej chwili jestem po ocenie pracy na koniec kadencji. Otrzymałem ocenę dobrą, kontrole przyniosły pewne uchybienia i idące za tym zalecenia. W czasie Rady Pedagogicznej omówiłem kontrole mówiąc, że ogólnie wyszło dobrze. Nauczyciel poprosił na piśmie o protokoły pokontrolne żeby je analizować i przeczytać . Czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nawiązując do poniższego pytania, zaznaczam, że placówki niepubliczne nie mają obwodów, czy też rejonizacji dzieci. Czy niepubliczna szkoła podstawowa i niepubliczne przedszkole powinny prowadzić księgę ewidencji? Czy jeśli jest to ten sam organ prowadzący to księga jest wspólna? Szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci oraz księgę uczniów. Szkoła publiczna podstawowa jest zobowiązana do prowadzenia księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałych w obwodzie szkoły. Z przepisu jednoznacznie wynika, że szkoła podstawowa ma obowiązek prowadzenia jednej księgi ewidencji dzieci, do której należy wpisywać dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły podlegające obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu. Zatem w księdze ewidencji dzieci wpisuje się wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie począwszy od pięciolatków, prowadząc je aż do ukończenia szkoły (nieistotne w której szkole, nawet, jeśli w innej, ale zamieszkujące przez cały czas w obwodzie macierzystej szkoły). Druga księga to księga uczniów. Tu wpisuje się wszystkich którzy rozpoczęli naukę w tej szkole , lub doszli w trakcie roku szkolnego, nawet, jeśli są spoza obwodu, ale są uczniami tej szkoły. W mojej opinii dokumentację należy prowadzić oddzielnie dla każdej jednostki będącej w zespole szkolno-przedszkolnym. Mając na uwadze jednak fakt, że przepisy nie precyzują odpowiedzi na pytanie, a wpisy by się powielały w księgach, dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu wspólnej dokumentacji. Najważniejsze jest, by zawierały dane wymagane przepisami.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokoły z egzaminów poprawkowych powinny zostać umieszczone w księdze arkuszy ocen? Czy prace pisemne ucznia należy traktować jako integralną część protokołu i też umieścić w księdze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ma obowiązek przyjąć ucznia do klasy VII spoza obwodu? Uczeń ten mieszka w innej miejscowości i dwukrotnie powtarzał I klasę gimnazjum.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jako placówka wychowania pozaszkolnego chcemy w czerwcu przeprowadzić rekrutację na zajęcia pozaszkolne. Czy mogę je przeprowadzić jedynie elektronicznie, w związku z epidemią? Jaką podstawę prawną mam wpisać? Czy w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 25 marca 2020 mogę podać listę osób przyjętych na stronie placówki? W jaki sposób mam weryfikować dokumenty przesłane drogą elektroniczną?
Czy wystarczy oświadczenie rodziców kandydata o prawdziwości przesłanych dokumentów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe