Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację czy ze względów prawno-oświatowych ma znaczenie czy zespół placówek tj. przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum będą się nazywać Niepubliczny Zespół Placówek Edukacyjnych, czy też Niepubliczny Zespół Placówek Oświatowych w pierwszym przypadku najczęściej spotykam placówki integracyjne specjalne, ale nie tylko czy to zatem ma znaczenie, bo rozumiem, że do kuratorium zgłaszamy szkołę podstawową jako podmiot i gimnazjum bo przedszkole tylko do urzędu gminy a jaka nazwa wspólna będzie dla tych wszystkich placówek to tylko kwestia dyrektora?
Nadanie nazwy zespołowi oraz pierwszy statut to kompetencje organu prowadzącego. Statut przedszkola niepublicznego powinien określać: 1) nazwę przedszkola oraz jego zadania, 2) osobę prowadzącą przedszkole, 3) organy przedszkola oraz zakres ich zadań, 4) organizację przedszkola, 5) prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, 6) sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola,7) zasady przyjmowania uczniów do przedszkola. Na podstawie art. 31, art.89. USO nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi sprawują właściwi kuratorzy oświaty (…). Nadzorowi pedagogicznemu w przedszkolu niepublicznym podlega: - realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego, - przestrzeganie statutu, - przestrzeganie praw dziecka, - zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Gmina dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia przedszkola niepublicznego oraz wydaje odpowiednie zaświadczenie. Kopię tego zaświadczenia przesyła do właściwego kuratora oświaty i organu podatkowego. Osoba prawna lub fizyczna , która już prowadzi niepubliczne przedszkole lub niepubliczną szkołę podstawową a zamierza podjąć prowadzenie wychowania przedszkolnego w niepublicznych formach, o których mowa w art. 14a ust. 7 obowiązana jest wystąpić o dokonanie zmiany we wpisie do ewidencji. Zgłoszenie zmian w trybie art.82 ust.5 powinno zawierać projekt organizacji wychowania przedszkolnego, które ma być organizowane w danej formie.Art. 90a. 1. Osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, prowadząca szkoły publiczne, szkoły niepubliczne lub placówki, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Połączenie nie narusza odrębności szkół lub placówek w zakresie określonym w ustawie, w szczególności w zakresie uzyskiwania zezwolenia, cofania zezwolenia, wpisywania do ewidencji i wykreślania z niej, uzyskiwania i utraty uprawnień szkoły publicznej oraz uzyskiwania dotacji. Przepisy ustawy nie narzucają rozwiązań dotyczących nazwy zespołu, o którym mowa w pytaniu.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.); 2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (ze zm.); 3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy do księgi arkuszy ocen z danego rocznika dołącza się opinie/orzeczenia z poradni psychologiczno - pedagogicznej, protokoły z egzaminów poprawkowych, klasyfikacyjnych? Czy w księdze arkuszy, oprócz samych arkuszy, powinny znajdować się jakieś załączniki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września będę dyrektorem szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi. W gimnazjum funkcjonuje Rada Szkoły, a u nas Rada Rodziców. Jak ma zostać uregulowana kwestia wygaśnięcia działalności Rady Szkoły w gimnazjum? Czy do czasu funkcjonowania oddziałów gimnazjalnych Rada Szkoły może jeszcze działać przy tych oddziałach czy od września musi nastąpić przekształcenie/ połączenie tych dwóch organów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel pracujący w niepełnym wymiarze godzin, tj 1/2 etatu może mieć w tygodniowym planie zajęć dzień wolny od pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w czasie nauczania zdalnego organ prowadzący może żądać od dyrektora potwierdzenia zrealizowanych przez nauczyciela godzin ponadwymiarowych np. screenów lekcji, prac domowych uczniów itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe