Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od września w przedszkolu będę miała w jednej grupie 2 dzieci z orzeczeniem: 10 N i 05-R (niepełnosprawność ruchowa z afazją, drugie dziecko z niepełnosprawnością ruchową), proszę o wiadomość czy oprócz n. rewalidacji powinnam zatrudnić n. wspomagającego oraz czy n. po pedagogice specjalnej (edukacja niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną), ale nie mający ukończonych studiów na kierunku wychowania przedszkolnego może prowadzić rewalidację? W jakim wymiarze powinien być zatrudniony n. rewalidacji dla tej 2 dzieci (czy musi być przez wszystkie godziny pobytu dzieci we przedszkolu) i ile godzin powinien dyrektor przeznaczyć na rewalidację dziecka w przedszkolu?
Na podstawie § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.), dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność ruchową (w tym z afazją) w przedszkolu ogólnodostępnym nie ma obowiązku, ale istnieje możliwość zatrudnienia tzw. nauczyciela wspomagającego (posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej) w celu współorganizowania kształcenia tych uczniów lub pomoc nauczyciela - z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
W pytaniu nie podano, czy nauczyciel – oligofrenopedagog ukończył studia wyższe czy podyplomowe. Zajęcia rewalidacyjne może prowadzić przede wszystkim nauczyciel po studiach wyższych w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela przedszkola, a więc co najmniej z tytułem licencjata - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Nauczyciel, który ukończył studia wyższe z edukacją niepełnosprawnych intelektualnie z terapią indywidualną najprawdopodobniej nie ma ukończonych studiów z zakresu niepełnosprawności ruchowej, gdy terapia indywidualna dotyczy tylko osób z niepełnosprawnością intelektualną. Sama nazwa kierunku nie wskazuje na kwalifikacje z niepełnosprawności ruchowej. Ponadto po studiach podyplomowych na tym kierunku i bez kwalifikacji nauczyciela przedszkola nauczyciel nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową - § 23 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 3 pkt 2 w zw. z § 4 ww. rozporządzenia.
Nauczyciel zajęć rewalidacyjnych nie jest nauczycielem wspomagającym, nie uczestniczy więc w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli. Ponadto liczby godzin zajęć rewalidacyjnych nie określa ustawodawca, ponieważ jest ona uzależniona od indywidualnych potrzeb każdego dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, ustalonych na podstawie zaleceń z orzeczenia, wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz od treści indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego każdego dziecka z orzeczeniem - § 5 pkt 1 i § 6 ust. 1 pkt 5 i ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. Bez znajomości zawartości ww. dokumentów niemożliwe jest udzielenie odpowiedzi, ile godzin zajęć rewalidacyjnych należy zorganizować dla dzieci z takim rodzajem niepełnosprawności.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałabym wyjaśnić skrót SND- stopień nauczyciela dyplomowanego. Komisja kwalifikacyjna na ten stopień zakwestionowała moje osiągnięcia na szczeblu lokalnym oraz nagrody dyrektora. Uzasadnienie: Kurator uwzględnia tylko osiągnięcia na szczeblu ogólnopolskim i nagrody od Kuratora do Ministra. Komisja przez to obniżyła mi ilość przyznanych punków. Czy Komisja Kwalifikacyjna na stopień nauczyciela dyplomowanego miała rację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowe przemówienie w związku z promocją książki o danej miejscowości.m.in.dotyczy historii szkoły ( ok. 100 lat) i innych instytucji funkcjonujących w tej miejscowości, oraz plan takiej uroczystości.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- mam problemy z nauczycielem dyplomowanym ( zatrudnienie na podstawie mianowania), nie radzi sobie absolutnie w klasach, w których są trudniejsi uczniowie. obecnie wyjaśniam skargę od rodziców dot. odsunięcia od prowadzenia lekcji.Ma on goły etat. Jeśli okaże się to zasadne, czy mogę mu zabrać 4 godziny przedmiotu i dopełnić etat w świetlicy szkolnej ( zmiana warunków pracy), bo wypowiedzenie dla nauczyciela dyplomowanego i ograniczenie etatu jest chyba nierealne.....
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie.Czy zakładając nową księgę uczniów nadajemy numery uczniom od początku, czy kontynuujemy numerację z poprzedniej księgi?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Matka bez wiedzy ojca zmieniła miejsce zamieszkania i szkołę dzieciom. ojciec szuka dzieci prosi o adres szkoły, która potwierdziła przyjęcie dzieci. Rodzice nie są po rozwodzie, matka poinformowała, że ojciec jest agresywny, złożyła pozew o rozwód i prosi o nie ujawnianie miejsca nauki dzieci. Nie mam pewności czy mówi prawdę, ojciec bardzo martwi się o dzieci uważa, że z matką dzieje się coś złego. Czy mogę odmówić podania adresu szkoły? Co powinnam zgodnie z prawem zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe