Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od kilku lat jest w szkole ten sam problem. Moim zdaniem ze szkoły nie mogą wychodzić żadne oficjalne dokumenty w języku obcym, tylko te napisane w języku polskim. Rodzice przynoszą dokumenty w języku obcym i proszą o ich podpisanie. Proszę o informację, jak wygląda ta sytuacja wg prawa polskiego.
W szkole tworzy się dokumentację dotyczącą niemalże każdego aspektu jej działania. Najważniejszym aktem prawnym określającym rodzaje dokumentacji szkolnej jest rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Tytuł tego aktu prawnego wskazuje, że dotyczy on bezpośrednio dokumentowania przebiegu nauczania. Określono w nim szczegółową treść i sposób wypełniania m.in. ksiąg ewidencji, ksiąg uczniów, dzienników lekcyjnych, dzienników pozostałych zajęć i arkuszy. W żadnym przepisie tego aktu prawnego ani żadnego innego nie wskazano możliwości sporządzania dokumentacji szkolnej w języku obcym.
Zgodnie powszechnie obowiązującymi przepisami, tj. art. 27 Konstytucji, językiem urzędowym jest język polski i w takim języku musi być sporządzana oficjalna dokumentacja.
Zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1326) o zawodzie tłumacza przysięgłego:
„Tłumacz przysięgły jest uprawniony do:
1) sporządzania i poświadczania tłumaczeń z języka obcego na język polski, z języka polskiego na język obcy, a także do sprawdzania i poświadczania tłumaczeń w tym zakresie, sporządzonych przez inne osoby;
2) sporządzania poświadczonych odpisów pism w języku obcym, sprawdzania i poświadczania odpisów pism, sporządzonych w danym języku obcym przez inne osoby;
3) dokonywania tłumaczenia ustnego”.
O ile pracownik szkoły nie jest tłumaczem przysięgłym danego języka obcego, nie ma prawa poświadczać żadnej dokumentacji sporządzonej w języku obcym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień Dobry
Dnia 17 lipca 2020 roku do szkoły wpłynął wniosek rodzica o nauczania indywidualne wraz z orzeczeniem PPP. Pytanie brzmi czy decyzja w sprawie przyznania nauczania indywidualnego może być wydana jeszcze w trwającym roku szkolnym, który przecież trwa do 31 sierpnia. I dla weryfikacji, nie jest to decyzja administracyjna dyrektora.?
Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W placówce niepublicznej typu OREW odbywa się edukacja przedszkolna. Ile jest godzin obowiązujących w edukacji przedszkolnej? Niepełnosprawność dzieci umiarkowana i znaczna.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W arkuszu organizacyjnym pracy szkoły należy podać ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole/szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli. Które zajęcia należy umieścić w tym punkcie? (m.in. zajęcia edukacyjne, rewalidacyjne, logopedyczne, korekcyjno–kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia) .
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy już zwiększyła się liczba godzin do dyspozycji dyrektora dla poszczególnych etapów edukacyjnych i jakie może ich być przeznaczenie? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy I i II w roku szkolnym 2015/2016 na prośbę Rodziców w roku szkolnym 2016/2017 kontynuują naukę w klasie I i II. Moje pytanie dotyczy arkusza ocen i zapisu w księdze ucznia i ewidencji tych uczniów. Czy zakładam nowy arkusz ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe