Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o dokładne wyjaśnienie tz. zmian w podejmowaniu decyzji w sprawie promocji śródrocznej uczniów klas I-II szkoły podstawowej.
Interpretacja zmian w ustawie nie jest łatwa, dlatego należy dokładnie analizować całość zapisów zarówno rozporządzenia, jak i ustawy w części dotyczącej oceniania. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. Uczeń podlega klasyfikacji: 1) śródrocznej i rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej; 2) końcowej. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w klasach I–III szkoły podstawowej w przypadku: 1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć; 2) dodatkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć. Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły. W klasach I–III szkoły podstawowej: 1) oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w sposób określony w statucie szkoły; 2) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. W klasach I–III szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje. Uczeń klasy I–III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I–III szkoły podstawowej: a) na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub b) na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44f, art. 44g, art. 44i, art. 44o, art. 44zf. 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10.06.2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w szczególności § 14.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W niepubliczny przedszkolu specjalnym są dzieci tylko z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Na wszystkie dzieci przedszkole otrzymuje 100% dotację.
Czy przedszkole powinno otrzymywać dodatek (dodatkową dotację) na dzieci 6-letnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z niepełnosprawnością w stopniu lekkim nie realizuje godzin z drugiego języka, ma uczęszczać na zajęcia z techniki. Ile godzin obowiązuje ucznia i jak wygląda sprawa z oceną na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy program wychowawczo-profilaktyczny musi mieć nadane numer i znajdować się w szkolnym zestawie programów nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepubliczne przedszkole otrzymało pismo z sąsiedniej gminy o przedstawienie rozliczenia pobytu dziecka w przedszkolu i przedstawienie dowodów wpłat rodziców za ostatnie dwa miesiące. Kontaktowałam się z urzędem i wójt stwierdził, że wstrzymał dotacje, bo nie będzie płacił za dziecko, które nie uczęszcza do przedszkola, bo rodzic jest na zasiłku COVID-19. Przedszkole ma umowę z rodzicem, a przez te dwa miesiące dziecko nie przychodziło, bo mama korzystała z zasiłku i nie mamy wpłat, ponieważ zwolniliśmy wszystkich, którzy nie przyprowadzają dzieci. Dziecko wraca w sierpniu. Czy wójt może wstrzymać dotacje? Czy jest na to jakaś podstawa prawna? Co ma w tym przypadku zrobić przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe