Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o przedstawienie procedury zatrudnienia pedagoga wspomagającego dla ucznia klasy III z Zespołem Aspergera. Chodzi mi o rodzaj umowy, ilość godzin i czas trwania wspomagania. Dziecko ma wskazanie do ukończenia II etapu kształcenia.
Nauczyciela wspomagającego - posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej zatrudnia się w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych na podstawie Karty Nauczyciela, przepisów zawartych w rozdziale 4. W zależności od stopnia awansu zawodowego oraz możliwości organizacyjnych zatwierdzonych w arkuszu organizacji - umowa z nauczycielem wspomagającym może być zawarta na czas określony, nieokreślony lub przez mianowanie. Tygodniowy czas pracy z uczniem lub na jego rzecz powinien wynikać z pensum dydaktycznego, którego obowiązkowy wymiar godzin powinien określić organ prowadzący na podstawie uchwały rady gminy. Taki nauczyciel ma bowiem inne zadania niż zwykły nauczyciel, asystent nauczyciela czy pomoc nauczyciela, albowiem:
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi;
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi.
To oznacza, że nauczyciel wspomagający w szczególności:
- udziela wsparcia uczniowi niepełnosprawnemu w bieżącej pracy podczas zajęć edukacyjnych adekwatnie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
- realizuje wobec ucznia czynności opiekuńcze na terenie szkoły;
- dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
- informuje nauczycieli o postępach i trudnościach ucznia w toku zajęć, pomaga im w zakresie przygotowania się do zajęć, w dostosowaniu wymagań odpowiednio do potrzeb ucznia, przygotowaniu materiałów i pomocy do zajęć prowadzonych z tym uczniem;
- bierze udział w pracach zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, w opracowaniu i modyfikacji IPET,
- bierze udział w spotkaniach z rodzicami, informowaniu ich o postępach ucznia, udziela im instruktażu do pracy z dzieckiem w domu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie informacje muszą się znaleźć w arkuszu organizacji szkoły na rok 2011/2012. Jakie dokumenty dyrektor powinien dołączyć do arkusza składającego do kontroli do organu prowadzącego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków duplikat świadectwa ukończenia szkoły należy wydać na poddruku duplikatu (wzór określony jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia) moje pytanie zatem brzmi w jaki sposób należy wypełnić ten gilosz? Czy dozwolone jest utworzenie tego dokumentu w edytorze tekstów i wydrukowanie na obowiązującym giloszu? Nie posiadamy programu, który mógłby nam w tym pomóc
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W szkole masowej mamy dzieci z orzeczeniami (niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim). Czy należy ustalić dla nich odrębne kryteria na poszczególne oceny?
Czy uczeń z Aspargerem powinien mieć dostosowania?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W LO niepublicznym uczeń przez cały rok szkolny przebywa w szpitalu psychiatrycznym i tam się uczy. Jesteśmy jego szkołą macierzystą. Jak traktować jego frekwencję (zapisy w dzienniku lekcyjnym?), czy wpisywać go do SIO, czy zgłaszać w comiesięcznych raportach do Biura Edukacji? Jest niepełnoletni.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy ukarać nauczyciela za obrażanie innych pracowników? Podczas przerwy międzylekcyjnej pracownik obsługi wszedł do pracowni. Po pewnym czasie w pracowni pojawił się nauczyciel, którego bardzo oburzył fakt, że pracownik obsługi stoi przy jego biurku i coś sprawdza. W trakcie tego "spotkania" doszło do niepotrzebnych potyczek słownych, w trakcie których nauczyciel używał wulgarnych słów. Przeprowadziłam (kolejnego dnia), w obecności wicedyrektora rozmowę wyjaśniającą z nauczycielem, który twierdził, że dopiero po tym jak pracownik obsługi zwrócił się do niego używając wulgarnego słownictwa, odreagował w niewłaściwy sposób. Z pracownikiem obsługi nie przeprowadziłam rozmowy, ponieważ znajduje się na zwolnieniu. Czy oprócz notatki służbowej powinnam na tego nauczyciela nałożyć karę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe