Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczennica obecnie VI klasy posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej ze względu na słaby wzrok i słaby słuch. Ponieważ orzeczenie nie zawiera konkretnego wskazania o potrzebie zwolnienia z nauki drugiego języka, zastanawiam się, jak powinno z mojej strony wyglądać to w przyszłym roku. Czy mam wymagać nowego orzeczenia, czy wystarczy wniosek rodziców, a może pozwolić uczennicy na naukę drugiego języka?
Warunki zwolnienia ucznia z jednego z języków obcych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 843) oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1534). Z dokumentów tych wynika, że dyrektor szkoły zwalnia z nauki drugiego języka obcego ucznia albo na wniosek jego rodziców lub opiekunów prawnych, albo na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwolnienie następuje na okres etapu edukacyjnego i dotyczy uczniów z:
• wadą słuchu,
• głęboką dysleksją rozwojową,
• afazją,
• niepełnosprawnościami sprzężonymi lub
• autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
W przedstawionej sytuacji uczennica legitymuje się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność sprzężoną. Z racji tego, że uczennica taki dokument posiada, wystarczy wniosek rodziców i zwolnienie jej z drugiego języka, oczywiście jeżeli dyrektor uznaje to za zasadne.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel wspomagający, który jest zatrudniony do pracy z dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w grupie dzieci sześcioletnich powinien prowadzić oddzielny dziennik, inny niż dziennik zajęć grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy może Rada Gminy zwolnić wszystkie dzieci z opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego? Czy to jest zgodne z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozumieć (podawać np. do SIO) liczbę oddziałów w zespole szkół - oddział zerowy, klasy od pierwszej do szóstej i trzy klasy gimnazjum? Gdy nie było łączeń na części przedmiotów podawałem 10 oddziałów. Czy łączenie na części przedmiotów zmieni tą liczbę? Przy połączeniu na 10 godzinach klasy IV i V oraz I i II na 9 godzinach liczba oddziałów wynosi 8?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można przydzielić wychowawstwo katechecie pracującemu w szkole średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy niepubliczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzic dziecka niepełnosprawnego, chce realizować w naszej placówce indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze. Problem jest taki, że szkoła publiczna, w której obecnie dziecko realizuje w/w zajęcia i w obwodzie, ktorej mieszka, "straszy" matkę, że nie może przejść do nas, bo jeśli przejdzie, to skreślą dziecko z ewidencji uczniów i w ogóle jest to niezgodne z prawem.
Pytanie - jakich formalności prawnych należy by dziecko mogło spełniać u nas obowiązek szkolny? jaką dokumentację wysłać powinniśmy do szkoły macierzystej? Można prosić o wzór.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe