Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W gminie działa Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół. Zadaniem tego zespołu jest wspieranie i pomoc dyrektorom szkół w zakresie zarządzania placówką oświatową. PYTANIE 1: Czy zespół ten ma również uprawnienia do kontrolowania dyrektorów? PYTANIE 2: Kto w przypadku funkcjonowania takiego zespołu odpowiada za kontrolę wydatków z danego paragrafu? Dyrektor, czy księgowość przy ZEASie?
Unormowania zarówno KN jak i USO przewidują zadania, które wykonują jednostki samorządu terytorialnego, w tym nadzorowanie wydatków ponoszonych na wynagrodzenia nauczycieli, sprawowanie nadzoru nad działalnością szkoły w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w tym w zakresie: prawidłowości dysponowania środkami budżetowymi oraz gospodarowania mieniem, przestrzegania obowiązujących przepisów bhp dotyczących pracowników i uczniów, przestrzegania organizacji pracy szkoły i placówki. Za kontrolę wydatków odpowiada dyrektor oraz księgowy obsługujący szkołę. Jednostki samorządu terytorialnego posiadają następujące kompetencje, m. in.: 1) tworzenie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizowanie wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej prowadzonych szkół i placówek (art. 5 ust. 9), 2) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu publicznym i oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej 3) ustalanie minimalnego czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w publicznej innej formie wychowania przedszkolnego,4) określanie wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego 5) łączenie szkół różnych typów lub placówek w zespół lub wyłączenia z zespołu szkół lub placówek albo szkół i placówek niektórych szkół lub placówek, 6) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, 7) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej, 8) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, 9) współdziałanie w zakresie ustalania warunków korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokości opłat za posiłki, 10) zwalnianie rodziców albo ucznia z całości lub części opłat za posiłki wydawane na stołówce szkolnej, 11) określanie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół nie wymienionych w art. 42 ust. 3 KN nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin np.: logopedów psychologów, pedagogów.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dyplomowany, zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy chce wrócić do pracy po dłuższej nieobecności (8 lat przebywał na urlopach: macierzyńskim, wychowawczym, bezpłatnym). Obecnie mogę nauczycielowi zapewnić pół etatu zgodnie z kwalifikacjami. W jaki sposób mam postąpić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przedmioty i w jakim wymiarze powinna realizować uczennica w ciąży w klasie II gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam ucznia w klasie 4 szkoły podstawowej, który jest bardzo zdolny. Wychowawca klasy twierdzi, że uczeń zdecydowanie przewyższa rówieśników z klasy poziomem wiedzy. Czy możliwe jest i w oparciu o jakie zapisy prawne umożliwienie mu takiej organizacji nauki, by zrealizował program klasy 5 i 6 w określonym czasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Sytuacja dotyczy szkoły niepublicznej - Jaka jest droga administracyjna w sytuacji, gdy dziecko 6-letnie zostało zapisane do klasy 1? Po dwóch tygodniach rodzice stwierdzili, że jednak dziecko nie jest gotowe na szkołę i chcą przepisać dziecko do klasy 0. Czy wystarczy wniosek rodziców, decyzja dyrektora o skreśleniu dziecka z listy uczniów klasy 1 i zapisania na listę wychowanków klasy 0 oraz poinformowanie szkoły rejonowej, że dziecko nie realizuje obowiązku szkolnego, tylko obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W oddziale przedszkolnym w SP jest 24 przedszkolaków w wieku 3, 4, 5 lat. W grupie jest również niepełnosprawna dziewczynka, dla której jest zatrudniona pomoc. Czy powinna być również zatrudniona pomoc do pozostałych dzieci? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe