Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pani woźna (zatrudniona od 1 kwietnia 2014 r. do chwili obecnej) od 14 lipca 2021 r. do 10 stycznia 2022 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, od 11 stycznia 2022 r. do 5 stycznia 2023 r. przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym. Czy należy jej się trzynasta pensja za rok 2022? Proszę o rozwiniecie odpowiedzi i podstawę prawną.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997 r., nr 160, poz. 1080) pracownik nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego.
Pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy.
Warunkiem otrzymania trzynastej pensji jest efektywne przepracowanie co najmniej 6 miesięcy, a nie jedynie pozostawanie w zatrudnieniu. Pracownica, o której mowa nie przepracowała ani jednego dnia w 2022 r. więc nie ma prawa do trzynastki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przenosząc nauczyciela mianowanego na podstawie ART.18 KN należy do akt osobowych pracownika dołożyć nowy akt mianowania ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie, w nawiązaniu do zadanego wcześniej pytania (tekst pytania i Państwa odpowiedź poniżej w cudzysłowie) mam kolejne. W związku z tym, że pracownik nie stawił się do pracy konsekwentnie utrzymując, że umowa (akt mianowania) zawarta 30.06.2017 r. go nie obowiązuje i w związku z informacją złożoną 25.08.2017 o niepodjęciu pracy od 01.09.2017 r. stosunek pracy zakończył się 31.08.2017 r. proszę o informację co powinno znaleźć się w świadectwie pracy w punkcie 4. Stosunek pracy ustał w wyniku oraz jaki okres zatrudnienia należy wpisać (porządkując: umowa na czas określony od 01.09.2016 do 31.09.2017 i umowa poprzez mianowanie podpisana obustronnie 30.06.2017, której pracownik nie respektuje). Czy dobrze rozumiem, że jeśli Pani nie stawi się do pracy w ciągu 7 dni, to umowa wygasa (taki zapis umieszczony został w umowie z 30.06.2017: termin rozpoczęcia pracy – 01.09.2017 r.; mianowanie wygasa jeżeli pracownik nie przystąpi do pracy w dniu 01.09.2017 r. i nie usprawiedliwi w ciągu 7 dni od tej daty swojego nieprzystąpienia do pracy (art. 16 Karty Nauczyciela)).
"Z nauczycielem zatrudnionym na czas określony do 31.08.2017 r. w dniu 30.06.2017 r. podpisano umowę (poprzez mianowanie), w której jako termin rozpoczęcia pracy podano 01.09.2017 r. Pracownik w dniu 25.08.2017 r. złożył dokument informujący o niepodjęciu pracy z dniem 01.09.2017 r., powołując się na w/w umowę na czas określony (uznając w rozmowie ustnej, że nie obowiązuje nawiązanie stosunku pracy poprzez mianowanie podpisane przez obie strony umowy w dniu 30.06.2017 r.). W odpowiedzi przygotowano nauczycielowi pismo informujące, że obowiązuje go miesięczny okres wypowiedzenia (pracuje w placówce od 01.09.2016 r.) i stosunek pracy rozwiązuje się z dniem 30.09.2017 r. Nauczyciel pismo przeczytał, ale odmówił jego przyjęcia. Pismo wysłano pocztą za potwierdzeniem odbioru. Proszę o interpretację z jaką datą w świetle powyższych faktów rozwiązuje się jego stosunek pracy - czy podpisany obustronnie 30.06.2017 r. dokument jest wiążący i można zastosować okres wypowiedzenia?
Zatrudnienie przez mianowanie – do którego doszło zgodnie z wolą obydwu stron, wyrażoną w dniu 30 czerwca 2016 r. (art. 10 ust. 5 KN) - wskazuje na pracę w placówce prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w której obowiązuje art. 23 ust. 1 pkt 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 KN, zgodnie z którym rozwiązanie stosunku pracy przez mianowanie na wniosek nauczyciela następuje za trzymiesięcznym wypowiedzeniem ze skutkiem na koniec roku szkolnego, czyli 31 sierpnia 2018 r. Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy wymaga porozumienia stron zawartego za ich zgodą, a wspólne ustalenia obejmują również termin zakończenia pracy (art. 23 ust. 4 pkt 1 KN)."
Z poważaniem
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W regulaminie ZFŚS jest zapis m.in. dotyczący osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń socjalnych, który brzmi: byli pracownicy - emeryci i renciści (w okresie pobieranej renty z tytułu niezdolności do pracy), którzy przeszli na emeryturę lub rentę bezpośrednio ze szkoły, osiągnęli status emeryta/rencisty, oraz ich współmałżonkowie. Czy pracownik - konserwator który przez 10 lat pracował jako rencista i w maju została rozwiązana umowa za porozumieniem stron (z uwagi na stan zdrowia - choroba nowotworowa) może korzystać ze świadczeń socjalnych? Czy należny zmodyfikować zapis w regulaminie?
- Przepraszam ale jeszcze raz przesyłam pytanie uzupełnione o pewne dane. Proszę jeszcze raz o analizę i odpowiedź na to pytanie.
W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII .
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie- oddziale specjalnym w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Moje pytanie : czy nauczycielowi należy się dodatek za trudnie warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18
w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Moje pytanie : czy dyrektorowi należy się dodatek
za trudnie warunki pracy. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Inni nauczyciele przedmiotowi ( np. nauczyciel wychowania fizycznego) ma przydzielone 21/18 godzin tygodniowo w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym . Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18. Jeżeli tak to w jakiej wysokości.
Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy.
§ 8
1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki.
2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli :
a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim,
b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego,
c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia.
3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości :
za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego.
4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego
wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego.
5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka
zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości
20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę.
6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach
Pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin.
7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy
§ 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole :
1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Rada Gminy uchwałą podjęła, że tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin pedagoga szkolnego wynosi 20. Pytanie brzmi jaki wymiar obowiązuje nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacyjne oraz rewalidacyjno - wychowawcze nauczyciela, którego pensum wynosi 18? Czy te godziny powinny być liczone jak pensum nauczyciela specjalisty? Czy pedagog, który prowadzi te zajęcia ma poprawnie płacowe godziny z pensum 20?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe