Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 25 maja dyrektorzy szkół zostali zobligowani do umożliwienia uczniom klas VIII, a od 1 czerwca uczniom pozostałych klas uczestnictwa na terenie szkoły w konsultacjach indywidualnych lub w małych grupach. Na terenie szkoły zostały zorganizowane konsultacje w formule, jaką zaproponował MEN: "umożliwienie wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowanie materiału, rozmowa z nauczycielem, możliwość poprawy oceny na potrzebę klasyfikacji". Czy konsultacje, o których wspomina MEN należy rozumieć jako "zajęcia opiekuńcze inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów" (art. 42 ust. 2 KN) czy może jednak jako zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (par 6, ust. 2, pkt 8 rozp. o ppp), za które nauczycielowi należy zapłacić? Dodam, że w dniach, w których odbyły się konsultacje pedagodzy zorganizowali wszystkie zajęcia z godnie z planem lekcji i ponadto przeprowadzili jeszcze konsultacje.
Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 z późn. zm.) wprowadzono od dnia 1 czerwca bieżącego roku obowiązek prowadzenia w szkołach konsultacji dla uczniów. Ministerstwo Edukacji na swojej stronie internetowej podało, że wymiar konsultacji miał być uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację miał ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Konsultacje miały mieć charakter dobrowolny dla uczniów. Wynika z tego, że nie były to zajęcia obowiązkowe, związane bezpośrednio z realizacją podstawy programowej.
Nadmienić należy, że pomimo tego, iż szkoły były fizycznie zamknięte, nauczyciele pozostawali w pracy i prowadzili lekcje w formie uzgodnionej z dyrektorem. Konsultacje wprowadzone od dnia 1 czerwca miały więc charakter zajęć dodatkowych.
W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.) wskazano, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać np. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu, choroby przewlekłej itd. Diagnoza tych problemów ma charakter indywidualny i dotyczy tylko niektórych uczniów. Tymczasem konsultacje wprowadzone od 1 czerwca mają charakter powszechny i dostępne były dla każdego chętnego ucznia.
Z uwagi na powyższe konsultacje wchodzą raczej w zakres innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy a dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Jeżeli w danym dniu nauczyciel zrealizował swoje pensum i przeprowadziła zdalne lekcje z uczniami, a potem udał się do szkoły w celu dokonania konsultacji to należy to potraktować jako godziny ponadwymiarowe i wypłacić nauczycielowi wynagrodzenie, gdyż zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Jest to jedna z możliwości interpretacyjnych, gdyż znajda się takie, które wskażą, że nauczyciel zobowiązany jest do udzielania konsultacji w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy.
Szczegóły w tym zakresie należałoby ustalić z organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel, który posiada: • dyplom ukończenia studiów wyższych licencjackich na Uniwersytecie Opolskim na kierunku pedagogika w zakresie resocjalizacja z wychowaniem fizycznym • dyplom ukończenia studiów wyższych magisterskich na Uniwersytecie Śląskim na kierunku pedagogika w zakresie pracy socjalnej i opiekuńczo – wychowawczej • dyplom ukończenia medycznego studium zawodowego w Medycznym Studium Zawodowym w Raciborzu w zawodzie pielęgniarki o specjalności ochrona zdrowia i pielęgnacja chorych. Nauczyciel posiada staż pracy w zawodzie – jest zatrudniona w szpitalu Rejonowym w centralnym bloku operacyjnym jako pielęgniarka operacyjna od 2001 roku do nadal. Nauczycielka odbyła staż na nauczyciela mianowanego – czy ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela praktycznej nauki zawodu? Czy posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela praktycznych przedmiotów zawodowych na kierunku technik sterylizacji medycznej w Szkole Policealnej Medycznej? Przedmioty, których uczy to: technologia mycia i dezynfekcji z elementami informatyki, technologia sterylizacji z elementami informatyki oraz wykonywanie dekontaminacji medycznej.
- Mojej wicedyrektor powołanie do pełnienia funkcji wicedyrektora kończy się 31.08.2015 roku. Nie planuję zmiany wicedyrektora i myślę o przedłużeniu sprawowania przez nią tej funkcji. Czy mam wobec tego wdrożyć od nowa procedury i zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego? Stosowne pozytywne opinie oba organy wydały w 2010 r. Czy może poprosić radę pedagogiczną o wotum zaufania i dopiero wtedy napisać przedłużenie funkcji wicedyrektorowi?
- Wicedyrektor przebywa na zwolnieniu L4 od 20 grudnia 2014r. Dnia 31 marca 2015r. złożył wypowiedzenie z pełnienia funkcji wicedyrektora (powierzenie było do 31 sierpnia 2015r.). W związku z wypowiedzeniem od dnia 1 lipca 2015r. przestanie pełnić funkcję wicedyrektora. Czy istnieje możliwość ograniczenia etatu od 1 września 2015r. pomimo, iż przebywa na zwolnieniu L4 oraz,że w momencie tworzenia arkusza organizacyjnego piastuje jeszcze funkcję wicedyrektora?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Chcemy od 1 września 2023 r. zatrudnić nauczyciela na zastępstwo do 25 października 2023 r. w świetlicy szkolnej na pełen etat. Będzie to jego pierwsza praca w szkole. Następnie, po tym okresie od 26 października na czas określony do końca roku szkolnego 2023/2024 (najlepiej do końca zajęć szkolnych) – czyli byłaby to umowa do czerwca czy do 31 sierpnia 2024 r.? Jaką umową możemy zawrzeć z takim nauczycielem? Czy możemy zawrzeć jedną umowę np. na zastępstwo do 25 października 2023r., a drugą na czas określony już bez zastępstwa do końca czerwca lub sierpnia? Czy wypłacamy takiemu nauczycielowi dodatek na start? Czy musi zacząć on staż na nauczyciela początkującego czy te umowy wykluczają taką możliwość?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za odpowiedź ale odpowiedź nie dotyczy mojego pytania. Nauczyciel jest zatrudniony w naszej szkole na dwóch umowach, na dwóch różnych stanowiskach pedagogicznych.
Pracownica jest zatrudniona w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii na podstawie dwóch umów o pracę. Na stanowisku wychowawca grupy w wymiarze 1 etat i ma płaconą wysługę lat 20%. Od 1 września 2024 r. jest zatrudniona również w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii na drugą umowę na stanowisku kierownik grup w wymiarze ½ etatu. Czy przy drugiej umowie należy płacić wysługę lat również 20%.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe