Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: jakich nauczycieli dodatkowo musimy od stycznia 2016 r. zatrudnić w klasach, w których uczą się dzieci z orzeczeniami: - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną; - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej); - orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. W którym przypadku powinniśmy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, a w którym wystarczy asystenta?
Kwestię tę jednoznacznie reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113) w § 7 ust. 2-6 mówiącym, iż:
w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1. nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów
lub
2. w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta
lub
3. pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Trzeba jednak pamiętać, że:
ad. 1: Nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub specjalista to nauczyciel wspomagający (potocznie) ucznia niepełnosprawnego - surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog, pedagog leczniczy lub pedagog terapeuta, który:
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPET;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniem niepełnosprawnymi
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia w doborze form i metod pracy z uczniem niepełnosprawnym
ad. 2: Asystent nauczyciela w klasach I-III oraz asystent nauczyciela świetlicy szkolnej to osoba, do zadań której należy:
- wspieranie nauczyciela prowadzącego lub wychowawcę świetlicy, nie ucznia. Może pomagać nauczycielowi np. w układaniu testów dla klasy, próbach na apel, wyjściu uczniów na basen czy do kina albo przygotowaniu sprzętu audiowizualnego przed lekcjami.
- Osoba na takim stanowisku musi posiadać wykształcenie wyższe, wymagane do zajmowanego stanowiska w SP oraz kurs pedagogiczny. Tak samo, jak w przypadku „zwykłego" nauczyciela, asystent musi okazać zaświadczenie o niekaralności, braku wszczętego postępowania dyscyplinarnego oraz karnego.
- Asystentowi nie powierza się zadań związanych ze współorganizowaniem kształcenia integracyjnego i kształcenia uczniów niepełnosprawnych – także formalnie nie może on pełnić funkcji „cienia” ucznia.
- Asystent nie może też zostać zatrudniony zamiast pedagoga wspomagającego w klasie integracyjnej.
- Asystent jest zatrudniony na zasadach określonych w kodeksie pracy, a nie na podstawie Karty Nauczyciela. Oznacza to, że jego czas pracy będzie wynosił 40 godzin tygodniowo (w przypadku zatrudnienia na cały etat).
ad 3: Pomoc nauczyciela to pracownik niepedagogiczny zaliczany do grupy pracowników pomocniczych i obsługi.
- Pomoc nauczyciela zatrudnia się na podstawie umowy o pracę. Pełny etat na tym stanowisku - 40 godzin tygodniowo.
- Pomoc nauczyciela musi mieć co najmniej wykształcenie podstawowe, nie musi się legitymować doświadczeniem zawodowym i należy do VI kategorii zaszeregowania, jeśli chodzi o poziom wynagrodzenia.
- Dyrektor musi samodzielnie zdecydować, jakiego wymaga doświadczenia i kwalifikacji zawodowych od kandydata do pracy na stanowisku pomocy nauczyciela, a także, czy dany kandydat jest osobą odpowiednią do pracy w jego placówce, biorąc pod uwagę potrzeby nauczycieli i uczniów.
- Czynności pomocy nauczyciela mają charakter techniczny i porządkowy.
- Pomoc nauczyciela nie może przejmować obowiązków nauczyciela.
Zatem:
- W klasie, w której jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm (uczeń w normie intelektualnej), uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność sprzężoną: upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim oraz afazję motoryczną oraz uczeń z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na Zespół Aspergera (w normie intelektualnej) – należy obligatoryjnie zatrudnić jedną z osób wskazanych w/w wspomnianym rozporządzeniu. Decyzja, czy ma to być nauczyciel lub specjalista posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia tychże uczniów niepełnosprawnych czy też asystent - tylko przysługujący w klasie I-III lub na świetlicy - należy wyłącznie do dyrektora szkoły.
- W klasie, w której jest uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim nie trzeba z dniem 1 stycznia 2016r. zatrudniać obligatoryjnie żadnej z w/w osób. Natomiast można kogoś z nich zatrudnić – wyłącznie za zgodą organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany zatrudniony na cały etat od 2012 roku przebywał na urlopie wychowawczym od września 2016 chciałby wrócić na 12/18 etatu. jak należy przekształcić umowę aneksem, porozumieniem czy zawrzeć nową umowę ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje obowiązek zatrudniania nauczyciela wspomagającego dla ucznia kl. IV, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim (w orzeczeniu nie ma o tym informacji)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Asystent nauczyciela - serdecznie proszę o informację czy względem stanowiska asystenta nauczyciela nastąpiły w tym roku jakieś zmiany? Czy w dalszym ciągu będzie możliwym zatrudnianie pracowników na to stanowisko?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik obsługi w gimnazjum przebywa na zwolnieniu lekarskim od 3 miesięcy, gdy kończyło mu się kolejne zwolnienie lekarskie /zwolnienie od neurologa/ - przyniósł następne, ale na inną chorobę /od chirurga ma złamaną rękę/. Czy sumujemy oba okresy zwolnienia lekarskiego /182 dni/?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam zapytanie dotyczące urlopu dla nauczyciela po urodzeniu dziecka. Pracownica 13.10.2018 r. urodziła dziecko i 23.10.2018 r. złożyła wniosek o udzielenia urlopu macierzyńskiego w wymiarze 20 tygodni. (od 13.10.2018-01.03.2019) 1) w jakiej wysokości powinien być wypłacony zasiłek macierzyński? 2) czy bezpośrednio po upływie tego okresu tj. od 2 marca 2019 roku pani może wykorzystać część urlopu uzupełniającego w wymiarze 42 dni, a po tym czasie skorzystać z urlopu rodzicielskiego, czy jednak musi najpierw skorzystać z urlopu rodzicielskiego i w jakim wymiarze?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe