Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w następującej sprawie: W dniu 27.11.2013 r. poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię o uczniu uczęszczającym do kl.I naszego gimnazjum. W niniejszej opinii została stwierdzona dysleksja głęboka. Jednym ze wskazań jest zwolnienie ucznia z nauki z jednego języka obcego. W związku z tym mam następujące pytanie: Jak mam przeprowadzić zwolnienie ucznia z jednego języka w środku roku szkolnego, aby to było zgodne z prawem oświatowym? Jak formalnie należy to przeprowadzić?
Można przyjąć różne rozwiązania, poniższe jest jedynie propozycją, którą można zmodyfikować na potrzeby własnej szkoły.
Rodzic lub prawny opiekun składa w szkole pisemny wniosek wraz z oryginałem opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej/poradni specjalistycznej. Dyrektor szkoły wydaje pisemną decyzję wraz z uzasadnieniem o zwolnieniu ucznia z nauki drugiego języka w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu wniosku. Rodzic/prawny opiekun potwierdza odbiór decyzji osobiście w sekretariacie szkoły lub w inny sposób przyjęty przez szkołę. Nauczyciel uczący języka po otrzymaniu informacji od dyrektora, odnotowuje zwolnienie w dzienniku lekcyjnym, natomiast wychowawca - w pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania. Uczeń zwolniony z danych zajęć edukacyjnych ma obowiązek być obecny na lekcjach z języka lub przebywać w świetlicy (ew. osobisty odbiór dziecka ze szkoły w przypadku, gdy są to ostatnie lekcje ucznia) – szkoła przyjmuje odpowiednie rozwiązanie, uzgodnione z rodzicem.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie z dnia 31 marca 2009 r. zmieniające zapisy (rozporządzenia z 31.04.2007 r.) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych: 1) w § 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust. 3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami lub z autyzmem z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły”.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy 1 szkoły podstawowej nieklasyfikowany po I semestrze z powodu absencji przekraczającej ponad 50% musi zdawać egzamin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od ubiegłego roku szkolnego jesteśmy szkołą, która realizuje naukę języka niemieckiego, jako języka dodatkowego dla dzieci, których rodzice wnioskowali o stworzenie takiej możliwości w ramach mniejszości narodowej. W naszym przypadku – mniejszości niemieckiej. Z tego tytułu nasza szkoła otrzymuje również dość duże środki finansowe. Moje pytanie dotyczy wydatkowania tych pieniędzy. Czy jest gdzieś zapis mówiący o tym, na co można te pieniądze wydatkować, a na co nie? Oczywiście – na opłacenie nauczyciela j. niemieckiego, na podręczniki i pomoce dydaktyczne, na programy multimedialne również. Ale pozostaje jeszcze spora reszta i co z tymi pieniędzmi mogę zrobić? Nikt w sposób jednoznaczny nie może, albo nie chce udzielić mi odpowiedzi na ww. pytanie, dlatego proszę o podpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2020 r. rodzic dziecka sześcioletniego chce wnioskować o edukację domową. Jakie są obowiązki dyrektora przedszkola? Jak wygląda procedura postępowania w takim przypadku? W jaki sposób wykazywać to dziecko w dzienniku, SIO i w innych dokumentach w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy i w jakich sytuacjach można połączyć lekcje religii w szkole publicznej w klasach IV i VI oraz VII i VIII, przy liczebności 8–9 uczniów w każdej klasie? Proboszcz parafii tej szkoły wnosi sprzeciw, przesyłając dyrektorowi przepisy prawne. Jak dyrektor powinien rozstrzygnąć tę sprawę? Proszę o aktualną podstawę prawną z interpretacją.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dot. godzin dyrektorskich wg nowej podstawy programowej, podpisanej w marcu 2017r. Czy godziny do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczone na dodatkowe zajęcia rozwijające zainteresowania typu np: szachy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów w klasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe