Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
O czym należy pamiętać podczas zmiany w statucie szkoły zapisów dotyczących oceniania? Kiedy można mówić o sytuacji, że ocena została wystawiona niezgodnie z przepisami?
W szkole powinny funkcjonować dwa regulaminy: ogólny, czyli wewnątrzszkolny i szczegółowy, czyli systemowy lub jeden, który określi zasady oceniania, klasyfikowania i promowania wraz z wymaganiami i warunkami uzyskania odpowiedniej oceny z danego przedmiotu.
Sposób oceniania określa statut szkoły
Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (dalej: r.w.s.o.) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Należy jednak pamiętać, że sposób oceniania wewnątrzszkolnego, który został określony w statucie danej szkoły, musi uwzględniać przepisy ww. rozporządzenia.
Klasyfikacja śródroczna
W § 11 ust. 3 r.w.s.o. zostało określone, że klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w terminach określonych w statucie szkoły.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym:
- podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z
- zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania,
- zachowania,
- ustaleniu według skali określonej w statucie szkoły śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z:
- zajęć edukacyjnych,
- zachowania.
Nauczyciel ustala ocenę klasyfikacyjną
Zgodnie z § 12 ust. 1 r.w.s.o. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Nauczyciel ustala śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie uzyskanych przez ucznia ocen bieżących. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego (§ 3 ust. 1 r.w.s.o.).
Nauczyciel ma prawo ustalania wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz określania sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Obowiązek poinformowania o wymaganiach edukacyjnych, metodach sprawdzania osiągnięć ucznia, prawie do poprawy ocen przez ucznia
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 r.w.s.o. ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m.in. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, które wynikają z realizowanego przez programu nauczania;
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Ponadto każdy nauczyciel powinien poinformować uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i zasadach poprawy ocen bieżących.
Przedmiotowe systemy oceniania wchodzą w zakres wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
Tworząc przedmiotowy system oceniania, nauczyciel bierze pod uwagę:
- cele oceniania,
- wybrany program,
- kryteria i zasady oceniania,
- metody i narzędzia sprawdzania osiągnięć i postępów,
- sposób dokumentowania oraz powiadamiania rodziców;
- zasady poprawiania ocen niedostatecznych,
- metody ewaluacji.
Przedmiotowy system oceniania zgody z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
Przedmiotowy system oceniania zawierając informacje o wymaganiach i kryteriach stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, jest podporządkowany wewnątrzszkolnemu systemowi oceniania i spójny z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.
Prawo zgłoszenia zastrzeżenia do oceny
Zgodnie z § 19 r.w.s.o. uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Ocena wystawiona niezgodnie z przepisami stanowi podstawę do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego
Wystawienie oceny semestralnej niezgodnie z przepisami prawa stwierdza dyrektor szkoły.
Podstawą do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego jest tylko i wyłącznie ustalenie oceny niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tejże oceny. Szkoła nie musi przeprowadzać takiego egzaminu tylko dlatego, że uczeń czy jego rodzice nie są zadowoleni z oceny.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy istnieje jakikolwiek przepis stanowiący jak długo należy przetrzymywać dokumentację rekrutacyjną, związana z naborem do szkoły? Chodzi mi o szkołę dla dorosłych, o ile to w ogóle ma jakieś znaczenie. Chodzi mi o samo zgłoszenie kandydata, ewentualne badania lekarskie, dokumentację z poprzednich etapów edukacji etc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Pełnię funkcję dyrektora w szkole podstawowej, dla której organem prowadzącym jest stowarzyszenie. Zostaliśmy przekazani do prowadzenia innemu organowi. Obecnie musimy przygotować projekt statutu oraz aktu założycielskiego. Stąd tez proszę o pomoc w tej sprawie. Jak powinny wyglądać te dokumenty ? Dodatkowo proszę również o wzór dokumentu tzw. planu obrony cywilnej dla szkół podstawowych.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole chcę wprowadzić regulamin przyznawania odznaki "Wzorowy Kadet Klasy Mundurowej", czy ma to przyjąć rada pedagogiczna w formie uchwały? Jeśli tak, to na jakie akty prawne się powołać? Jeżeli w innej formie, to jakiej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dopuszczalne są tzw. "okienka" w pracy nauczyciela przedszkola z racji realizacji w czasie trwania jego pracy zajęć dodatkowych prowadzonych przez innych nauczycieli specjalistów?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od której godziny powinna być otwarta szkoła dla uczniów? Czy na wniosek rodzica dyrektor musi zapewnić opiekę uczniowi np. na świetlicy od godziny 6 rano?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe