Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica kl. III technikum (pięcioletniego), ze względu poród i opiekę nad małym dzieckiem, miała przesuniętą realizację praktyki zawodowej ze stycznia 2022 r. na okres wakacji. Okazało się, że ze względu na swoją sytuację nie jest jeszcze w stanie zrealizować praktyki w tym terminie. Zgodnie z planem nauczania uczennica ma jeszcze do zrealizowania praktykę w klasie IV. Czy w tej sytuacji możliwe jest warunkowe promowanie uczennicy do klasy IV, oczywiście po uzyskaniu zgody Rady Pedagogicznej? Wszystkie pozostałe oceny klasyfikacyjne ma pozytywne.
Warunkowe promowanie uczennicy byłoby przedwczesne. Zgodnie z art. 44k ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r., poz. 1915 ze zm. – dalej UoSO,) uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Należy usprawiedliwić nieobecności uczennicy na praktykach zawodowych z powodu porodu i opieki nad dzieckiem.
Dla ucznia technikum, nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu (art. 44l ust. 1 UoSO). Zasadą jest, że egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (art. 44l ust. 2 UoSO). Natomiast dodatkowo art. 2 ust. 3 ustawy z 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 2022 r., poz. 1575 ze zm.) stanowi, że szkoła ma obowiązek udzielić uczennicy w ciąży urlopu oraz innej pomocy niezbędnej do ukończenia przez nią edukacji, w miarę możliwości nie powodując opóźnień w zaliczaniu przedmiotów. Jeżeli ciąża, poród lub połóg powoduje niemożliwość zaliczenia w terminie egzaminów ważnych dla ciągłości nauki, szkoła zobowiązana jest do wyznaczenia dodatkowego terminu egzaminu dogodnego dla kobiety, w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy.
Na podstawie tych wszystkich regulacji, uczennica powinna przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego w ciągu 6 miesięcy licząc od dnia poprzedzającego dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bieżącym roku szkolnym, czyli od 23 czerwca 2022 r.; egzamin musiałby się odbyć do 23 grudnia 2022 r. Przed egzaminem uczennica powinna mieć możliwość odbycia zajęć, czyli niejako praktyki zostałyby przeniesione w tym sensie, że mają umożliwić uzupełnienie programu nauczania, a ich wymiar powinien określić dyrektor tak, aby uczennica miała szansę na zdanie egzaminu klasyfikacyjnego. Dopiero po egzaminie uczennica powinna zostać promowana przez radę pedagogiczną do IV klasy na skutek uzyskania pozytywnej oceny na egzaminie klasyfikacyjnym czy poprawkowym albo ewentualnie w ostateczności – na skutek tzw. warunkowego promowania (art. 44l ust. 4, art. 44m ust. 1 i 6 UoSO).
Ponieważ nie ma żadnych dodatkowych regulacji, uczennicy należałoby także umożliwić uczęszczanie na zajęcia w I półroczu roku szkolnego 2022/2023 z IV klasy, gdyż szkoła ma obowiązek pomagać jej w ukończeniu (czyli w tym także w kontynuowaniu) edukacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy wydłużenie etapu edukacyjnego przerywa realizację przez ucznia podstawy programowej? Jak wygląda wtedy ocenianie tego ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam fakturę na plac zabaw na kwotę 33.100,53 zł z dnia 30 listopada 2016 r. Faktura nie została ujęta do dotacji w roku 2016 z powodu wystarczającej ilości innych rachunków. W roku 2017 r dotacja była wyższa - czy można zakwalifikować w/w wydatek (fakturę) do rozliczenia dotacji z tego roku ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy potwierdzanie przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem dotyczy słuchaczy KKZ? Nowelizacja rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania z dnia 29.08 2014 roku, wprowadza obowiązek potwierdzania przez słuchaczy szkół dla dorosłych obecności na zajęciach własnoręcznym podpisem (paragrafu 10 ust.5). Czy ten zapis odnosi się również do słuchaczy Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych ? Jeśli tak z jakiego zapisu to wynika? Niejednoznaczność i wątpliwości budzi fakt , że prowadzenie tych kursów to pozaszkolna forma kształcenia dla dorosłych. Więc KKZ to nie szkoła zaoczna. Do słuchaczy KKZ nie odnosi się zapis (z rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania ......) dotyczący obecności na zajęciach w 50 % obowiązkowych zajęć. Czy ten zapis obowiązujący od nowego roku szkolnego dotyczy organizatorów KKZ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy projekt arkusza organizacyjnego szkoły musi być zaopiniowany przez radę pedagogiczną przed oddaniem do organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką dokumentację należy prowadzić dla uczniów upośledzonych w stopniu głębokim spełniających obowiązek szkolny w ORW. Czy powinni być przypisani do konkretnej klasy w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe