Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prawidłowość dopuszczenia programów i podręczników, zapis w protokole
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.)
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania.
Prawo określa obowiązki nauczyciela oraz dyrektora, wystarczy zatem stwierdzenie wywodzące się z ustawy:
"Na podstawie wniosku nauczyciela oraz w wyniku pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, dopuszczam ..... " (należy wymienić dopuszczone pozycje.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z art. 64.,ust.1 ustawy o systemie oświaty podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są m in. „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – „praktyczna nauka zawodu”. Natomiast zgodnie z § 4., ust. 1. rozporządzenia MENiS z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu „praktyczna nauka zawodu” jest organizowana w formie „zajęć praktycznych” i „praktyk zawodowych”. „Zajęcia praktyczne” i „praktyka zawodowa” zgodnie z obowiązującymi planami nauczania są obowiązkowe, ale czy można je zaliczyć do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”?
Zgodnie z § 20., ust. 4 rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 z „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”. Jeżeli „zajęć praktycznych” i „praktyki zawodowej” nie zalicza się do „obowiązkowych zajęć edukacyjnych”, to na jakiej podstawie oceny z praktycznej nauki zawodu wlicza się do średniej ocen?
W obowiązujących w szkołach zawodowych wzorach świadectw na stronach przeznaczonych na wpisywanie ocen wyszczególniono jedynie „obowiązkowe zajęcia edukacyjne” i „dodatkowe zajęcia edukacyjne”. Gdzie zatem należy wpisać oceny z „praktyk zawodowych” i „zajęć praktycznych”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W swojej szkole (Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym w Płocku) chcę wprowadzić nowy kierunek kształcenia – asystent osoby niepełnosprawnej, kwalifikacja Z.8. Chciałbym poprosić o interpretację prawną pewnego zagadnienia. Otóż według podstawy programowej kształcenia w tym zawodzie szkoła organizuje praktyki zawodowe w podmiocie zapewniającym rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanego zawodu w wymiarze 8 tygodni (320 godzin). Z kolei niedawno wprowadzone Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie sposobu i trybu prowadzenia nauczania w zakładach karnych i aresztach śledczych stanowi w paragrafie 24.1, pkt. 2, iż osadzeni realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z programem nauczania dla zawodu, która może być organizowana na zajęciach praktycznych prowadzonych w pracowniach i warsztatach szkolnych. Z uwagi na to, że chciałbym, aby część słuchaczy była osobami z kategorią penitencjarną R1 (to znaczy skazani odbywający karę pozbawienia wolności w systemie zamkniętym, czyli tacy, którzy nie mogą opuszczać murów zakładu karnego, w związku z czym w ich przypadku odbywanie praktyk poza ZK nie wchodzi w rachubę) nie mam pewności czy moja interpretacja ww. zapisu z RMS jest dla mnie korzystna czy nie. Bardzo proszę o informację, czy w zaistniałych okolicznościach słuchacze kursu Z.8 mogą odbywać praktyki zawodowe na terenie CKU w Zakładzie Karnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła podstawowa niepubliczna musi organizować zajęcia nauki pływania w klasach I-III? W jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pensum dydaktyczne wynosi 6 godzin. Mam do tego 3 godziny nadliczbowe. Przydzieliłam sobie jeszcze godziny nauczania indywidualnego (4 godziny), ponieważ dziecko na te godziny przyjeżdża do szkoły jednego dnia od rana a klasy mam pojedyncze. Sekretarz gminy zarzuciła mi przydział godzin nauczania indywidualnego tłumacząc, że są to nadgodziny i nie mogę mieć więcej jak 3 godziny. Czy godziny dodatkowe dyrektora różnią się od godzin nauczyciela? Przecież nauczyciel może mieć więcej nadgodzin niż połowa etatu po wyrażeniu na to zgody, chyba, że się mylę. Proszę o pomoc w tej kwestii.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jakim zakresie, w świetle rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, obowiązują procedury sporządzania arkusza organizacyjnego w niepublicznej branżowej szkole I stopnia z uprawnieniami szkoły publicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe