Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Poproszę o propozycje zapisów zmian w statucie szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi w związku ze zmianami przepisów prawa oświatowego od 1 września 2022 r. tj. zawieszenie zajęć, nauczanie zdalne, nowi specjaliści( pedagog, psycholog, logopeda, pedagog specjalny), dożywianie, uczniowie z Ukrainy.
Oddział przedszkolny funkcjonuje w składzie szkoły podstawowej zatem zapisy dotyczące wymienionego oddziału winny znaleźć się w statucie szkoły podstawowej.
Oddział przedszkolny jako twór niesamodzielny nie może posiadać odrębnego statutu.
Zawieszenie zajęć i nauka na odległość
Na podstawie art. 125a ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) – art. 125a w statucie szkoły podstawowej należy określić, z uwagi na ewentualne zawieszenie zajęć:
1) szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć,
2) sposób przekazywania uczniom materiałów niezbędnych do realizacji tych zajęć,
3) warunki bezpiecznego uczestnictwa uczniów w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych w danej placówce technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
4) sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach.
Do zapisów w statucie związanych z tzw. nauką zdalną można wykorzystać zasady organizacji tejże nauki stosowane podczas zawieszenia zajęć z uwagi na stan epidemiologiczny.
PRZYKŁADOWY ZAPIS:
1. W przypadku zawieszenia zajęć dyrektor organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez ………. (z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego).
3. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami, rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
3) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności tych dzieci na zajęciach edukacyjnych,
6) zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji,
7) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
8) koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, indywidualnym nauczaniem, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
4. W tym czasie nauczyciele:
1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a uczniami i rodzicami,
2) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
3) uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
4) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego, zestawu programów szkolnych oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
5) stosują ustalony sposób potwierdzania uczestnictwa uczniów w zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności tych dzieci na zajęciach edukacyjnych,
6) realizują konsultacje z uczniami i rodzicami,
7) przekazują rodzicom ustalone przez dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.
5. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy szkoły:
1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Pedagog specjalny
Na podstawie art. 42d ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.) od 1 września 2022 r. zatrudnia się w szkołach nową osobę – pedagoga specjalnego (pozostali specjaliści mogli funkcjonować w szkole w latach wcześniejszych.
Jeżeli w statucie szkoły znajdują się wypisane zakresy zadań innych specjalistów to musimy dodać także zadania pedagoga specjalnego, które wybieramy jako realizowane w konkretnej szkole spośród następujących:
1) współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
a) rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu szkoły oraz dostępności do szkoły dla dzieci niepełnosprawnych,
b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
2) współpraca z zespołem nauczycieli w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dziecka lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom;
5) w zależności od potrzeb, współpraca z innymi podmiotami (np. poradnia psychologiczno-pedagogiczna, ośrodek doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci), oraz takimi osobami jak np. wychowawcy lub specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem; pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, asystent edukacji romskiej, pomoc nauczyciela; pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy; (proszę ustalić z kim ma współpracować w waszej szkole)
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wyżej wymienionych zadań.
Organizacja żywienia
Na podstawie art. 98 ust. 2 pkt 4 i art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) w statucie szkoły podstawowej należy określić organizację żywienia, ponieważ szkoła podstawowa ma od 1 września 2022 r. zapewniać uczniom jeden gorący posiłek w ciągu dnia i stwarzać im możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
Należy zapisać obowiązujący w danej szkole sposób organizacji żywienia (własna kuchnia i stołówka, catering itp.).
Uczniowie z Ukrainy
W przepisach dotyczących uczniów z Ukrainy brak podstaw prawnych do umieszczania jakichkolwiek zapisów w statucie szkoły podstawowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniom realizującym nauczanie indywidualne wpisuje się ocenę z zachowania?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W szkole wprowadzono system punktowy zachowania ucznia. Zdaniem rady pedagogicznekj jest on przejrzysty i bardziej obiektywny. Natomiast w ankietach podczas kontroli przeprowadzanej przez kuratorium rodzice (2 głosy na 25 rodziców) opowiadało się, że system jest zbyt "ostry", ich zdaniem trzeba go złagodzić. Pani wizytator zaleciła zmianę obecnego systemu oceniania zachowania. Jak wobec tego należy postąpić, co powinien zrobić w tej sytuacji dyrektor, który myśli podobnie jak jego nauczyciele. Poprzednio, gdy na podstawie kryteriów oceniali zachowanie wychowawcy, dochodziło do rozbieżności zdań w wystawianiu ocen z zachowania na radach pedagogicznych, obecie takich sytuacji nie ma. Uczeń otrzymuje 100 pkt., któr może podwyższyć wykonując różne prace, biorąc udział w apelach i inn., może na bieżąco kontrolować stan swojego konta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy do przyznania nagrody dyrektora szkoły potrzebne jest opiniowanie przez związki zawodowe i radę pedagogiczną?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dnia 7.05.2019r wpłynęła do dyrektora przedszkola opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wystawiona przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną, dyrektor nie otrzymał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy dyrektor ma obowiązek odnotowania tego dziecka w SIO, powołania zespołu, opracowania IPET?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy obowiązkowe jest szkolenie z pierwszej pomocy dla każdego nauczyciela pracującego w przedszkolu niepublicznym?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe