Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rada rodziców nie przeprowadziła wyborów w nowym roku szkolnym. Zostali wybrani przedstawiciele klas na zebraniach z wychowawcami, ale nie zostało zwołane zebranie rady rodziców. Rada nie opracowała swojego regulaminu działania. Jakie kroki powinien podjąć dyrektor szkoły?
Rada rodziców jest organem szkoły niezależnym w swych działaniach od innych organów szkoły, jest organem autonomicznym. Przedstawiciele innych organów nie powinni wpływać na skład rady i jej działalność.
Zadaniem dyrektora szkoły lub placówki publicznej jest wyłącznie tworzenie warunków organizacyjno-administracyjnych do utworzenia i funkcjonowania rady rodziców w szkole.
Rady rodziców funkcjonują jako demokratycznie wybrany zespół przedstawicieli rodziców wszystkich uczniów szkoły, wspierający statutową działalność szkoły. Podstawą działania rady rodziców jest art. 83-83 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 z późn. zm.), a jej funkcjonowanie normuje regulamin rady.
Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym, kadencja rady trwa 1 rok. Datę wyborów do rady dyrektor podaje do wiadomości rodziców, nauczycieli i uczniów nie później niż np. 14 dni przed terminem wyborów. Praktyka szkolna wskazuje, iż pomoc dyrektora w zakresie dostarczenia informacji na temat działalności szkoły i jej uwarunkowań jest konieczna. Rodzice powinni zostać wyposażeni w wiedzę o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu szkoły, jeżeli mają współuczestniczyć w procesie edukacji szkolnej. Muszą zostać poinformowani o możliwościach organizacyjno-prawnych wpływania na warunki i jakość kształcenia dzieci. Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień z innymi organami szkoły, rodzice muszą poznać obiektywne uwarunkowania prawne, finansowe i organizacyjne funkcjonowania szkoły. To dyrektor szkoły decyduje, jakie dokumenty udostępni rodzicom, aby ich znajomość pozwoliła na sprawne i efektywne działanie.
Dyrektor szkoły powinien przekazać nowo wybranej radzie rodziców z następujące dokumenty związane z działalnością szkoły:
- statut szkoły,
- program wychowawczy i program profilaktyki szkoły,
- plan finansowy szkoły, zaplanowane wydatki związane z realizacją konkretnych zadań wynikających ze statutowych obowiązków,
- wewnątrzszkolne zasady oceniania,
- regulamin pracy rady pedagogicznej.
Ponadto rada rodziców powinna przejąć dotychczasową dokumentację ustępującej rady: protokoły, regulamin rady rodziców, plan pracy, plan finansowy wraz z dokumentacją finansową, rejestr uchwał itd.
Jedyne, co może zrobić dyrektor to zorganizować spotkanie z wybranymi do rady rodziców rodzicami i przekazać im dokumenty.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń realizuje obowiązek szkolny w formie nauczania indywidualnego- ma zaleconą psychoterapię, terapię rodzinną. Z naszych ustaleń wynika, że żadna z nich się nie odbywa. Jest ogromny problem z realizacją zajęć, ponieważ uczeń zamyka się w łazience albo leży w łóżku. Ponieważ z wielu przedmiotów nie mógł zostać sklasyfikowany - z uwagi na jego specyficzną sytuację - wydłużony został termin klasyfikacji do końca sierpnia. Nauczyciele przygotowali dostosowane zagadnienia, dyrektor przydzielił dodatkowe godziny na omówienie kwestii związanych z egzaminem, udzielono uczniowi informacji, że na egzaminie otrzyma również pomoc nauczyciela. Dyrektor spotkał się z matką ucznia, przedstawił ustalenia RP- z uwagi na przerwaną terapię (matka stwierdziła, że podczas wakacji nie będzie potrzebna) do ucznia skierowano psychologa szkolnego w celu pracy nad motywacją, udzielenia mu wsparcia i pomocy. Psychologowi udało się spotkać raz z uczniem, w czasie kolejnych wizyt uczeń przebywał w łazience. Matka twierdzi, iż uczeń jest przytłoczony ilością materiału- mimo, że nauczyciele, przyjmując za priorytet zdrowie ucznia, przygotowali najprostsze pytanie i zadania, te konkretnie lub tego typu, które będą na egzaminie. Z naszych ustaleń wynika, że uczeń popołudniu spotyka się z kolegami, jeździ na motorze. Matka wycofuje się z kontaktów ze szkołą, unika rozmów, nie odbiera telefonów. Dyrektor na 1 lipca wyznaczył spotkanie zespołu nauczycieli uczących z matką i ze specjalistami, którzy ewentualnie pracują z dzieckiem lub rodziną, i których matka może na to spotkanie zaprosić w celu podsumowania efektów pracy, ustalenia terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Uczeń ma bardzo dużo nieobecności, nauczanie indywidualne jest od maja i nie jest realizowane w sposób oczekiwany- jeśli lekcje się odbywają, uczeń nie jest przygotowany, mimo wszelkiej przychylności szkoły i starań o zabezpieczenie dobra dziecka, może się okazać, iż na egzaminie nie będzie żadnej podstawy do ocen pozytywnych, lub uczeń, np. zamknie się w jakimś pokoju i egzamin nie będzie mógł zostać przeprowadzony. Czy poza skierowaniem sprawy do Sądu Rodzinnego jest inne rozwiązanie tej sytuacji?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawności sprzężoną, niepełnosprawność intelektualna stopnia umiarkowanego, niedosłuch w stopniu lekkim, niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja motoryczna), powinno mieć zapewnione przez punkt przedszkolny zajęcia z surdopedagogiem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 5 października zwracałam się z prośbą o udostepnienie planu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Do dzisiaj nie otrzymałam. Ponawiam prośbę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowie klas I-III/SP (I etap edukacyjny) mogą wyjeżdżać na wycieczki dwu dniowe poza miejsce zamieszkania - odległość powyżej 500km? Jakie przepisy to regulują?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy jako niepubliczny punkt przedszkolny jesteśmy zobowiązani do odbywania zebrań pracowniczych i ich protokołowania? Jeśli tak, to jak często? Czy ewentualny protokół ma mieć formę taką, jak protokół rady pedagogicznej, jeśli nie to jaką?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe