Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób zaplanować rewalidację dla ucznia posiadającego orzeczenie ze względu na niepełnosprawność sprzężoną? Czy nauczyciel powinien mieć kwalifikacje do każdego rodzaju niepełnosprawności? Ile godzin rewalidacji przypada uczniowi w oddziale specjalnym?
Zajęcia rewalidacyjne polegają na prowadzeniu procesu edukacyjnego, terapeutycznego, usprawniającego, korekcyjnego i wychowawczego z zaplanowanymi celami. Zajęcia są kierowane do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Z uwagi na powyższe, planując zajęcia rewalidacyjne, powinno się uwzględniać zalecania zawarte w orzeczeniu oraz indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. Przepisy prawa oświatowego nie wprowadzają zamkniętego katalogu zajęć rewalidacyjnych. Oznacza to, że dokonując wyboru, należy postawić na indywidualizację pracy z każdym uczniem w zakresie metod pracy, czynności i charakteru podejmowanych zadań. Zajęcia rewalidacyjne powinny być uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowywanym dla każdego ucznia niepełnosprawnego.
Na podstawie § 7 ust. 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) dyrektor szkoły powierza prowadzenie zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia. W świetle § 23 ust. 1 i § 15 ust. 4 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, posiada osoba, która:
1) ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki,
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
W przypadku uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną ocena kwalifikacji nauczyciela zależy od tego, który rodzaj niepełnosprawności wskazany jest jako pierwszy (wiodący w orzeczeniu) bądź od szczegółowych wskazań w orzeczeniu w zakresie zajęć rewalidacyjnych. Przykładowo dla ucznia z upośledzeniem umysłowym, u którego stwierdzono słabosłyszenie, nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje z zakresu oligofrenopedagogiki oraz ewentualnie kwalifikacje z zakresu surdopedagogiki.
Liczba godzin rewalidacji jest określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639). Załącznik nr 1 wskazuje, że minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych w każdym roku szkolnym wynosi w oddziale specjalnym po 12 godzin na oddział (szkoła podstawowa specjalna).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony na czas określony od 2003 r. w niepełnym wymiarze (główne miejsce pracy na pełen etat w innej szkole). Umowy w naszej szkole na 9/18, 10/18 lub 12/18 (w przypadku nauczania indywidualnego). W związku z całkowitą likwidacją oddziałów gimnazjalnych mogę zaoferować 4/18. Pytanie - podstawa prawna informacji o ograniczeniu liczby godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź, czy w b/r rekrutacja do przedszkoli odbywa się: na podstawie uchwały rady gminy dot. opracowanych kryteriów i pkt czy starczy uzgodnienie dyrektora z wójtem w sprawie dodatkowych kryteriów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel klas I-III szkoły podstawowej specjalnej może realizować godziny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych-chodzi o zajęcia rozwijające kreatywność (zajęcia z muzyki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
- Nauczycielka w kwietniu 2018 r. kończy 60 lat i chce przejść na emeryturę. 1 września 2018 nabywa prawo do nagrody jubileuszowej po 40 latach pracy. Czy w danej sytuacji kiedy będzie rozwiązany stosunek pracy ma prawo do tej nagrody? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe