Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o konkretne przykłady dla nauczyciela dyplomowanego Kryteria oceny pracy określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Pytanie dotyczy czasu, kiedy rozporządzenie obowiązywało
Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują:
1. Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• prowadzenie poprawnej dokumentacji, zgodnej z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem szkoły,
• przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzonych zajęć,
• dostosowanie nauczanych treści do potrzeb i możliwości uczniów,
• odpowiedni dobór metod nauczania i oceniania,
• znajomość i bieżąca realizacja podstawy programowej, zadań szkoły oraz celów kształcenia, i treści nauczania, a także warunków i sposobów ich realizacji.
2. Planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć.
Przykłady:
• stosowanie różnorodnych metod pracy z uczniami,
• właściwe planowanie procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego,
• działanie w oparciu o wyniki diagnoz,
• różnorodność stosowanych narzędzi.
3. Podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych, organizacyjnych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Przykłady:
• planowanie, organizacja i udział w zadaniach i projektach w kooperacji z instytucjami zewnętrznymi,
• podejmowanie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz uczniów,
4. Ewaluacja własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły.
Przykłady:
• wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, egzaminów zewnętrznych i wniosków z nadzoru w bieżącej pracy,
• bieżące dokumentowanie swoich działań,
• doskonalenie swojego warsztatu pracy.
5. Efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi.
Przykłady:
• bieżąca współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów,
• pozytywne reagowanie na ewentualne problemy uczniów,
• podejmowanie działań na rzecz uczniów w porozumieniu z instytucjami zewnętrznymi.
6. Opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo- profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
Przykłady:
• ewentualne opracowanie i wdrożenie w oparciu o podstawę programowa innowacyjnego programu nauczania,
• prowadzenie eksperymentów pedagogicznych,
7. Upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty.
Przykłady:
• publikacje w branżowych czasopismach,
• sprawowanie funkcji doradcy metodycznego,
• udział w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
8. Przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Przykłady:
• współpraca z instytucjami naukowymi, ośrodkami metodycznymi,
• bieżąca ewaluacja swoich działań i dostosowywanie ich do potrzeb szkoły.
9. Współpraca z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.
Przykłady:
• wykonywanie zadań egzaminatora OKE,
• przygotowywanie zadań dla OKE lub CKE,
• pełnienie funkcji doradcy metodycznego,
• współpraca z zaprzyjaźnionymi szkołami wyższymi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 18.09.2017r. zadałam pytanie. Nauczyciel na akcie nadania ma stopień "Nauczyciel mianowany z przygotowaniem pedagogicznym". Czy Komisja powołana przez Kuratora w postępowaniu kwalifikacyjnym na stopień nauczyciela dyplomowanego może zakwestionować jego przygotowanie pedagogiczne? Kuratorium twierdzi, że może uchylić wcześniejsze akty lub nie dopuścić nauczyciela do postępowania ponieważ ma wątpliwości co do przygotowania pedagogicznego tego nauczyciela.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w wyliczeniu prawidłowego terminu zakończenia stażu na nauczyciela mianowanego. Nauczycielka rozpoczęła staż 11.09.2017 r., powinien się zakończyć 10.06.20120 r. Od 28.08.2019 do 29.10.2019 przebywała na zwolnieniu lekarskim, od 30.10.2019 do 17.03.2020 na urlopie macierzyńskim, od 18.03.2020 do 27.10.2020 na urlopie rodzicielskim. Wykorzystała 56 dni urlopu uzupełniającego za 2020 rok w okresie 28.10.2020-22.12.2020 r. Wróciła do pracy 23.12.2020 r. O ile należy przedłużyć jej staż? Czy nieobecność liczymy tylko do dnia, kiedy planowo miał się staż zakończyć, czyli do 10.06.2020? Czy 56 dni urlopu za rok 2020 liczymy jako realizację stażu? Od kiedy należy liczyć przedłużenie stażu – od 23.12.2020 czy od dnia rozpoczęcia urlopu uzupełniającego (28.10.2020)?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego na dzień 29.06.2018.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o wyjaśnienie następującej kwestii:
nauczyciel kontraktowy złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego (wraz z planem rozwoju zawodowego) dnia 12 września br., czyli będzie realizował staż w okresie od 12 września 2019 r. do 11 czerwca 2022 r.
Czy jego opiekun stażu powinien otrzymać dodatek funkcyjny od 12 września br., czy od pierwszego dnia następnego miesiąca? W regulaminie wynagradzania nauczycieli nie uregulowano opisanego wyżej przypadku.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, na zastępstwo od 24.04.2022 r. do 24.06.2023 r. Czy może odbyć staż?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe