Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń klasy specjalnej gimnazjum- upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie realizuje obowiązku szkolnego. Nie uczęszcza na zajęcia, ma bardzo lekceważący stosunek do obowiązku szkolnego. Uczeń ukończył 18 lat. Czy rada pedagogiczna może skreślić go z listy uczniów?
Zgodnie z § 3 rozporządzenia kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie może być prowadzone w szkołach specjalnych nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia: 18. roku życia – w przypadku szkoły podstawowej; 21. roku życia – w przypadku gimnazjum. Do ukończenia 18. roku życia uczeń realizuje obowiązek szkolny i obowiązek nauki, natomiast kontynuacja nauki od ukończenia 18 lat do 21. roku życia jest jego prawem. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy m. in. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. Oznacza to, że rada pedagogiczna podejmuje uchwałę na podstawie zapisów statutu, natomiast dyrektor skreśla ucznia z listy uczniów. Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (ze zm.).2. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 39 ust. 2, 2a, art. 41 ust. 1.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole podstawowej troje uczniów ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją). Czy mogę wypełnić wniosek o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2020 r.? We wniosku nie ma wymienionej niepełnosprawności ruchowej, w tym afazje.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wygląda sytuacja uzupełniania dziennika w czasie wakacji? Jeśli np. przedszkole ma okres wolnego w sierpniu, a w lipcu pełni dyżur opiekuńczy. Czy ma obowiązek realizować nadal zajęcia z podstawy programowej i wpisywać tematy do dziennika? Czy tak jak spotkałem się w innych przedszkolach zaznaczać tylko obecność?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co wpisać na świadectwie uczniowi III klasy gimnazjum, który realizował obowiązek szkolny w ramach nauczania domowego z przedmiotów : plastyka,muzyka, technika, informatyka, w-f
i zachowania ( bo to jest opisane w rozporządzeniu , że nie podlega ocenie)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niepełnoletni uczeń nie uczęszcza na lekcje religii. Jest to trzecia godzina lekcyjna. Dyrektor jako miejsce pobytu w tym czasie wskazał bibliotekę szkolną. Rodzic ucznia prosi, aby w tym czasie uczeń mógł przebywać poza biblioteką biorąc za jego bezpieczeństwo odpowiedzialność. Czy takie rozwiązanie jest możliwe? Czy w związku z tym dyrektor powinien od rodzica wziąć stosowne oświadczenie? Co w sytuacji gdyby to dotyczyło ucznia pełnoletniego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z ograniczoną liczbą miejsc do klasy I (więcej podań niż miejsc) jedynym kryterium rekrutacyjnym jest miejsce zamieszkania rodzice piszą oświadczenia o miejscu zamieszkania, niestety co do niektórych są wątpliwości.
1. Czy istnieją zapisy prawa (jeśli tak to jakie) nadające dyrektorowi szkoły uprawnienia do przeprowadzenia weryfikacji danych (miejsca zamieszkania) np. w formie wywiadu środowiskowego?
2. Jeśli dyrektor szkoły ma takie uprawnienia, to proszę wskazać kto miałby przeprowadzić taką weryfikację danych (np. MOPS, UM)? Nie chciałabym nikogo skrzywdzić, jednak sami rodzice podnoszą kwestię zamieszkania niektórych osób.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe