Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy niepublicznej szkoły podstawowej: czy dyrektor może wydłużyć rok szkolny do 15. lub 31.07? Jeśli tak, jaki zapis w statucie jest konieczny i jaka data pojawia się wtedy na świadectwie? Czy kuratorium musi wyrazić zgodę na taką zmianę? Czy harmonogram prowadzenia zajęć w klasie 0 pod kątem ferii i wakacji i innych dni wolnych powinien być taki sam jak szkoły, czy jak przedszkola?
Szkoły niepubliczne mogą dowolnie określać przerwy w swojej działalności. Organizację pracy szkoły niepublicznej określa jej statut, który może, ale nie musi powielać lub odsyłać do zasad organizacji roku szkolnego obowiązujących w szkołach publicznych, albo też określić inne terminy ferii (art. 84 ust. 2 pkt 4 UoSO). Analogicznie mogą określać organizację oddziału przedszkolnego i przerwy w jego działalności, które mogą, ale nie muszą przypadać w okresie przypadającym na ferie w klasach szkoły podstawowej. Formalnie oddział przedszkolny pozostaje poza strukturą organizacyjną szkoły podstawowej i jest traktowany jak przedszkole (art. 61 ust. 1 UoSO).
Dyrektor może zdecydować o przedłużeniu albo skróceniu zajęć dydaktycznych w porównaniu do terminów określonych w statucie, tylko jeśli statut upoważnia go do podjęcia takiej decyzji (art. 84 ust. 2 pkt 3 UoSO).
Zmiana statutu niepublicznej szkoły podstawowej z uprawnieniami szkoły publicznej wymaga zgłoszenia do ewidencji prowadzonej przez gminę i uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty (art. 82 ust. 5 w zw. z ust. 2 pkt 4 i ust. 2a UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy osiągnięcia nie wymienione na stronach kuratoryjnych mogą być wpisywane na świadectwie? Np.: uczennica w ubiegłym roku szkolnym w Międzynarodowym Konkurs Kangur miała wpis na świadectwie będąc w klasie 7. Obecnie będąc w klasie 8 również chciałaby mieć przepisane osiągnięcie z ubiegłego roku.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument określa podział na grupy na zajęciach praktycznych? Ilu maksymalnie uczniów może liczyć grupa? Chodzi o zajęcia praktyczne odbywające się w Centrum Kształcenia Praktycznego w ramach praktycznej nauki zawodu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2020/2021 uczeń uczęszczał do klasy III technikum wg podstawy programowej z 2017 r. i nie uzyskał promocji do klasy wyższej. W tym czasie miał już zdany egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe TG.12. W roku szkolnym 2021/2022 uczeń ponownie rozpoczął naukę w klasie III, ale według podstawy programowej z 2019 r. i przystąpił do egzaminu z kwalifikacji HGT.03. W styczniu 2023 r. klasa, do której uczeń aktualnie uczęszcza, będzie zdawała egzamin zawodowy z kwalifikacji HGT.06. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1731) kwalifikacje TG.12 i HGT.06 są uznawane za równoważne do uzyskania dyplomu zawodowego. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 z późn. zm.) wprowadziła w przypadku podstawy programowej 2019 obowiązek przystąpienia do egzaminu zawodowego w danej klasie. Art. 44o ust. 4 pkt. 2 mówi jednak o promocji do klasy wyższej. Skoro jednak uczeń w 2023 r. będzie w klasie programowo najwyższej, zasadne jest chyba jednak zastosowanie art. 44q ust. 1 pkt 3, który mówi o warunku przystąpienia do egzaminu z wszystkich kwalifikacji, nie określając, kiedy to ma nastąpić. Czy w związku z tym uczeń nie musi ponownie przystępować do egzaminu zawodowego w klasie IV i spełni warunek ukończenia szkoły związany z egzaminem zawodowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy zdalne rady pedagogiczne prowadzone za pośrednictwem dziennika elektronicznego są nadal prawomocne? Czy uchwały opiniujące uchwalone podczas zdalnych rad pedagogicznych mają umocowanie prawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma prawo żądać od dyrektora kserokopii orzeczeń uczniów, którzy są w klasach integracyjnych? Jest to wymagane jako załącznik do projektu arkusza organizacyjnego, który został złożony przez dyrektora. Organ zaznaczył, że kserokopie orzeczeń mają być bez danych wrażliwych. Proszę o odpowiedź w tej sprawie gdyż uważam, że takie żądanie ze strony organu jest nieuprawnione. Pragnę dodać, że do arkusza organizacyjnego dołączyłam wykaz nazwisk z nr orzeczeń z zaznaczeniem na jaki okres zostały wydane.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe