Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• prowadzenie poprawnej dokumentacji, zgodnej z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem szkoły,
• przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzonych zajęć,
• dostosowanie nauczanych treści do potrzeb i możliwości uczniów,
• odpowiedni dobór metod nauczania i oceniania,
• znajomość i bieżąca realizacja podstawy programowej, zadań szkoły oraz celów kształcenia, i treści nauczania, a także warunków i sposobów ich realizacji.
2. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Przykłady:
• stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami,
• właściwe planowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
• działanie w oparciu o wyniki diagnoz,
• różnorodność stosowanych narzędzi.
3. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych, organizacyjnych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• planowanie, organizacja i udział w zadaniach i projektach w kooperacji z instytucjami zewnętrznymi,
• podejmowanie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz uczniów,
4. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły.
Przykłady:
• wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, egzaminów zewnętrznych i wniosków z nadzoru w bieżącej pracy,
• bieżące dokumentowanie swoich działań,
• doskonalenie swojego warsztatu pracy.
5. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przykłady:
• bieżąca współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów,
• pozytywne reagowanie na ewentualne problemy uczniów,
• podejmowanie działań na rzecz uczniów w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi.
6. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo- profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
Przykłady:
• ewentualne opracowanie i wdrożenie w oparciu o podstawę programowa innowacyjnego programu nauczania,
• prowadzenie eksperymentów pedagogicznych,
7. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty.
Przykłady:
• publikacje w branżowych czasopismach,
• sprawowanie funkcji doradcy metodycznego,
• udział w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
8. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Przykłady:
• współpraca z instytucjami naukowymi, ośrodkami metodycznymi,
• bieżąca ewaluacja swoich działań i dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
9. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.
Przykłady:
• wykonywanie zadań egzaminatora OKE,
• przygotowywanie zadań dla OKE lub CKE,
• pełnienie funkcji doradcy metodycznego,
• współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami wyższymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka rozpoczęła pracę w p-lu 1.IX.2020 - posiadała stopień zawodowy naucz. kontraktowego; umowa na czas określony do 31.VIII.2021. Od 1.IX.2021 - umowa na czas nieokreślony. 1.IX. 2022 r - rozpoczęcie stażu na naucz. mianowanego. Przedstawiony dyr. plan rozwoju nie uzyskał akceptacji, zwrócony do naniesienia poprawek. W trakcie realizacji planu naucz.nie wywiązywała się z realizacji zaplanowanych zadań. Od 1.IX.2023 rozpoczęła ponowny staż z nowym planem rozwoju zatwierdzonym przez dyrektora. Jaki wymiar stażu obowiązuje w/w naucz. na stopień naucz. mianowanego? Czy w.g tzw. starej ścieżki, czy w.g nowych przepisów.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Jedna z nauczycielek przedszkola niepublicznego odbywa staż na kontraktowego. Jako dyrektor wydaję Akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego? Organem prowadzącym jest osoba fizyczna niebędąca nauczycielem. Czy powinnam w związku z tym zaprosić przedstawiciela z Gminy ? Jak to ma wyglądać w praktyce\?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry, mam trzech nauczycieli, którzy są kontraktowymi i mają przerwę już dwa lata po uzyskaniu tego stopnia, chcą rozpocząć awans na mianowanie, wiem, że robią to na starych zasadach, tylko mam pytanie: ile będzie wynosiła ich staż na mianowanie, czy dobrze rozumiem, że zostaje skrócony do roku i 9 miesięcy, czyli jak zaczynają 01 września 2022 r. to kończą 31 maja 2024 r. ?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Opiekun stażu przydzielony nauczycielowi ubiegającemu się o stopień awansu zawodowego dokonuje projektu oceny dorobku zawodowego w ciągu 14 dni od zakończenia stażu.Czy termin 21 dni opracowania przez dyrektora oceny dorobku zawodowego wliczony jest w okres tych 14 dni,czy liczony jest od 14 dnia oddzielnie 21 dni?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, czy komisja na stopień nauczyciela dyplomowanego może zakwestionować przygotowanie pedagogiczne?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe