Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podstawę prawną, która pozwala na wypłacanie dodatku dla wychowawcy oddziału przedszkolnego, wychowawcy świetlicy (organ prowadzący kwestionuje dodatki).
Zgodnie z art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela rada gminy ma kompetencje do określenia w drodze regulaminu wysokości dodatków za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowych warunków ich przyznawania. Podstawy prawne:
1) Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (ze zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy (ze.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 56, poz. 372):
§ 5.Do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:
1) stanowisko dyrektora lub wicedyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 i 1a Karty Nauczyciela, zwanej dalej "szkołą", albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły;
2) sprawowanie funkcji:
a) wychowawcy klasy,
b) doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,
c) opiekuna stażu.
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 2 lutego 2005 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U. Nr 22, poz. 182).
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) szkole - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
2) nauczycielu - należy przez to rozumieć również wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w pkt 1:
KN Art. 1. 1. Ustawie podlegają nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w:
1) publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1a oraz pkt 2 lit. a;
2) zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;
§ 4. 3.Nauczycielowi, któremu powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy, doradcy metodycznego, nauczyciela-konsultanta lub opiekuna stażu, przysługuje dodatek funkcyjny w łącznej wysokości do 10 % otrzymywanego przez nauczyciela wynagrodzenia zasadniczego.
4.Nauczycielowi, o którym mowa w ust. 1, sprawującemu funkcje wymienione w ust. 3, przysługuje jeden dodatek funkcyjny w wysokości uwzględniającej zajmowanie stanowiska kierowniczego oraz sprawowanie funkcji.
5.Prawo do dodatku funkcyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło powierzenie stanowiska kierowniczego lub sprawowanie funkcji, a jeżeli powierzenie stanowiska lub sprawowanie funkcji nastąpiło pierwszego dnia miesiąca - od tego dnia.
7.Wysokość dodatku funkcyjnego dla dyrektora szkoły ustala organ prowadzący szkołę, a dla nauczyciela, w tym dla wicedyrektora lub nauczyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze - dyrektor szkoły.
Sąd Najwyższy rozpoznał sprawę dwóch przedszkolanek, które domagały się od przedszkola, w którym pracowały, zapłaty dodatku funkcyjnego za wychowawstwo. Twierdziły, że należy im się on na podstawie par. 5 ust. 2 lit. a) rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.
Zgodnie z tym przepisem do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy.
Sąd Najwyższy stwierdził, że określenie wychowawca klasy wskazane w rozporządzeniu obejmuje zarówno nauczyciela w przedszkolu, jak i nauczyciela w szkole. W uzasadnieniu wskazał, że wątpliwość powstała dopiero na tle rozporządzenia z 2005 roku, bo poprzednie akty prawne dotyczące wynagrodzenia obejmowały obie grupy nauczycieli.
Sąd podkreślił, że uchwała została podjęta po dokonaniu analizy systemowej KN, z której jednoznacznie wynika, że prawa i obowiązki nauczycieli przedszkolnych są również objęte jej regulacją na równi z prawami i obowiązkami nauczycieli szkolnych. Kolejne sformułowania Karty odnoszą się zarówno do przedszkola, jak i szkoły - ustawa nie posługuje się pojęciem klasy, tylko oddziału, nie ma też w niej definicji wychowawcy.
Dlatego sąd stwierdził, że pojęcia wychowawca i klasa zawarte w rozporządzeniu powinny być wykładane systemowo, bo dotyczą tych samych zajęć i funkcji. A to prowadzi do wniosku, że za ich sprawowanie należą się takie same dodatki funkcyjne.
Sygn. akt I PZP 3/08.
Prawo natomiast nie upoważnia do wypłacania dodatku wychowawcy świetlicy, ale dla wychowawcy klasy.
Wątpliwości pochodzą z zastosowania w przywołanych rozporządzeniach pojęcia: „klasa”, które odnosi się do klas szkolnych. Z drugiej strony - orzeczenie SN jest jednoznaczne.
Natomiast szczegółowe regulacje, które muszą być zgodne z prawem oraz uzgodnione ze związkami zawodowymi należą do organu prowadzącego na mocy art. 30 KN ust. 6:
Art. 6. Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu:
1) wysokość stawek dodatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, z zastrzeżeniem art. 33 i 34,
2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 3,
3) wysokość i warunki wypłacania składników wynagrodzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach- w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się ze składników, o których mowa w ust. 1, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w ust. 3.
6a. Regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź
Czy nauczyciele praktycznej nauki zawodu pracujący na warsztatach szkolnych, które znajdują się w Zakładzie Poprawczym mają obowiązek realizowania godzin wynikających z art. 42 KN. Jeżeli tak , to w jaki sposób rozliczać te godziny. Niektórzy nauczyciele realizują część swojego pensum w szkole podstawowej, gimnazjum, szkole zawodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do szkoły podstawowej uczęszcza 180 dzieci Na przyszły rok szkolny zaplanowano 2 etaty zajęć w ramach pedagoga specjalnego. Proszę o informację jakie to są zajęcia i kto może realizować. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zarządzenie dyrektora przedszkola w sprawie zebrania Rady Pedagogicznej powinno być na podstawie jakiej ustawy ( jaki artykuł? ustęp? punkt? Dziennik Ustaw jaki?).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym może uczęszczać do jednej grupy przedszkolnej ogólnodostępnej w przedszkolu publicznym? Nadmieniam, iż w tej grupie pracuje nauczyciel wspomagający.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe