Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownicy administracji i obsługi zatrudnienie są w szkole na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych. Ww. ustawa zapewnia pracownikowi samorządowemu, z tytułu pracy wykonywanej w godzinach nadliczbowych, jedynie zwykłe wynagrodzenie lub czas wolny w tym samym wymiarze, co liczba przepracowanych godzin nadliczbowych (art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych). Obowiązujące regulacje dotyczące pracowników samorządowych nie przewidują dodatków ani 50%, ani 100% za godziny nadliczbowe, o których mowa w Kodeksie pracy. Wynagrodzenie należne pracownikowi pracodawca wypłaca proporcjonalnie do liczby przepracowanych godzin poza normalnymi godzinami pracy tego pracownika. • art. 42 ust. 2, ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458), • art. 151[11] Kodeksu pracy. Dozorcy zatrudnieni są w szkole w ramach stanowisk pomocniczych i obsługi. Pracują w systemie równoważnym czasu pracy (po 8 lub 12 godzin) zgodnie z ustalonym grafikiem. Pracują w nocy w dni robocze (od godz. 22.00 do 6.00) oraz w soboty, niedziele i święta, czyli sobota, niedziela i ewentualne święto są dla nich dniami pracy. Przy ustalaniu grafiku uwzględniany jest 11-godzinny odpoczynek dobowy i 35-godzinny odpoczynek tygodniowy i 5-dniowy tydzień pracy. Czasami jednak zdarza się (jeśli święto przypada w tygodniu, np. 1 maja w środę i 3 maja w piątek), że pracują ponad normatywny wymiar czasu pracy i zamiast np. normatywnych 24 godz. (w tygodniu rozliczeniowym od 1 do 7 maja br. były 3 dni robocze 2, 6 i 7 maja, jedna sobota i niedziela i dwa święta) dozorca pracował 44 godz.. Czy powinien otrzymać 100% dodatek za pracę w niedzielę i święto, przy założeniu, że niedziela jest dla dozorcy dniem pracy?
Jak już wskazano w pytaniu problematykę pracy w nadgodzinach osób zatrudnionych w ramach ustawy o pracownikach samorządowych (ustawa z dnia 21 listopada 2008 r., tj. Dz. U. 2019, poz. 1282), stanowi przepis szczególny do uregulowań zawartych w kodeksie pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., tj. Dz. U. 2019, poz. 1040, z późniejszymi zmianami). Jednakże ustawa o pracownikach samorządowych nie zawiera regulacji dotyczącej pracy w dniu rozkładowo wolnym dla pracownika oraz w niedzielę i święta.
W przypadku pracy w dniu rozkładowo wolnym, nie tylko w sobotę, pracownikowi- dozorcy będzie przysługiwał do końcu okresu rozliczeniowego inny dzień wolny, albowiem zasady te wynikają wprost z kodeksu pracy, który stosujemy z uwagi na brak szczególnej regulacji w ustawie o pracownikach samorządowych.
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy, między innymi w sobotę (zgodnie z rozkładem czasu pracy soboty są dniami wolnymi od pracy), należy udzielić innego (całego) dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym tę pracę świadczył, w terminie z nim uzgodnionym. Stanowisko Komisji Prawnej GIP z 12 września 2013 r.
W przypadku pracy w niedzielę i święta także w rozliczeniu czasu pracy pracownika- dozorcy stosujemy ogólnie przyjęte zasady w kodeksie pracy.
Za pracę w niedzielę przysługuje – w okresie 6 dni kalendarzowych poprzedzających lub następujących po takiej niedzieli. Tym samym jeśli jest to pracownik zatrudniony w systemie równoważnym i już na etapie planowania dla niego grafiku pracy na określony czas, zaplanowana jest pracująca niedziela, można dokonać rekompensaty w tym grafiku 6 dni wcześniej. Brak możliwości udzielenia dnia wolnego w ciągu 6 dni przed niedzielą pracującą lub po tej niedzieli, daje podstawy do wypłaty dodatku w wysokości 100%. (art. 151 z indeksem 11 kodeksu pracy). W przypadku grafiku pracownika, planując rozkład czasu pracy, należy pamiętać, że przynajmniej jedna niedziela w miesiącu powinna być wolna.
Natomiast w przypadku pracy w święto zasady są takie same jak w niedzielę, z wyjątkiem oddania czasu wolnego. Tutaj zasadą jest udzielenie czasu wolnego do końca przyjętego okresu rozliczeniowego. W sytuacji, gdy święto przypada na niedzielę stosujemy przepisy dotyczące pracy w niedzielę.
Ponadto za pracę w porze nocnej należy wypłacać dodatek 20% minimalnego wynagrodzenia za każdą godzinę pracy przypadającą w porze nocnej.
Należy zwrócić uwagę na pewną cześć pytania: „w tygodniu rozliczeniowym od 1 do 7 maja br. były 3 dni robocze 2, 6 i 7 maja, jedna sobota i niedziela i dwa święta) dozorca pracował 44 godz.”. W prawie pracy ogólnym jak i dotyczącym pracowników samorządowych nie istnieje takie pojęcie jak tydzień rozliczeniowy. Nadgodziny dobowe powstają w konkretnej dobie pracowniczej, natomiast praca w dniu wolnym lub święto (wyjątek stanowi praca w niedzielę w ciągu 6 dni), winna zostać zrekompensowana do końca przyjętego okresu rozliczeniowego. W systemie równoważnym okres rozliczeniowy może trwać do 4 miesięcy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole funkcjonuje Internat, na czas matur dyrektor w szkole zarządził dni wolne. W związku z powyższym w internacie nie ma młodzieży co za tym idzie nie pobierają posiłków, nie korzystają z ciepłej wody itp. W tych dniach praca kuchni, palacza, sprzątaczki i intendenta pozostaje pod znakiem zapytania. Dyrektor planuje wysłać pracowników w tym czasie na trzy dni urlopu. Dni te nie zostały uwzględnione w planie urlopów. W szkole nie działa żadna organizacja związkowa, ale taki plan co roku się tworzy. Czy w planie urlopów można uwzględnić tylko zaplanowany przez pracownika 14 dniowy okres nieprzerywalnego wypoczynku, pozostawić 4 dni do wykorzystania na żądanie pracownika, a pozostałe dni zostawić do wskazania przez dyrektora np. z miesięcznym wyprzedzeniem?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W marcu 2023 r. ma odbyć się konkurs na dyrektora szkoły, obecny dyrektor szkoły ma ocenę pracy dokonaną 12 czerwca 2018 r. Czy ta ocena będzie ważna, jeśli konkurs jest planowany w marcu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jako dyrektor placówki oświatowej dokonam przeszeregowania pracownika niepedagogicznego tj. z sekretarki na sekretarza placówki. Zmienia się stanowisko oraz wynagrodzenie zasadnicze. Proszę o wzorcowe dokumenty wymagane w ww. sytuacji.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dnia 10.02.2015 r. została wypłacona nagroda jubileuszowa pracownikowi niepedagogicznemu. Dnia 02.03.2015 zostały przyznane podwyżki dla pracowników niepedagogicznych z wyrównaniem od 01.02.2015 r. Czy w takim przypadku powinno się wyrównać nagrodę jubileuszową?
- Jak obliczyć i wypłacić ekwiwalent za urlop dla nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo od 1.09.2011 r. do 29.06.2012 r. w wymiarze 13/18. Nauczyciel zatrudniony jest również w innej szkole w pełnym wymiarze.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe