Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic złożył wniosek o odroczenie z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego od roku szkolnego 2017/2018 do ukończenia wychowania przedszkolnego. Na jakiej podstawie prawnej dyrektor może odroczyć z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka?
Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne nie podlega odroczeniu na podstawie decyzji administracyjnej dyrektora przedszkola, ponieważ podstawy do wydania takiej decyzji nie przewiduje ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Na podstawie art. 31 ust. 2 PO w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W przypadku tych dzieci odracza się obowiązek szkolny, zgodnie z art. 38 PO. Zasadą jest, że dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne, a obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat (art. 31 ust. 4 i ust. 5 zd. 1 PO). Natomiast w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego (art. 31 ust. 5 zd. 2 PO). Czyli jeśli rodzice planują skorzystać z odroczenia obowiązku szkolnego i tym samym wydłużyć pobyt dziecka z orzeczeniem w przedszkolu, w tym przesunąć termin obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego, dyrektor nie musi organizować rocznego przygotowania przedszkolnego dla 6 – latka. W przyszłości, aby dziecko w wieku 7 lub 8 lat zrealizowało ten obowiązek, rodzice musieliby uzyskać decyzję dyrektora szkoły podstawowej o odroczeniu obowiązku szkolnego zgodnie z art. 38 PO (w tym złożyć stosowny wniosek w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat) i taka decyzja dyrektora szkoły podstawowej będzie podstawą do kontynuowania wychowania przedszkolnego dla dziecka w wieku powyżej 6 lat i zorganizowania obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego w wieku 7 lub 8 lat.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W arkuszu ocen ucznia szkoły podstawowej widnieje przedmiot "religia/etyka". W naszej szkole na życzenie rodziców nauczany jest przedmiot "religia". Czy w związku z tym należy skreślić przedmiot etyka, pozostawiając religię? Nie doczytałam się ani: a) w rozporzadzeniu MENiS z dnia 19 lutego 2002r., b) rozporzadzeniu MENiS z dnia 29 maja 2003r., c) rozporzadzeniu MEN z dnia 16 lipca 2009r. w sprawie prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania.
- Jak wygląda postępowanie rekrutacyjne ucznia starającego się o przyjęcie do I klasy gimnazjum?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie „ zapytanie o cenę” na zakup środków czystości? Szkoła przeprowadziła postępowanie (nie z ustawy o zamówieniach publicznych, a wg. wewnątrzzakładowych procedur –wartość zamówienia poniżej 30 tys. euro ) na zakup i dostawę środków czystości. Przystąpiły 3 firmy, wybrano ofertę najkorzystniejszą, poinformowano o wynikach wszystkich. Po 3 tygodniach oferent, który przegrał domaga się kserokopii oferty, faktury zakupu i zapowiada, że będzie kontrolował asortyment zakupu. Proszę o odpowiedź na pytanie i podstawę prawną: 1. Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie o zapytanie o cenę na zakup środków czystości mimo, że został poinformowany o wynikach? 2. Czy oferent który brał udział w postępowaniu i przegrał może sprawdzić ilość i asortyment dostarczonego towaru?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile godzin karcianych można odliczyć jeśli nauczyciel przebywał na "zielonej szkole" od wtorku do piątku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Co należy rozumieć przez "Program szkoły"? Jaka podstawa prawna reguluje obowiązek posiadania przez szkołę tego dokumentu? Czy program jest Koncepcją pracy, czy tez programem rozwoju szkoły na kolejny rok? spotkałam się z różną interpretacją pojęcia program szkoły. Proszę o wyjaśnienie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe