Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic ucznia wystąpił z wnioskiem o indywidualny tok nauczania. Póki co nie dostarczył opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej (twierdzi że to może zrobić na końcu). Moim zdaniem nie wynika to z żadnych przepisów. Żeby podjąć decyzję administracyjną muszę taki dokument posiadać o czym rodzica wielokrotnie powiadomiłem. Obecnie domaga się przekazania opinii wychowawcy oraz opinii rady pedagogicznej. Czy mam obowiązek mu takowe przesłać? Moja decyzja podejmowana jest na podstawie tych opinii ale jest to moja decyzja jako dyrektora. Czy mam obowiązek mu takie dokumenty przesłać? Czy opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej może być dostarczona na samym końcu?
Co do zasady, konieczność nauczania indywidualnego zarówno w przedszkolu jak i szkole dotyczy dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż jeden rok szkolny.
Organem odpowiedzialnym za realizację orzeczenia jest dyrektor przedszkola lub szkoły. Właściwy organ ustala zakres i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Dyrektor lub osoba prowadząca inna formę wychowania przedszkolnego zobowiązani są zasięgnąć opinii rodziców, opiekunów prawnych lub samego ucznia (jeżeli jest pełnoletni) w zakresie czasu prowadzenia zajęć.
Ponadto, dyrektor uwzględniając aktualny stan zdrowia dziecka lub ucznia oraz wnioski nauczycieli, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka lub ucznia albo z pełnoletnim uczniem, podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka lub ucznia objętego indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem z dziećmi lub uczniami w oddziale przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – z dziećmi w grupie. Uczeń lub wychowanek musi mieć dostęp do zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia. Powinni również brać udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych lub szkolnych oraz wybranych zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych.
Jeżeli stan zdrowi ucznia lub wychowanka się poprawia to na wniosek rodziców dziecka albo pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, powinno się umożliwić mu uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły.
Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela lub dwóch nauczycieli przedszkola, szkoły podstawowej lub prowadzących zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
Z kolei zajęcia indywidualnego nauczania są prowadzone z uczniem przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć. Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I–III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi lub dwóm nauczycielom.
Zajęcia są realizowane w miejscu pobytu dziecka lub ucznia (w domu rodzinnym, rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczej).
Zakres i wymiar nauczania w indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym
W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
W indywidualnym nauczaniu w szkole realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem wynosi:
• dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;
• dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin;
• dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej – od 10 do 12 godzin;
• dla uczniów szkół ponadpodstawowych – od 12 do 16 godzin.
Godziny te powinny być w ciągu co najmniej 2 lub 3 dni.
Na wniosek rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia dziecka lub ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Musi powiadomić o tym poradnię, która wydała orzeczenie oraz organ prowadzący.
Co do zasady dokumentem, który inicjuje możliwość organizacji zajęć nauczania indywidualnego jest orzeczenie poradni. Bez tego dokumentu jakiekolwiek żądania rodziców lub opiekunów prawnych dotyczących organizacji zajęć jest bezpodstawne.
Dyrektor uprawniony jest podjąć kroki w celu zorganizowania zajęć dopiero po otrzymaniu orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń LO w klasie trzeciej w I semestrze miał dodatkową godzinę fizyki. W klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę niedostateczną. W związku z tym ocena roczna i końcowa (na świadectwie) będzie oceną niedostateczną. Uczeń złożył deklarację maturalną. Czy ten uczeń może zdawać egzamin poprawkowy zgodnie z rozporządzeniem wyłącznie w ostatnim tygodniu sierpnia a w związku z tym nie może przystąpić do matury, czy istnieje jakieś wyjście z sytuacji,np. wcześniejszy termin egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka prowadzi indywidualne zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze w przedszkolu z dzieckiem upośledzonym w stopniu głębokim. Czy należy się jej dodatek za trudne warunki pracy? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Przedszkole jest ogólnodostępne. Godziny prowadzonych zajęć są godzinami ponadwymiarowymi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chcę zatrudnić osobę z wyższym wykształceniem bez kwalifikacji, ale z przygotowaniem pedagogicznym na czas nieobecności nauczyciela. W tej chwili, na kilka godzin tygodniowo, nie znajdę nikogo. Jak tę osobę zatrudnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka chce wdrożyć własny program doskonalenia umiejętności językowych (język angielski) na zajęciach pozalekcyjnych dla grupy uczniów - wymaganie do awansu. Czy ten program opiniuje Rada Pedagogiczna czy zatwierdza go tylko dyrektor? Czy program ma być wpisany do zestawu programów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy wyznaczyć egzamin klasyfikacyjny dla ucznia z więcej niż dwoma ocenami niedostatecznymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe