Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szanowni Państwo, czy w przypadku konfliktu rodzic-szkoła wynikającym z niewłaściwego zachowania dziecka mamy czekać na efekt działań rodzica, których efektem może być uznanie szkoły odpowiedzialnej za stan zdrowia ucznia?
Podstawa prawna:
1) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.).
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
§ 16. Statut szkoły określa szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do szkoły oraz ich prawa i obowiązki, w tym:
1) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
2) przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
3) warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
2) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJz dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
§ 15. 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględniaw szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły.
Proponuję przeprowadzić rozmowy z rodzicem, sporządzając za każdym razem notatkę służbową. Do rozmowy należałoby się przygotować wcześniej i prowadzić ją wg opracowanego wzoru dokumentu (notatki), wykorzystując zapisy ww. rozporządzeń oraz statutu. Rozmowy należy przeprowadzać w obecności wychowawcy oraz pedagoga.
Szkoła nie może być bierna, powinna inicjować spotkania, poszukiwać rozwiązań, najlepiej we współpracy z rodzicem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- czy Dyrektorem Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli może być nauczyciel kontraktowy, który ma skończone studia zarządzania oświatą?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Od października 2012 roku wpływają na nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej różne skargi ze strony rodziców dotyczące nierzetelnego wypełniania funkcji nauczyciela (pozostawianie dzieci bez opieki, brak kontroli zeszytów, ćwiczeń, rozmowy nauczyciela przez telefon podczas lekcji, segregacja uczniów itp.). Dyrektor dokonał w ramach nadzoru sprawdzenia wiarygodności wyżej opisanych faktów. Znalazły one potwierdzenie w rzeczywistości - nauczyciel źle prowadzi dokumentację szkolną, brak systematycznej kontroli zeszytów uczniów, ćwiczeń, nierzetelne pełnienie dyżurów nauczycielskich, nierespektowanie ustaleń pokontrolnych prowadzonej dokumentacji. Nauczycielka lekceważy poczynione przez dyrektora z nią ustalenia, ciągle pisze pisma do dyrekcji, że jest mobbingowana, podważa autorytet dyrektora wśród pracowników szkoły, jest nietaktowna w rozmowach z dyrekcją w obecności świadków, oczernia i podważa decyzje dyrektorów.
Z nauczycielem przeprowadzono kilka rozmów, które są zaprotokołowane - bez rezultatu. Nauczycielka wychodzi ze spotkań, podczas których dyrektor chce skonfrontować skargi rodziców i opinie nauczyciela. Straszy dyrektora naczelnikiem oświaty. Poinformowała także na kilku złożonych pismach, że powiadomi o wszystkim burmistrza, kuratorium (ustaliłam, że żadne pisma ww. organy nie otrzymały). Sytuacja ta jest już męcząca nie tylko dla dyrekcji, ale i dla pracowników szkoły, którzy to widzą.
Czy są to już wystarczające podstawy do tego, by nałożyć karę porządkową czy dyscyplinarną? Czy takiego nauczyciela można zwolnić? Jest to nauczycielka dyplomowana z dwudziestodwuletnim stażem.
Wiadomym jest też, że owa pani leczyła się przez pół roku w szpitalu dla osób z zaburzeniami osobowości. Czy powinnam zarządać wypisu ze szpitala z 2009 r.? Nauczycielka jest ciągle na terapii, ma problem ze sobą od wielu lat. Obawiam się bardzo o bezpieczeństwo uczniów, zaś postawa nauczyciela budzi mój ogromny niepokój.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy każdy wypadek np.złamanie, skręcenie należy zgłaszać do organu prowadzącego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramach funduszu zdrowotnego dla nauczycieli nauczyciel może zakupić okulary? Czy zwrot dla nauczyciela z tego funduszu nastąpi w całości poniesionych kosztów, czy zostanie odliczony podatek dochodowy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Program wychowawczo - profilaktyczny dla Poradni Psychologiczno Pedagogicznej (Do pracy w roku szkolnym 2017 2018.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe