Dokumentacja dyrektora
Nadzór pedagogiczny
Ewaluacja wewnętrzna
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń kl. 8 ma trzy zagrożenia ocenami niedostatecznymi. Czy możne być dopuszczony do egzaminu i czy może powtarzać klasę 8?
Przepisy prawa nie wprowadzają pojęcia: niedopuszczenie do egzaminu na poziomie szkoły podstawowej. Egzamin jest obowiązkowy, a szkoła powinna poszukiwać sposobów na pomoc uczniowi mającemu trudności w nauce i nie zakładać w grudniu, że uczeń nie otrzyma promocji w czerwcu. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków, umożliwia uczniowi np. korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ponadto należy mieć na uwadze fakt, że ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. in.:1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,2) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 3) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia,Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania. Jeśli uczeń jednak mimo to uczeń nie uzyska pozytywnych ocen, może zdawać egzamin poprawkowy (co najwyżej z dwóch przedmiotów). Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), zwanej dalej „ustawą – Prawo oświatowe”.Wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia;2) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;3) nieposiadającego orzeczenia lub opinii, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogicznąw szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe.
Postawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. 2. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669), w szczególności art. 44m.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kto formalnie ponosi odpowiedzialność za ucznia, który bez pozwolenia opuścił zarówno zajęcia w szkole jak i sam teren szkoły (zwyczajnie uciekł z lekcji). Rodzice są natychmiast telefonicznie informowani o tej sytuacji telefonicznie. Ale jeśli stanie się jakiś wypadek to pod czyją opieką pozostaje takie dziecko w wieku 10-18 lat.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku ksiądz organizuje rekolekcje w szkole na sali gimnastycznej. Czy wychowawca klasy może odmówić opieki nad uczniami na sali gimn. podczas rekolecji, argumentując, że jest niewierzący. Zaznaczam, iż wszyscy uczniowie uczestniczą w rekolekcjach i brakuje nauczycieli do sprawowania opieki nad nimi.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle nowych przepisów bursa musi mieć odrębny dokument - koncepcja pracy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do komisji rewizyjnej przy urzędzie gminy wpłynęła skarga od nauczyciela na dyrektora. Nauczyciel ma pretensje o to, że dyrektor pisze notatki ze spotkania z nauczycielem, że ma za niski dodatek motywacyjny i że dyrektor był na niezapowiedzianej obserwacji zajęć dodatkowych w ramach projektu Moje perspektywy. Jako dyrektor znam swoje prawa w związku z prowadzonym nadzorem pedagogicznym. Czy komisja rewizyjna ma prawo przesłuchiwać mnie w wyżej wymienionych kwestiach ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła została przejęta przez stowarzyszenie i nie jest w niej tworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Do tego czasu nauczyciele emeryci korzystali z funduszu świadczeń socjalnych w szkole prowadzonej przez gminę. Moje pytanie brzmi: kto w związku z tym powinien objąć funduszem świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe
Najbardziej korzystnym modelem niezmiennie pozostaje klasyczna wersja pracowni wyposażonej w serwer oraz komputery stacjonarne. Idealnym rozwiązaniem jest inwestycja w nowy sprzęt renomowanych firm. Jednak co zrobić w sytuacji, kiedy budżet na to nie pozwala?