Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pytanie dotyczy prowadzenia zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa w szkole ponadpodstawowej. Nasza szkoła jest szkołą niepubliczną. W klasie pierwszej roku szkolnego 2022/2023 będzie uczyło się 18 uczniów. Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone w bloku po dwie godziny? Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone z podziałem na grupy (w naszym przypadku po 9 osób)? Szkoła nie posiada własnej strzelnicy. Czy mamy obowiązek prowadzić zajęcia na strzelnicy? Jeżeli tak to, w jakim wymiarze? Kto ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć?
Obowiązek prowadzenia zajęć na strzelnicy został nałożony na wszystkie szkoły, w tym niepubliczne. Jednakże na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2022 r., poz. 1705) nową podstawę programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum, w zakresie wymagania dotyczącego wykonywania przez ucznia strzelania z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych realizuje się, począwszy od roku szkolnego 2024/2025, z tym że w przypadku liceów ogólnokształcących i techników, które na terenie danego powiatu:
1) mają dostęp do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany od roku szkolnego 2022/2023;
2) nie mają dostępu do broni kulowej, pneumatycznej, replik broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych - wymóg ten jest realizowany w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 w miarę istniejących możliwości.
W podstawie programowej wprost określono, że umiejętności praktycznego udzielania pierwszej pomocy wymagają realizacji zajęć w blokach po dwie godziny lekcyjne, a grupa nie może być większa niż 15 uczniów. Rozwiązania te dotyczą również szkół niepublicznych. Klasę 18 osobową będzie trzeba podzielić na 2 grupy.
Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) – kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia posiada m.in. osoba, która ukończyła studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie zgodne z nauczanym przedmiotem albo na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jednocześnie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych posiada także osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) oraz studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Dlatego do nauczania ww. przedmiotu są konieczne studia podyplomowe albo kurs kwalifikacyjny z edukacji dla bezpieczeństwa. Przyjmuje się również, że kwalifikacje do nauczania ww. przedmiotu posiada nauczyciel nauczający przysposobienia obronnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to dokumenty niezbędne, aby nauczycielowi wypłacić dodatek za trudne warunki. Jaki dokument powinien upoważniać do wypłaty dodatku za warunki uciążliwe? Czy orzeczenie o stopniu niepełnosprawności?
- Jak funkcjonuje Rada Rodziców w wygaszanych gimnazjach przy dwóch oddziałach (klasa 2 i 3)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany od przyszłego roku szkolnego ma obniżone pensum do 1/2 etatu. Zwrócił się do dyrektora szkoły z pismem w związku z powyższym, czy należy mu się dzień wolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W gimnazjum w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów dokonuje się podziału na grupy podczas zajęć laboratoryjnych, prowadzenia ćwiczeń. Jakie przedmioty wchodzą w skład powyższego podziału?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole publiczne może zawrzeć porozumienie o współpracy z specjalistą – psychologiem (mającym swój prywatny gabinet psychologiczny), aby mógł on wejść w skład zespołu WWR? Ma on wszelkie kwalifikacje, jednak obecny czas pracy i warunki nie pozwalają mu na zawarcie z placówką umowy. Zgłasza chęć współpracy, jednak tylko w formie porozumienia między placówką a jego gabinetem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe