Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Otrzymaliśmy laptopy z gminy w ramach grantu "Zdalna szkoła". Jak szkoła powinna je zaksięgować? Jeśli szkoła zaksięguje w koszty tzn. 013/760 i 401/072, to jak u siebie powinna zaksięgować gmina?
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 695 z późn. zm.) zmieniają niektóre zasady obowiązujące w finansach publicznych w zakresie finansowania zadań oświatowych, w tym w zakresie finansowania zadań inwestycyjnych. Nowe reguły obowiązują zatem przy realizacji projektu Zdalna Szkoła i wyposażaniu szkół w sprzęt komputerowy, dostęp do internetu i oprogramowanie przez operatora OSE.
Z uwagi na powyższe ogólnie obowiązujące zasady dotyczące księgowania i ewidencjonowania środków zostały nieco zmodyfikowane.
Po pierwsze w ramach projektu Zdalna Szkoła+ jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, miasta, województwa) uzyskały możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych na zakup sprzętu komputerowego w celu prawidłowej realizacji kształcenia z wykorzystaniem metod na odległość. Podkreślić należy, grantobiorcą jest jednostka samorządu terytorialnego, a nie poszczególne szkoły czy jednostki oświatowe. Konsekwencją takiego ujęcia problemu jest to, że właścicielem zakupionego sprzętu są jednostki samorządu terytorialnego, które zgodnie z zapisami umowy o powierzenie grantu zobowiązane są do:
• zakupu sprzętu opisanego w zatwierdzonym Wniosku o przyznanie grantu, na warunkach opisanych we Wniosku o przyznanie grantu;
• przekazania zakupionego sprzętu nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego np. użyczenia do podmiotów wskazanych we wniosku o przyznanie grantu;
• prowadzenia dla Projektu odrębnej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach istniejącego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji oraz poszczególnych operacji bankowych związanych z Projektem oraz zapewnienia, że operacje są ewidencjonowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Podkreślić należy, że ewidencja inwentarzowa sprzętu powinna być prowadzona zgodnie z polityką rachunkowości danej jednostki samorządu terytorialnego. Jest to kwestia indywidualna.
Najwłaściwszym rozwiązaniem w tej sytuacji byłoby zaksięgowanie przez jednostkę samorządu terytorialnego laptopów, tabletów i pozostałego sprzętu zakupionego w ramach projekt Zdalna Szkoła+ plus jako środków trwałych (§ 6060). Jeżeli chodzi o środki projektowe to najwłaściwszy byłby paragraf 4240. Następnie szkoła/jednostka oświatowa powinna wciągnąć sprzęt do swojej księgi inwentarzowej.
Podkreślić należy, że właścicielem sprzętu cały czas pozostaje jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat, miasto, województwo). Nie jest nim szkoła.
Kwestie dotyczące rachunkowości najlepiej ustalić z „własnym” organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany (akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego z 30 lipca 2008 r.) złożył dn. 10 maja 2019 r. wniosek o dokonanie oceny pracy. Do kiedy dyrektor szkoły jest zobowiązany to uczynić, biorąc pod uwagę, że w przewidziane na to ustawowe 3 miesiące wchodzą wakacje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Muszę napisać sprawozdanie z 5 lat pracy w okresie pełnienia funkcji dyrektora szkoły z załącznikami jakości pracy szkoły. Bardzo proszę o wskazówki.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy zgodnie z prawem w klasie w której prowadzi się zajęcia lekcyjne jest dopuszczalna możliwośc zainstalowania kamery - monitoringu. (Do oddziału uczęszcza dziecko z ADHD i dziecko z zaburzeniami zachowania).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola uczęszcza dziecko, którego rodzice nie są małżeństwem i nie mieszkają razem. Ojciec dziecka nie ma ograniczonych praw. Otrzymaliśmy od niego pismo z prośbą o dane dotyczące płatności za przedszkole oraz o podanie danych osób upoważnionych do odbioru jego córki. Informacje te potrzebne mu są , jak pisze, do przedłożenia w sądzie. Przekazaliśmy rozliczenie kosztów za przedszkole, natomiast nie podaliśmy danych osób upoważnionych przez matkę do odbioru dziecka powołując się na ustawę o ochronie danych osobowych. Teraz ojciec ponownie wnosi o informacje dot. osób upoważnionych do odbioru dziecka. Czy mamy obowiązek udzielić takiej informacji? Czy są to informacje dotyczące bezpośrednio dziecka, czy też osób trzecich? W sytuacji nieporozumień rodziców jak należy postąpić z takim żądaniem jednego z nich?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe