Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o szczegółowe wyjaśnienie co to są metody, formy i techniki pracy z dziećmi.
W literaturze znajdziemy zapis: :gdyby ktoś zapytał o różnicę między metodą aktywną a techniką aktywną, to zachodzi ona głównie w wymiarze emocjonalnym: aktywna metoda to z definicji takie działanie, które odwołuje się i uwzględnia emocjonalny aspekt procesu uczenia się wykorzystując aktywną technikę w odpowiednim momencie i w odpowiedni sposób. Aktywna technika jest natomiast tylko przepisem na zewnętrzną organizację sytuacji - co, kto i w jaki sposób ma robić”.
Upraszczając można stwierdzić, że metoda pracy/nauczania jest pojęciem szerszym niż technika. Technika może być elementem metody.
Metodą jest np. odgrywanie ról, symulacja, projekt edukacyjny, natomiast technika to np. burza mózgów.
Jeśli chodzi o formy pracy uczniów - ogólnie można je podzielić na:
1) praca w grupie (lub zespołowa, gdy każdy uczeń ma konkretnie przypisaną role, zadanie)
2) zbiorowa (= cała klasa),
3) indywidualna (każdy uczeń pracuje sam).
Literatura.
Popek S. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, Warszawa 1998
Praca zbiorowa: Kitowska D., Nowak A., Radkiewicz B. Co trzy głowy to nie jedna – czyli aktywizujące metody aktywnego uczenia się, Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Pile, Piła 1999
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mamy w placówce dziecko na wczesne wspomaganie rozwoju, które od grudnia 2016r. do czerwca 2017r. korzystało z zajęć wwr. Jest ono wpisane w Księgę wychowanków. Pytanie czy muszę raz jeszcze wpisywać to dziecko do w/w Księgi, jeśli już nie będzie korzystało z zajęć wwr, tylko będzie realizowało obowiązek szkolny?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W obecnej placówce jestem dyrektorem od 10 lat. W sierpniu kończy mi się kadencja i musiałabym stawać do konkursu. Ponieważ kończę w grudniu 60 lat, poprosiłam starostę o przedłużenie (kadencji? Brak słowa w pytaniu) o rok, żebym mogła odejść na zasłużoną emeryturę po 41 latach pracy w oświacie. Do dzisiaj nie dał mi odpowiedzi. Co najlepiej zrobić w przypadku, jeśli nie zostanę powołana na kolejny rok, żeby móc w grudniu lub w styczniu odejść na emeryturę? W mojej szkole nie ma dla mnie etatu nauczyciela (6/18). Czy mogę odmówić uzupełnienia etatu w innej szkole? Jeżeli dostanę wypowiedzenie, to jaka odprawa mi się należy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W zeszłym tygodniu wysłałam do Państwa pytanie dotyczące pozbawiania nadgodzin nauczycieli dyplomowanych i przekazywania ich nauczycielom o niższych stopniach awansu w celu oszczędności…na "prośbę" organu prowadzącego.
Nie otrzymałam odpowiedzi … jakie są zwyczaje w Państwa portalu? gdzie mam szukać odpowiedzi? czy dostanę powiadomienie, że jest już ona przygotowana?
Pozdrawiam
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o udostępnienie przykładowych, wypełnionych IPET- ów (z dostosowaniem z przedmiotów ogólnokształcących) dla ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim w technikum oraz szkole branżowej.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o pomoc w kwestii wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w dniu wolnym od zajęć dydaktycznych, np. 14 października, czyli DEN:
1. Regulamin wynagradzania nauczycieli reguluje jedynie kwestię szczegółowych warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe.
2. Zgodnie z art. 39 ust. 4 należność za godz. ponadwymiarowe to składnik wynagrodzenia, którego wysokość może być ustalona jedynie na podstawie już wykonanych prac, czyli wypracowanych godzin.
3. Z zasady wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną, zaś za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy poszczególne przepisy prawa pracy tak stanowią (art. 80 Kodeksu pracy w zw. z art. 91c ust. 1 Karty Nauczyciela. Nauczycielowi przysługuje zatem wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeżeli był gotów do ich wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących szkoły (art. 81 § 1 Kodeksu Pracy.
4. W mojej ocenie nauczyciele nie byli gotowi do realizowania zajęć dydaktycznych, gdyż te zajęcia nie mogły odbyć się z uwagi na organizację roku szkolnego, czyli nie przysługuje im wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe.
Czy podzielają Państwo moją opinię?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe