Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie lształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Rodzice zwrócili się do dyrektora o organizację zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć w ramach wczesnego wspomagania.Czy dyrektor może zorganizować takie zajęcia oczywiscie w porozumieniu z organem prowadzącym jeżeli w orzeczeniu jest wskazana inna pacówka - inne przedszkole?
Dyrektor może zorganizować obydwa rodzaje zajęć w porozumieniu z organem prowadzącym, jeśli kierowana przez niego jednostka oświatowa posiada wykwalifikowaną kadrę, która może zrealizować zalecenia z orzeczenia i opinii poradni, czyli gdy możliwe jest utworzenie w danej placówce zespołu, który opracuje i będzie realizował IPET oraz zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także gdy placówka posiada odpowiednie warunki lokalowe (i sprzęt) do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia specjalnego i WWRD oraz jest w stanie najpełniej zrealizować zalecenia poradni – art. 127 ust. 1 i ust. 5 – 6, ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm., § 6 ust. 3 – 4 i 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578, § 2 – 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę z dotacji na kształcenie specjalne (na dzieci niepełnosprawne) wypłacić nauczycielowi wychowania przedszkolnego grupy integracyjnej dodatek trudnościowy pokrywany w 100% z tej dotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel wychowania przedszkolnego, który ukończył oligofrenopedagogikę może prowadzić zajęcia z dzieckiem posiadającym opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych, w skład którego wchodzą różne typy szkół: Liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa (to szkoły młodzieżowe dzienne) oraz szkołę policealną, liceum uzupełniające i liceum ogólnokształcące (szkoły zaoczne, dla dorosłych). Proszę o wyjaśnienie w sprawie statutu/-ów. Ile statutów w tej placówce powinno być? Czy wystarczy jeden statut dla całego Zespołu? Czy mają być oddzielne statuty dla szkoły dziennej i zaocznej? Czy może oddzielne dla każdego typu szkoły? Spotkałam się z różnymi informacjami na ten temat, mam sporo wątpliwości, dlatego proszę o Państwa stanowisko w tej sprawie oraz o podanie podstawy prawnej. Z góry dziękuję za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, nauczyciel odwołał się od oceny pracy dokonanej na wniosek Kuratora Oświaty. Czy konieczność poinformowania nauczyciela na piśmie o dokonywanej ocenie, co najmniej na miesiąc przed tym faktem, musi być pismem konkretnie skierowanym do nauczyciela? Czy za formę pisemną można uznać sms-a, z krótka informacją o tej ocenie? Czy formą pisemną może być protokół z posiedzenia rady pedagogicznej, na którym dyrektor przedstawił plan nadzoru pedagogicznego, w którym zawarł informację o ocenie pracy nauczyciela na wniosek Kuratorium oraz wskazał termin jej dokonania oraz fakt, ze nauczyciel ów protokół podpisał? Czy jest to rażące naruszenie przepisów, jeśli nie dochowano innej formy pionformowania nauczyciela na piśmie? Czy przekazanie informacji drogą mailową o planowanym terminie zapoznania nauczyciela z projektem oceny pracy i wskazanie, ze swoje uwagi i spostrzeżenia może zgłosić na piśmie, jednak nie później niż 3 dni od daty zapoznania z projektem oceny oraz, że przy zapoznawaniu z projektem może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakłądowej organizacji związkowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przytaczam po raz kolejny moje pytanie:
Wysłałem pytanie do Państwa o treści :"Witam, czy można zobowiązać rodziców, by dzieci były odbierane ze świetlicy wyłącznie przez osoby pełnoletnie. Proszę o podanie podstawy prawnej." i otrzymałem odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. (ze zm.) Prawo o ruchu drogowym. Art. 43. 1. Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. Nie dotyczy to strefy zamieszkania. 2. Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. 3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą drogi przeznaczonej wyłącznie dla pieszych. Oznacza to, że dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat. 2) Art. 95 Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Art. 95. § 1. Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. § 2. Dziecko pozostające pod władzą rodzicielską winno rodzicom posłuszeństwo. § 3. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny. Jednakże nie zwalnia to szkoły z całkowitej odpowiedzialności za dziecko powracające ze szkoły do domu, co powinno przede wszystkim wynikać z troski o dobro dziecka. Zatem szkoła może ustalić na piśmie sposób odbioru dziecka ze szkoły (świetlicy) przez rodzica." Z Państwa odpowiedzi oraz z przywołanej podstawy prawnej wynika, że jednak dziecko może samo wracać ze szkoły po ukończeniu siódmego r.ż., a za dziecko odpowiadają rodzice. Ponawiam pytanie: Czy szkoła ma prawo ograniczyć zakres władzy rodziców? tzn. Czy w przypadku , gdy rodzice upoważniają osobę małoletnią (ale w wieku powyżej 10 rż) do odbierania dziecka ze szkoły, to szkoła może na to nie wyrazić zgody? Proszę o podanie podstawy prawnej, która umożliwi szkole ograniczenie prawa rodziców do decydowania, kto będzie odbierał ich dziecko ze szkoły.
Prawo nie nadaje takich kompetencji szkole.
Bardzo proszę o jedną odpowiedź - w pierwszym piśmie piszą Państwo, że tak, a w drugim , że nie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe