Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczen z przedmiotu ma 2 oceny cząstkowe, ale nieobecności ucznia na zajęciach przekraczają 60%. Czy uczeń ma być nieklasyfikowany z tego przedmiotu? Jeśli tak, to czy uczeń musi zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze?
Szczegóły oceniania powinny być ustalone przez szkołę w statucie. Taki obowiązek na szkołę nakłada ustawa.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie, 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje m. in: 1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania; 3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; 3) ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych; 4) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o: 1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych] z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.
Podsumowując: statut reguluje wszystkie kwestie związane ze szczegółami oceniania, nauczyciel wg zapisów statutowych ustala warunki oceniania oraz zasady wprowadzające konieczność zdawania egzaminu klasyfikacyjnego. Należy zwrócić uwagę na terminy egzaminu klasyfikacyjnego nakładanego przez przepisy. Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie, proponujemy analizę tamtych treści.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 44b.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uprzejmie proszę o podanie przykładowej oceny pracy nauczyciela religii
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy mała placówka jednooddziałowa, w której pracuje dyrektor jako nauczyciel w pełnym wymiarze godzin25/25, nauczyciel uzupełniający etat z innej placówki 17/25 i katecheta 1godz.musi posiadać radę pedagogiczną?Jak w takiej placówce powinien wyglądać plan nadzoru pedagogicznego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dowóz dzieci do szkoły organizuje organ prowadzący. Przystanek autobusowy znajduje się ok. 10 m od terenu szkoły. Czy muszę zobowiązać wychowawcę świetlicy, by odbierał dzieci z przystanku i przyprowadzał do szkoły, a po lekcjach zaprowadzał je na przystanek? Mam ograniczoną liczbę nauczycieli pracujących w świetlicy i często, szczególnie rano pracuje tam tylko jedna osoba, której każdorazowe wyjście na przystanek spowodowałoby pozostawienie uczniów bez opieki, co byłoby niedopuszczalne.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zadane pytanie dotyczy realizacji podstawy programowej w liceum ogólnokształcącym, klasa II, rok szkolny 2023/2024. Według jakiej podstawy programowej ma być realizowane podstawy przedsiębiorczości? Uzyskałam od Państwa informacje, że wg rozporządzenia z dnia 30 stycznia 2018 r. Mam jednak wątpliwości, gdyż w rozporządzeniu z dnia 8 marca 2022 r. (str. 36) są wprowadzone zmiany w podstawach przedsiębiorczości. Są to kosmetyczne zmiany ale są. W związku z tym oficjalną podstawą programową dla tego przedmiotu znajduje się w rozporządzeniu z dnia 30 stycznia 2018r. czy 8 marca 2022 r. Podobny problem mam z wychowaniem fizycznym od 2022/23. W rozporządzeniu z dnia 8 marca 2022 r. też pojawiają się drobne zmiany. Proszę o informację na które rozporządzenie należy się powołać.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W roku szkolnym 2017/2018 obowiązują nowe wzory arkuszy ocen dla uczniów klas pierwszych (MEN-I/37a/2). Jak powinniśmy postąpić w sytuacji, gdy w tym samym roku szkolnym dochodzi do nas uczeń do klasy, np.VII? Czy założyć mu należy arkusz obowiązujący obecnie dla uczniów klas VII (MEN-I/37/2), założony zgodnie z obowiązującym wzorem dla roku szkolnego 2011/2012, gdy uczniowie z tego rocznika rozpoczynali naukę w szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe