Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic wychowanka dostarczył dyrektorowi przedszkola w jednym czasie (22 września 2017r.) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W treści opinii o wczesnym wspomaganiu i orzeczeniu występują te same zalecenia (podobna treść). 1. Czy jako dyrektor jestem zobowiązana do organizacji odrębnych zajęć? 2. W treści orzeczenia o kształceniu specjalnym nie ma wskazania o zatrudnianiu dodatkowego nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela. Czy jestem do tego zobowiązana jako dyrektor?
Ponieważ uczeń uzyskał dwa orzeczenia, przedszkole ma obowiązek realizowania obydwu orzeczeń (każdego odrębnie), nawet jeśli uczeń posiada w nich podobne zalecenia, gdy przedszkole posiada warunki do prowadzenia WWRD (art. 127 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Zajęcia należy realizować odrębnie, zgodnie z ich specyfiką: inaczej są realizowane zajęcia uwzględnione w IPET – przez nauczycieli i specjalistów indywidualnie z uczniem lub z grupą uczniów (§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578), a inaczej zajęcia w ramach programu WWRD – indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną (§ 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635). Jeśli dziecko nie ma autyzmu lub niepełnosprawności sprzężonych, przedszkole ogólnodostępne z oddziałami ogólnodostępnymi nie ma obowiązku zatrudnienia nauczyciela wspomagającego lub pomocy nauczyciela (§ 7 ww. rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoły muszą opracowywać strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jaka jest podstawa prawna? Czy rozporządzenie z 18 VIII 2015 r. dotyczące narkomanii jest aktualne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuje u mnie w przedszkolu niepublicznym nauczyciel będący jednocześnie dyrektorem ds. pedagogicznych, który ukończył studium pedagogiczne o specjalności edukacja wczesnoszkolna. W związku z chęcią poszerzania swoich kwalifikacji - w tym roku osoba ta ukończyła studia wyższe (licencjat) z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Studia magisterskie natomiast chciałaby zrobić już z innej specjalności, np. logopedia, oligofrenopedagogika lub terapia pedagogiczna, co bardzo by się przydało w naszym przedszkolu. Uczelnia, na której studiowała ta Pani upiera się, że w związku ze zmianą przepisów nie ma możliwości robić magisterki z innej specjalności, konieczna jest kontynuacja pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, a dopiero potem, na studiach podyplomowych można zrobić wspomniane kierunki. Wydaje mi się nonsensem studiowanie kolejnych lat kierunku, z którego już nauczyciel ma kwalifikacje uzyskane podczas studium, i których już przecież nie utraci.
Moje pytanie zatem brzmi: czy nauczycielka może kontynuować studia na magisterce z innego kierunku niż licencjat (np. logopedia lub oligofrenopedagogika) i czy tak zdobyte kwalifikacje będą zgodne z prawem oświatowym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W świetlicy szkolnej mamy łącznie 52 uczniów. Świetlica pracuje od 7-8 godz. i od 11.35- 14.40. W tych godzinach codziennie mamy różne dzieci (zgodnie z potrzebami rodziców i szkoły) na świetlicy w jednym czasie nie przebywa więcej niż 25 ucz. pod opieką jednego nauczyciela. Czy uczniowie powinni być podzieleni na grupy i czy obecność może być zaznaczana plusikiem, czy wystarczy to zaznaczyć w regulaminie, czy musi być to ujęte w statucie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w niepublicznym przedszkolu dzieci muszą w ciągu roku szkolnego mieć zrobione przez rodziców 2 tygodnie wolnego? Jaka jest na to podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje 4 dni w tygodniu łącznie realizuje 20 godziny tj.18+2 nadgodziny(7 godz. we wtorek,6 godz.w środę,2 godz.w czwartek, 5 godz. w piątek). Czwartek był dniem ustawowo wolnym. Jak należy obliczyć mu nadgodziny w niepełnym tygodniu? DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZ.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe