Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 2003 roku prowadzę przedszkole niepubliczne ogólnodostępne. W tej chwili mamy pięcioro dzieci niepełnosprawnych i chcielibyśmy stworzyć grupy integracyjne. Jak to zrobić i kogo o tym powiadomić?
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
2) Ustawa z dnia 27lipca 2012 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
2a) oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3 ustawy o systemie oświaty;
2c) szkole integracyjnej - należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie oddziały są oddziałami integracyjnymi;
Art. 71b. 1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież, o których mowa w art. 1 pkt 5 i 5a, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5. Art. 71b ust. 5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.
Rozdział 8
Szkoły i placówki niepubliczne.
Art. 82. 1. Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Art. 90. 1. Niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, szkoły podstawowe i gimnazja, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych oraz szkół podstawowych artystycznych, otrzymują dotacje z budżetu gminy. 1a. Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które, zgodnie z art. 71b ust. 2a, prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca przedszkole, szkołę, ośrodek lub poradnię poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. 2b. Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.
Oznacza to, że należy zgłosić zamiar zmian do organu prowadzącego, do samorządu terytorialnego w terminie do 30.09 roku poprzedzającego wprowadzenie zmian w celu uzyskania dotacji. Organ ten poinformuje szczegółowo, jakich dokumentów będzie wymagać od przedszkola.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jeżeli nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze w świetlicy i ma godziny ponadwymiarowe - zajęcia techniki - to z jakiego pensum wypłacamy godziny ponadwymiarowe, z 26 czy 18?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto powinien wchodzić w skład komisji rekrutacyjnej do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole oraz do klasy I w szkole podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 01.09.2011 r. objęłam funkcję dyrektora szkoły. Przygotowując szkołę do tegorocznego rozpoczęcia, w sierpniu 2012 zleciłam referentce szkolnej, aby zorganizowała i powiadomiła wszystkie podmioty, które dokonują kontroli przed rozpoczęciem roku szkolnego, m.in. firmę d/s kontroli sprzętu przeciwpożarowego. Okazało się, że w dokumentacji kontrolnej brak protokołu kontroli z zeszłego roku 2011. Firma, która rzekomo wykonała przegląd w 2011 roku, dostarczyła mi ksero protokołu. Wynika z niego, że kontrola została przeprowadzona 1.09.2011 r. czyli wtedy, gdy już ja byłam dyrektorem. Jednak na protokole jest pieczątka poprzedniego dyrektora, który zdał mi pieczątki 31.08.2011 r. Jak to jest możliwe? Czy doszło do fałszerstwa dokumentów? Co zatem powinnam zrobić? Co grozi poprzedniemu dyrektorowi za dokonanie takiego fałszerstwa? Komu i do kiedy muszę zgłosić ten fakt?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego może polecić ustnie pedagogowi szkoły dostarczenie do GOPS informacji na temat sytuacji rodzinnej, wychowawczej danego dziecka? Jak powinna być droga urzędowa takiej informacji? Czy nie powinno być wystosowane pismo do dyrektora danej szkoły o udzielenie takiej informacji? Jak to się ma do ochrony danych osobowych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie I, liczącej 17 dzieci, jest uczeń z orzeczeniem i opinią PPP. Czy za zgodą organu prowadzącego mogę zatrudnić nauczyciela wspomagającego, gdyż takie jest zalecenie poradni?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe