Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Placówka niepubliczna (ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy) planuje budowę nowego obiektu. Proszę o podpowiedź czy istnieją przepisy oświatowe regulujące kwestie wymagań budowlanych, np. minimalny metraż przypadający na jednego ucznia, wielkość gabinetu logopedy, pedagoga? Oczywiście oprócz wymagań ppoż., sanitarnych.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność; do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
W świetle przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202) budynki takie jak budynki kultury, nauki i oświaty, jak: teatry, opery, kina, muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa, domy kultury, budynki szkolne i przedszkolne, żłobki, kluby dziecięce, internaty, bursy i domy studenckie, laboratoria i placówki badawcze, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, obserwatoria, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych należą do kategorii IX budynków (załącznik do ustawy Prawo budowlane). Określone wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1225).
Przepisy Prawa budowlanego ani przepisy Prawa oświatowego nie zawierają delegacji dla ministra właściwego do oświaty do wydawania osobnych regulacji w zakresie budynków będących w użytkowaniu szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie z zakresu danych osobowych.
W upoważnieniu do odbioru dziecka z przedszkola są wypisane dane innych osób niż rodzice. Czy potrzebujemy zgody na przetwarzanie danych lub czy musimy zrealizować obowiązek informacyjny dotyczący tych danych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy można ujawniać dane dotyczące zarobków pracownika bez jego zgody? Czy obowiązuje tajność wynagrodzenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jestem jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzącą niepubliczne przedszkole, czy tylko niepublicznym przedszkolem jako placówka oświatowa? Czy mogę posiadać wpis w CEIDG i wpis w Urzędzie Gminy jako placówka oświatowa, czy powinnam mieć tylko wpis w Urzędzie Gminy w placówkach oświatowych? Czy mogę korzystać z tarczy antykryzysowej?
Opis:
W 2012 r. otrzymałam dotację z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Aby otrzymać pieniądze musiałam założyć działalność i wpisać ją w CEIDG, wpisałam główny nr PKD 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi i 85.10.Z wychowanie przedszkolne. GUS nadał mi regon. Od lipca 2012 r. otworzyłam punkt przedszkolny - dostałam wszystkie pozwolenia i wpis do placówek oświatowych w Urzędzie Gminy - nadano mi drugi regon placówki oświatowej. W 2016 roku przekształciłam punkt przedszkolny w niepubliczne przedszkole.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości, czy ta sytuacja jest poprawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wzory dokumentów:
- powołanie komisji rekrutacyjnej - podstawa prawna
- oświadczenie o nieujawnianiu informacji o przebiegu posiedzenia komisji rekrutacyjnej i podjętych rozstrzygnięciach - podstawa prawna
- ustalenie terminów posiedzeń komisji rekrutacyjnej przez przewodniczącego komisji.
Dziękuję. Pozdrawiam
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z § 24 pkt. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2019 r. (Dz. U. 2019 poz 1700, ostatnia zmiana Dz.U. 2019 poz. 1780) duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, z tym że duplikat świadectwa ukończenia szkoły wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, a jeżeli szkoła, posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa, według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu, którego wzór określono w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przygotowanym przez szkołę.
Proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania
1. Czy wszystkie duplikaty świadectw wydaje się na ww. poddruku, czy jeżeli szkoła dysponuje oryginalnymi drukami świadectw obowiązującymi w dniu wydawania oryginału może wystawić duplikat na tym druku. (np. wypisać ręcznie na oryginalnym druku)
2. Czy na ww. poddruku można drukować duplikaty świadectwa tylko z programu świadectw np. z Vulcana, czy także druki samodzielnie przygotowane przez szkołę wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa.
3. Co z duplikatami świadectw dojrzałości wydawanych przed 2005 r., które miały 4 strony. Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania takiego świadectwa, jeżeli szkoła jeszcze posiada takie druki ?
Czy duplikaty tych świadectw można wydawać na samodzielnie przygotowanych drukach wg wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa i wydrukowanych na zwykłych kartkach papieru? Świadectwa te były 4 stronnicowe a poddruki do duplikatów zawierają 2 strony.
4. Nowe rozporządzenie nie precyzuje wydawania duplikatów świadectw dojrzałości wydawanych kiedyś przez szkoły (a nie przez OKE). Jakie regulacje prawne obowiązują przy wydawaniu duplikatów ww. świadectw dojrzałości?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe