Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 01.10.2019 w przedszkolu niepublicznym jest udzielana pomoc psychologiczno- pedagogiczna chłopcu 6- letniemu z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Orzeczenie rodzic dziecka dostarczył 17.09.2019 r., a już od 01.10.2019 r. są realizowane zajęcia zgodnie z orzeczeniem. Informację, że w mojej placówce pojawiło się orzeczenie przekazałam niezwłocznie do Urzędu Gminy, było to w październiku. Do tej pory, a mamy już koniec lutego nie otrzymałam jednak żadnych środków z tytułu udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej dziecku z orzeczeniem. Do 5-go dnia każdego miesiąca składam deklarację do Urzędu Gminy o liczbie dzieci w placówce i informuje tam o dziecku z orzeczeniem. Dalej nic. Co w tej sytuacji? Czy mam prawo ubiegać się o zaległe świadczenia? Jeżeli tak, to jak to zrobić? Niebawem będzie koniec roku szkolnego, a ja nie otrzymałam żadnych świadczeń, mimo że ponoszę koszty na rzecz organizacji zajęć dla tego dziecka, które wynikają z orzeczenia.
Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 17 niepubliczne przedszkole otrzymuje na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości równej 75% podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Wynika z tego, że samo udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej nie uprawnia do otrzymania na ucznia wyższej dotacji. Z kolei wyższa dotacja – w kwocie, jaką na ucznia gmina otrzymuje subwencję oświatową – dotyczy dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, gdy przedszkole organizuje kształcenie specjalne. Z pytania nie wynika natomiast, że przedszkole realizuje w pełni kształcenie specjalne, a jedynie, że objęło ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną. Jest to jeden z wielu elementów kształcenia specjalnego (§ 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578). Przepisy nie regulują zagadnienia wysokości dotacji, gdy wbrew obowiązkowi wynikającemu z § 5 pkt 1 ww. rozporządzenia przedszkole nie realizuje wszystkich zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a jedynie ich wybrany fragment. W związku z tym raczej należy uznać, że gmina zasadnie nie wypłaca wyższej dotacji, ponieważ w ustawie UoFZO nie zostały przewidziane mechanizmy przeliczenia części dotacji na kształcenie specjalne. Inna sytuacja byłaby, gdyby przedszkole w pełni zorganizowało dla ucznia kształcenie specjalne i realizowało wszystkie zalecenia poradni, ponieważ od tego momentu byłoby niewątpliwie uprawnione do wyższej dotacji. W takiej sytuacji w gminie należałoby ucznia wykazywać jako objętego kształceniem specjalnym, a nie tylko pomocą psychologiczno – pedagogiczną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o przykładowy IPET dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim szkoła podstawowa. Jak powinien wyglądać. Czy nauczyciele przedmiotów muszą w dostosowaniach uwzględniać treści programowe?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dziekuję za odpowiedź, ale nie do końca się z nią zgadzam. Zadałam nastepujące pytania: czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która ukończyła studia wyższe magisterskie na kierunku "pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym" (2000 r., ilość godzin praktyki - 90)?
Ukończyła także Podyplomowe Studia w zakresie logopedii w 2008 r. ilość godzin praktyki 136 oraz Podyplomowe Studia w zakresie neurologii w 2011r. ilość godzin zajęć praktycznych 161.
Czy ta osoba może być pedagogiem szkolnym?
Rozporządzenie mówi:
Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400 oraz z 2012 r. poz. 174)
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
3) przygotowaniu pedagogicznym - należy przez to rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin; w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin; o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego;
Chodzi o te 150 godzin praktyki??
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź:)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy rejestracji danych w GIODO. Wg naszych informacji zmienił się zakres danych osobowych, które szkoła podstawowa musi zgłosić do GIODO - oprócz zbioru danych o dzieciach realizujących obowiązek szkolny w innych szkołach. W związku z tym mam pytanie jakie to muszą być zgłoszone inne zbiory danych osobowych do GIODO, gromadzone w szkole podstawowej. Czy jest obowiązek przeszkolenia specjalistycznego w zakresie ochrony danych osobowych i ich przetwarzania dla całej rady pedagogicznej i pracowników administracji z koniecznością otrzymania zaświadczenia o ukończonym szkoleniu. Czy wystarczy wewnętrzne szkolenie przez dyrektora szkoły w w/w zakresie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowy wzór recenzji z odbytej praktyki studenta edukacji wczesnoszkolnej (praktyka w oddziale przedszkolnym grupa 4-5 latków)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel wychowania fizycznego zaatakował ratownika na stanowisku pracy w krytej pływalni, która wchodzi w skład zespołu szkół (nauczyciel na urlopie wakacyjnym). Obydwaj są pracownikami zespołu szkół. Interweniowała policja i nauczyciel został zatrzymany. Następnego dnia został zatrzymany ponownie oraz po badaniu lekarskim przewieziony do szpitala psychiatrycznego na leczenie (wyrywał kraty kanalizacyjne z ulicy i rzucał w stronę aut). Nauczyciel w przeszłości był leczony i przebywał już w szpitalu psychiatrycznym. Ratownik odmawia złożenia skargi, tłumacząc się, że to choroba, a są kolegami. Pracownicy pływalni są przestraszeni agresją nauczyciela. Osobiście mam obawy, że podobne zachowanie może mieć miejsce wobec nauczycieli, uczniów oraz mnie. Jest niebezpieczny dla społeczeństwa. Ponadto w przeszłości pomógł w przygotowaniu się do egzaminu sprawnościowego wielu pracownikom służb mundurowych. Sam startował w zawodach, podnosząc ciężary. Jest silny i sprawny fizycznie. Jakie kroki powinien podjąć dyrektor, aby wszyscy w szkole czuli się bezpiecznie? W mojej ocenie nauczyciel nie powinien pracować w szkole.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe