Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W gminie działa Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół. Zadaniem tego zespołu jest wspieranie i pomoc dyrektorom szkół w zakresie zarządzania placówką oświatową. PYTANIE 1: Czy zespół ten ma również uprawnienia do kontrolowania dyrektorów? PYTANIE 2: Kto w przypadku funkcjonowania takiego zespołu odpowiada za kontrolę wydatków z danego paragrafu? Dyrektor, czy księgowość przy ZEASie?
Unormowania zarówno KN jak i USO przewidują zadania, które wykonują jednostki samorządu terytorialnego, w tym nadzorowanie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli, sprawowanie nadzoru nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w tym w zakresie: prawidłowości dysponowania środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem, przestrzegania obowiązujących przepisów bhp dotyczących pracowników i uczniów, przestrzegania organizacji pracy szkoły i placówki. Za kontrolę wydatków odpowiada dyrektor oraz księgowy obsługujący szkołę. Jednostki samorządu terytorialnego posiadają następujące kompetencje, m. in.: 1) tworzenie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizowanie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9), 2) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu publicznym i oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej 3) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego,4) określanie wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego 5) łączenie szkół różnych typów lub placówek w zespół lub wyłączenia z zespołu szkół lub placówek albo szkół i placówek niektórych szkół lub placówek, 6) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, 7) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, 8) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, 9) współdziałanie w zakresie ustalania warunków korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokości opłat za posiłki, 10) zwalnianie rodziców albo ucznia z całości lub części opłat za posiłki wydawane na stołówce szkolnej, 11) określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół nie wymienionych w art. 42 ust. 3 KN nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin np.: logopedów psychologów, pedagogów.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Stwierdziłem, że uczeń w okresie jednego miesiąca ma powyżej 50 % nieusprawiedliwionej nieobecności. Wysłałem listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do rodziców ucznia upomnienie zawierające stwierdzenie, że obowiązek nauki nie jest realizowany, wezwanie do posyłania dziecka do szkoły z wyznaczeniem terminu oraz informację, że niespełnianie obowiązku jest zagrożone skierowaniem sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego na podstawie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Uczeń w dalszym ciągu nie uczęszcza do szkoły- jaka dalsza procedura i do kogo skierowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Brakuje w przedszkolu publicznym nauczyciela j. angielskiego. Czy mogę zatrudnić lektora lub firmę zewnętrzną? Czy jeśli nie można nikogo znaleźć to j. angielski może prowadzić nauczyciel grupy (zna język angielski w stopniu średnim) lub student? Gdzie głosić brak nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam w przedszkolu dwójkę dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności ruchowej. Otrzymuję z gminy zwiększoną dotację na te dzieci. Dzieci te, objęte są dodatkowymi zajęciami rewalidacyjnymi. Rodzice tych dzieci nie płacą tzw. czesnego za przedszkole (opłaty miesięcznej). Czy rozliczając na koniec roku dotację na te dzieci będę mogła odliczyć opłatę za przedszkole?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący tj.gmina może zlecić świadczenie pracy przez nauczycieli publicznej szkoły podstawowej w okresie zimowej przerwy świątecznej /np. wigilii/ ?
Art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (ze zm.).
§ 1. Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
§ 3. 1. W szkołach:
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza - po zasięgnięciu opinii wojewodów i kuratorów oświaty - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, nie później niż do końca czerwca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że zimowa przerwa świąteczna jest wprowadzona rozporządzeniem ministra.
Czy mam rozumieć ,że rozporządzenie ministra jest aktem wyższego rzędu niz gminy i podczas zimowej przerwy świątecznej nauczyciele nie pracują?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy VI w związku z poważną chorobą w okresie od 1 listopada 2009r.do 25 czerwca 2010r. objęty jest nauczaniem indywidualnym z nastepujących przedmiotów: j. polskiego,matematyki, historii, przyrody, j. angielskiego. Realizację części z przedmiotów artystycznych takich jak informatyka, muzyka uczeń zakończył w klasie piątej
( zgodnie z planem nauczania).
Czy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej można wpisać uczniowi oceny (z przedmiotu plastyka, technika), które otrzymał na I półrocza?
Co w tym przypadku z przedmiotami dodatkowymi takimi jak: religia , język niemiecki, gdzie rodzice wyrazili pisemnie chęć uczestnictwa dziecka na cały etap szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe