Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie, czy zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły wymagają przedstawienia dyrektorowi programu nauczania, który następnie powinien zostać zaopiniowany przez RP?
Wg mojej opinii, zajęcia, o których mowa w pytaniu nie wymagają uruchomienia opisanej procedury, nie muszą spełniać formalnych wymogów, o ile nie będą wykorzystywane do np. realizacji planu rozwoju zawodowego na rzecz awansu. Obowiązek taki istnieje natomiast w przypadku programów nauczania dotyczących zajęć obowiązkowych.Bowiem ramowy plan nauczania określa m. in:1) tygodniowy, a w szkołach dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych na realizację:a) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w toku których odbywa się edukacja wczesnoszkolna, nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego mogą być zestawione w blok przedmiotowy, w ramach którego jest prowadzone zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem zapewnienia realizacji celów kształcenia i treści nauczania wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz zachowania wymiaru godzin poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym.b) obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie,c) zajęć z wychowawcą;2) minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych;3) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;4) tygodniowy, a w przypadku szkół dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych na:a) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów,b) w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe – również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych,c) w przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych – również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym.Zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych nie prowadzi się w szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych.Ramowy plan nauczania obejmuje również:1) zajęcia religii lub etyki, 2) zajęcia wychowania do życia w rodzinie;3) zajęcia języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz naukę własnej historii i kultury;4) zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego;5) zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dowiedziałam się, że od 1 lutego 2017 roku niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie mogą wydawać opinii w sprawie wczesnego wspomagania dziecka. Wiem, że nie dotyczy to spraw już prowadzonych, które mogą dokończyć, zachowują też ważność opinie wydane wcześniej. Prosiłabym o podanie konkretnej wykładni prawa (ustawa, rozporządzenie - paragraf, punkt...).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeśli uczniowie mają założone arkusze ocen o nr MEN-I/44/1 i mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową czy autyzm czy w tym przypadku podaje się adnotację w arkuszu ocen u góry strony typu "Uczeń realizował program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia nr.........wydanego przez zespół Orzekający w PPP........." bo w rozporządzeniu z dnia 7 czerwca 2023 r. w paragrafie 32 podaje sie tylko miejsce wydania orzeczenia w przypadku ucznia który ma orzeczenie o niepełnosprawności lekkiej.
Reasumując to rozporządzenie w przypadku w/w uczniów nie należy nic pisać. Prosze o szybkie wyjaśnienie tej sytuacji. Dziękuje
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przy zakładaniu żłobka można ściśle określić wiek przyjmowanych dzieci, np. od 1,5 roku życia? Czy jest obowiązek przyjęcia dzieci od 20 tyg. życia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy odraczania obowiązku szkolnego dzieci. Jak rozumieć przepis U. o S.O. art. 16 ust. 3, w którym jest sformułowanie: "a w przypadku gdy dziecko zostało przyjęte do szkoły podstawowej innej niż publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka". Moje pytanie brzmi: Kto podejmuje decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego w przypadku, gdy moje dziecko obwodowe zapisane jest do innej szkoły podstawowej publicznej, ja czy dyrektor tamtej szkoły? (stan prawny na 1 IX 2015r.)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel, który został wyznaczony do zastępowania dyrektora podczas jego nieobecności, nie chce już pełnić tej funkcji. Czy dyrektor w związku z tym może zlecić nauczycielowi przeszkolenie innego nauczyciela w tym kierunku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe