Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienie w sprawie zakładania i prowadzenia arkuszy ocen, gdyż interpretacja kuratorium różni się od mojej: 1. Czy do arkuszy założonych ręcznie na wzorze MEN-I/37/2 (aktualna klasa V i VI) można drukować strony komputerowo, bo tak stanowi rozporządzenie o dokumentacji przebiegu nauczania (§ 15 ust5. Arkusze ocen uczniów albo słuchaczy wypełnia się pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy.) oraz rozporządzenie o drukach szkolnych (§ 14. 1. Świadectwa i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym, z zastrzeżeniem § 15–16a.) Chodzi mi o różnicę ZAKŁADA się, a WYPEŁNIA się. Uważam, że tak jest poprawnie, gdyż przepis ten obowiązywał już przed 2013r, kiedy pojawił się wzór MEN-I/37b/2. Kuratorium twierdzi, że do wzoru 37/2 dla klas I-III można dołączyć podpisane przez wychowawcę wydruki, a dla kl. IV-VI należy wpisywać ręcznie, a miało chyba chodzić o ułatwienie nauczycielom pracy. Dodam, że od lat korzystaliśmy z oprogramowania jednej z wiodących firm w celu drukowania świadectw i arkuszy i drukując wskazywaliśmy odpowiednie rozporządzenie - jak więc mogło to być błędnie robione? 2. Czym różni się wzór MEN-I/37/2 od MEN-I/37a/2. 3. Co w przypadku, gdy moje stanowisko jest błędne, czy zmieniać wszystkie wydrukowane strony i przepisywać je ręcznie?
Wpisów w arkuszu ocen ucznia albo słuchacza dokonuje się na podstawie danych zawartych odpowiednio w księdze uczniów, księdze słuchaczy, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności, protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, protokołach zebrań rady pedagogicznej, informacji o wyniku sprawdzianu, , informacji o wyniku egzaminu, albo o zwolnieniu odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, informacji o wyniku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, a także innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi. Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia albo słuchacza potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.Roczne opisowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uczniów klas I–III szkoły podstawowej oraz uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, sporządzone komputerowo w postaci wydruku podpisanego przez wychowawcę klasy, można dołączyć do arkusza ocen ucznia, co jest równoznaczne z wpisem do arkusza ocen.Wg mojej opinii Pytający właściwie prowadzi dokumentację, o której mowa wyżej. Jednak należy mieć na uwadze kompetencje organu sprawującego nadzór pedagogiczny, ustalić z nim szczegóły, bowiem jest on organem sprawdzającym prawidłowość prowadzenia przez szkoły dokumentacji przebiegu nauczania, w tym arkuszy ocen. W tym celu posługuje się odpowiednio przygotowanymi drukami kontrolnymi.Arkusze ocen o symbolach: MEN-I/37a/2 – przeznaczone dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieżyMEN-I/37/2 – przeznaczone dla uczniów szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży oraz dla słuchaczy szkoły podstawowej dla dorosłych prowadzonej w formie stacjonarnej.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm.: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto podpisze świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły w razie nieobecności dyrektora szkoły? Dodam, że w szkole nie utworzono stanowiska wicedyrektora. Jest natomiast wyznaczony przez organ prowadzący nauczyciel do zastępowania dyrektora podczas jego nieobecności. Jeśli podpisuje ów nauczyciel, to jakiej treści pieczątkę imienną powinien zastosować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- dzień dobry.
jaki numer arkusza mam załozyć uczniowi który doszedł do nas w tym roku (2024) do 7 klasy, z innej szkoły przeszedł.
klasę pierwszą zaczął w roku 2017/2018 na arkuszuMEN-I/37b/2
jak prawidłowo zakładać arkusze dla osób które przechodzą z innych szkół?
dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. 31 sierpnia kończy się umowa zawarta z gminą na prowadzenie szkoły , w związku z tym mamy kilka pytań z tym związanych: 1. Do kogo powinna należeć inicjatywa zmierzająca do przedłużenia umowy- do gminy czy stowarzyszenia? 2. Co będzie się działo jeżeli umowa nie zostanie przedłużona? (Nauczyciele mają angaże ze szkołą, a nie ze stowarzyszeniem? 3. Czy gmina może z miesiąca na miesiąc zmieniać wysokość dotacji dla stowarzyszenia na prowadzenie szkoły?
(Umowa zawiera zapis, że wysokość dotacji jest równa wydatkom bieżącym ponoszonym przez gminę na prowadzenie szkół tego samego typu, gmina zmniejsza plany finansowe w prowadzonych przez siebie szkołach i proporcjonalnie zmniejsza dotację przekazywaną miesięcznie stowarzyszeniu co powoduje brak stabilności finansowej prowadzonej przez stowarzyszenie szkoły). 4. Czy możliwe jest wpisanie w umowie z gminą umownej kwoty dotacji np. 35 tys. miesięcznie? 5. Czy możliwe jest dotowanie przez gminę stowarzyszenia poza zawartą umową? (Np. dodatkowe środki na zakup opału).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w kl. VII planujemy WDŻ i doradztwo zawodowe, w jakim wymiarze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2017/2018 w kl. V jest 7 , w kl. VI 6 a w VII 3. Czy możliwe jest połączenie zajęć wychowania fizycznego w roku szkolnym 2018/2019 w tych trzech klasach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe