Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od roku 2016/17 do klasy IV Szkoły Podstawowej będzie uczęszczała uczennica z orzeczeniem o niepełnosprawności sprzężonej. Czy w ramach pomocy psych- ped. oprócz 2 godzin zajęć rewalidacyjnych mogę zatrudnić nauczyciela z przygotowaniem (oligofrenopedagogika) jako asystenta nauczyciela, czy nauczyciela wspomagającego? W jakim wymiarze i na jakich warunkach (Kodeks Pracy czy Karta Nauczyciela )?
§ 7. 1. rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 7 sierpnia 2015r. poz.1113) wyraźnie mówi, że asystenta nauczyciela można zatrudnić wyłącznie w klasach I-III szkoły podstawowej. Zatem dla wspomnianej uczennicy należy obowiązkowo zatrudnić - oczywiście uwzględniając realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.:
- nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego (Na podstawie Kodeksu Pracy – jeśli jest nauczycielem stażystą lub kontraktowym, a na podstawie Karty Nauczyciela gdy jest nauczycielem mianowanym lub dyplomowanym). Wymiar godzin zależny jest od ilości wyznaczonych przez dyrektora zajęć edukacyjnych oraz zintegrowanych działań i zajęć. Rodzaje czynności przydzielanych nauczycielowi „wspomagającemu” określone są w ust.5 w/w paragrafu.
lub
- pomoc nauczyciela – na podstawie Kodeksu Pracy, bowiem jest to pracownik niepedagogiczny, zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi. Osoba zatrudniona na pełny etat powinna pracować na omawianym stanowisku 40 godzin tygodniowo, na zasadach dotyczących ogółu pracowników. Z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych wynika, że pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia. Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy. Oznacza to, że dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i ucznia niepełnosprawnego.
Ważne
1) Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność NIE są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Są to zajęcia obowiązkowe dla dziecka, wpisane w jego plan lekcji w wymiarze 2 godzin tygodniowo, albowiem wynikają z rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania, a nie z rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Zatrudnienie nauczyciela „wspomagającego” lub pomocy nauczyciela również NIE należy do obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ten obowiązek wynika bowiem z przepisów dotyczących organizacji kształcenia specjalnego dla ucznia niepełnosprawnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Czy zgodnie z prawem dodatek stażowy nauczycielowi zatrudnionemu w 2 szkołach wypłaca się tylko w jednej będącej podstawowym miejscem pracy? Nauczyciel w tej szkole zatrudniony w pełnym wymiarze, a w drugiej w niepełnym na zastępstwo.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawca bursy, internatu zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i realizujący swoje godziny w czterodniowym tygodniu pracy (od poniedziałku do niedzieli ) obniżonym na podstawie art. 42 c ust.1 KN może domagać się dnia wolnego za pracę w dniu świątecznym przypadającym w innym dniu niż niedziela.
- Poproszę o wzór umowy o pracę z nauczycielem dla którego moja szkoła jest dodatkowym miejscem pracy. W szkole macierzystej pracuje 14 godzin i 4 płatne za zatrudnienie w mojej szkole(dopełnienie etatu). Dodatkowo w mojej szkole jeszcze 7 godzin ( razem 11w drugim miejscu pracy?)
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Od września do przedszkola będzie uczęszczała dziewczynka z niepełnosprawnością sprzężoną. Czy musi być dla niej zatrudniony nauczyciel wspomagający, czy wystarczy pomoc nauczyciela?
Jeśli nauczyciel, to czy wystarczy, że ma skończoną oligofrenopedagogikę?
2. Dziecko z zespołem Downa ma opinię. Czy zajęcia z rewalidacji mogą być prowadzone z tym dzieckiem przez nauczyciela po oligofrenopedagogice?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka uzyskała w październiku awans na nauczyciela kontraktowego, wg ustawy uposażenie otrzyma od stycznia 2020 r. ma umowę o pracę na czas określony do 31.08.2020 r. Czy umowa ulega zmianie od stycznia 2020 r.?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe