Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownicy administracji i obsługi zatrudnienie są w szkole na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Ww. ustawa zapewnia pracownikowi samorządowemu, z tytułu pracy wykonywanej w godzinach nadliczbowych, jedynie zwykłe wynagrodzenie lub czas wolny w tym samym wymiarze, co liczba przepracowanych godzin nadliczbowych (art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych). Obowiązujące regulacje dotyczące pracowników samorządowych nie przewidują dodatków ani 50%, ani 100% za godziny nadliczbowe, o których mowa w Kodeksie pracy. Wynagrodzenie należne pracownikowi pracodawca wypłaca proporcjonalnie do liczby przepracowanych godzin poza normalnymi godzinami pracy tego pracownika. • art. 42 ust. 2, ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458), • art. 151[11] Kodeksu pracy. Dozorcy zatrudnieni są w szkole w ramach stanowisk pomocniczych i obsługi. Pracują w systemie równoważnym czasu pracy (po 8 lub 12 godzin) zgodnie z ustalonym grafikiem. Pracują w nocy w dni robocze (od godz. 22.00 do 6.00) oraz w soboty, niedziele i święta, czyli sobota, niedziela i ewentualne święto są dla nich dniami pracy. Przy ustalaniu grafiku uwzględniany jest 11-godzinny odpoczynek dobowy i 35-godzinny odpoczynek tygodniowy i 5-dniowy tydzień pracy. Czasami jednak zdarza się (jeśli święto przypada w tygodniu, np. 1 maja w środę i 3 maja w piątek), że pracują ponad normatywny wymiar czasu pracy i zamiast np. normatywnych 24 godz. (w tygodniu rozliczeniowym od 1 do 7 maja br. były 3 dni robocze 2, 6 i 7 maja, jedna sobota i niedziela i dwa święta) dozorca pracował 44 godz.. Czy powinien otrzymać 100% dodatek za pracę w niedzielę i święto, przy założeniu, że niedziela jest dla dozorcy dniem pracy?
Jak już wskazano w pytaniu problematykę pracy w nadgodzinach osób zatrudnionych w ramach ustawy o pracownikach samorządowych (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r., tj. Dz. U. 2019, poz. 1282), stanowi przepis szczególny do uregulowań zawartych w kodeksie pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., tj. Dz. U. 2019, poz. 1040, z późniejszymi zmianami). Jednakże ustawa o pracownikach samorządowych nie zawiera regulacji dotyczącej pracy w dniu rozkładowo wolnym dla pracownika oraz w niedzielę i święta.
W przypadku pracy w dniu rozkładowo wolnym, nie tylko w sobotę, pracownikowi- dozorcy będzie przysługiwał do końcu okresu rozliczeniowego inny dzień wolny, albowiem zasady te wynikają wprost z kodeksu pracy, który stosujemy z uwagi na brak szczególnej regulacji w ustawie o pracownikach samorządowych.
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, między innymi w sobotę (zgodnie z rozkładem czasu pracy soboty są dniami wolnymi od pracy), należy udzielić innego (całego) dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym tę pracę świadczył, w terminie z nim uzgodnionym. Stanowisko Komisji Prawnej GIP z 12 września 2013 r.
W przypadku pracy w niedzielę i święta także w rozliczeniu czasu pracy pracownika- dozorcy stosujemy ogólnie przyjęte zasady w kodeksie pracy.
Za pracę w niedzielę przysługuje – w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli. Tym samym jeśli jest to pracownik zatrudniony w systemie równoważnym i już na etapie planowania dla niego grafiku pracy na określony czas, zaplanowana jest pracująca niedziela, można dokonać rekompensaty w tym grafiku 6 dni wcześniej. Brak możliwości udzielenia dnia wolnego w ciągu 6 dni przed niedzielą pracującą lub po tej niedzieli, daje podstawy do wypłaty dodatku w wysokości 100%. (art. 151 z indeksem 11 kodeksu pracy). W przypadku grafiku pracownika, planując rozkład czasu pracy, należy pamiętać, że przynajmniej jedna niedziela w miesiącu powinna być wolna.
Natomiast w przypadku pracy w święto zasady są takie same jak w niedzielę, z wyjątkiem oddania czasu wolnego. Tutaj zasadą jest udzielenie czasu wolnego do końca przyjętego okresu rozliczeniowego. W sytuacji, gdy święto przypada na niedzielę stosujemy przepisy dotyczące pracy w niedzielę.
Ponadto za pracę w porze nocnej należy wypłacać dodatek 20% minimalnego wynagrodzenia za każdą godzinę pracy przypadającą w porze nocnej.
Należy zwrócić uwagę na pewną cześć pytania: „w tygodniu rozliczeniowym od 1 do 7 maja br. były 3 dni robocze 2, 6 i 7 maja, jedna sobota i niedziela i dwa święta) dozorca pracował 44 godz.”. W prawie pracy ogólnym jak i dotyczącym pracowników samorządowych nie istnieje takie pojęcie jak tydzień rozliczeniowy. Nadgodziny dobowe powstają w konkretnej dobie pracowniczej, natomiast praca w dniu wolnym lub święto (wyjątek stanowi praca w niedzielę w ciągu 6 dni), winna zostać zrekompensowana do końca przyjętego okresu rozliczeniowego. W systemie równoważnym okres rozliczeniowy może trwać do 4 miesięcy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam 2 pytania odnośnie świadczenia urlopowego dla nauczycieli za rok szkolny 2014/2015 oraz ekwiwalentu za urlop. 1. Czy nauczycielowi, który był zatrudniony od 01.09.2013 do 30.09.2014 r. należy się świadczenie urlopowe? 2. Czy nauczycielowi zatrudnionemu w następujących okresach: * 08.01.2014-16.01.2015 na zastępstwo w pełnym wymiarze czasu pracy 18/18; * od 01.02.2015 do 26.06.2015 r. w wymiarze 2,5/18 należy się również świadczenie urlopowe i w jakiej wysokości? Jak wyliczyć wymiar urlopu temu pracownikowi do wypłaty ekwiwalentu (liczba dni jemu przysługująca) za okres od 01.02.2015 r do 26.06.2015 r. ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony w przedszkolu "A" 31 sierpnia 2020 r. nabywa prawo do nagrody jubileuszowej. Z dniem 1 września 2020 r. zostaje przeniesiony do przedszkola "B" w innej gminie. Który pracodawca powinien wypłacić nagrodę jubileuszową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W związku z otrzymanym orzeczeniem dziecka o kształceniu specjalnym powinnam zatrudnić oligofrenopedagoga do współorganizowania kształcenia specjalnego . W umowie należy wpisań stanowisko pracy. Zwykle określają to stanowisko jako nauczyciel wspomagajacy. Czy tak jest właściwie? Rozporządzenie taką osobę określa jako nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne. I właśnie mam dylemat.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczyciela, który 7grudnia złożył wniosek o rozwiązanie umowy o pracę bez okresu wypowiedzenia z dniem 14.12 z powodów osobistych. W dniu 8.12 pismem za porozumieniem stron rozwiązałam z nim umowę o pracę z dniem 14.12 i w ten ostatni dzień po zakończeniu zajęć otrzymał ode mnie świadectwo pracy. W dniu 15.12 Kuratorium Oświaty przysłało mi faks z prośbą o udzielenie urlopu bezpłatnego dla tego nauczyciela, w związku z podjęciem pracy w KO jako wizytator, nic mi o tym wcześniej nie było wiadomo. Według mnie nie powinnam udzielić takiego urlopu bo ten nauczyciel nie jest już u mnie zatrudniony, czy dobrze rozumiem i czy powinnam napisać pismo z odpowiedzią do KO?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Po przeprowadzeniu wewnętrznej kontroli jako nowy dyrektor, stwierdziłam, że część nauczycieli jest zatrudniona na umowę stałą bez wymaganych kwalifikacji. Dwoje to nauczyciele zatrudnieni przez mianowanie, a dwoje jest w trakcie odbywania stażu awansu zawodowego. Jak w świetle prawa mam teraz postąpić?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe