Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakich sytuacjach jest możliwe usunięcie dziecka z oddziału przedszkolnego, skoro nie jest uczniem i nie podlega przeniesieniu do innej placówki przez kuratora, a jednocześnie spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w danej placówce? Ogólnie rzecz biorąc, dziecko przejawia zachowania aspołeczne i demoralizujące w stosunku do innych dzieci. Szkoła oczywiście podjęła liczne działania we współpracy z PPP oraz Sądem rodzinnym, ale pozostali rodzice domagają się usunięcia dziecka z oddziału. Czy w Statucie można określić sytuacje, w których dyrektor może skreślić takie dziecko z listy?
Ustawa nie przewiduje takiej możliwości. Oznacza to, że: 1) dyrektor przedszkola nie może skreślić dziecka objętego obowiązkiem przedszkolnym, 2) pod wpływem rodziców innych dzieci dyrektor nie może usunąć dziecka z przedszkola, 3) w statucie nie mogą znaleźć się proponowane w pytaniu zapisy. Natomiast przedszkole w ścisłej współpracy z rodzicami powinni poszukiwać rozwiązań, włączając do współpracy poradnię psychologiczno-pedagogiczną (szczegółowa diagnoza, zalecenia i wskazówki do pracy z dzieckiem). Przedszkole także powinno na bieżąco i ciągle informować sąd rodzinny, nawet, jeśli działania te od razu nie przynoszą rezultatu. Sąd należy także informować o bezskuteczności podejmowanych licznych działań ze strony przedszkola. Z pytania nie wynika, czy przedszkole współpracuje z takimi instytucjami jak GOPS (MOPS) oraz Policja. Nie wiemy, jaka jest sytuacja rodzinna dziecka, jakie są przyczyny takiego zachowania. Wiemy na pewno, że powinno być objęte szeroko rozumianą pomocą psychologiczno-pedagogiczną (specjalistyczną). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających m. in: 1) z niepełnosprawności; 2) z niedostosowania społecznego; 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczniowi, który: 1) nie ma stałego zameldowania (rodzice wynajmują mieszkanie), 2) zamieszkujący w obwodzie szkoły, 3) odległość z domu do szkoły wynosi 3km, przysługuje dofinansowanie do dowozu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od 1 września 2018 r. wchodzi przepis nakazujący w niepublicznym przedszkolu umożliwić nauczycielom awans zawodowy? Czy ewentualne nowe rozporządzenie obniża pensum nauczycielom w niepublicznym przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Niedawno ukazały się nowe przepisy dotyczące prowadzenia nauczania na Kwalifikacyjnych Kursach Zawodowych. Wg nich wchodzą w życie nowe zapisy dotyczące kursów i ich nazewnictwa. Niedługo będzie można kształcić na kursach tzw. "trzyliterowych", np. w miejsce kursu informatycznego EE.09 pojawi się INF.02 itd.
Mam jasność sytuacji co do kwestii do kiedy można prowadzić kursy dwuliterowe (do 31.12.2020). Natomiast moje pytanie dotyczy tego czy od 01.09.2019 mogę kształcić na kursach trzyliterowych. Jest duża rozbieżność w rozumieniu nowych przepisów wśród dyrektorów szkół.
Bardzo proszę o wyjaśnienie czy mogę robić nabór na nowe kierunki kształcenia od 01 września br. Bez względu na odpowiedź, bardzo proszę o podanie podstawy prawnej oraz interpretacji przepisu, tak bym miał jasność co do zaistniałej sytuacji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziękuję za dotychczasowe porady prawne, bardzo mi pomagają w zarządzaniu szkołą. Obecnie mam problem z radą rodziców, a zwłaszcza przewodniczącą. Otóż ta pani nie przyjmuje do wiadomości, że zgodnie z Ustawą o Systemie oświaty rada rodziców wnioskuje do dyrektora itd. .... Jako dyrektor nie znam planów rady rodziców i działań dotyczących szkoły. Nie mam regulaminu rady rodziców. Rada rodziców zainicjowała zajęcia pozalekcyjne. Ucieszyłam się, bo na terenie wiejskim jest ubogo jeżeli chodzi o rozwój kultury.Ustaliliśmy, że zajęcia będą w godzinach 17- 18. W dniu pierwszych zajęć pani przewodnicząca informuje, że w szkole zajęcia pozalekcyjne będą od godz. 17 do 19. Zajęcia pozalekcyjne oczywiście płatne, prowadzone przez osoby z zewnątrz, bo rodzice tak chcą. Szkoła otwarta jest do godziny 19.00. Godziny pracy pracowników już raz zmieniałam, bo potrzebni są w godzinach, w których mam najwięcej uczniów w szkole ( mam tylko 2 osoby na całą szkołę która liczy 224 uczniów, w tym 160 od 5 do 9 lat), więc pomoc jest niezbędna. Przewodnicząca nadal upiera się, że chce aby zajęcia były do godziny 19. Poszłam na kompromis i zaproponowałam, że zajęcia będą mogły trwać do 18.30 ( godzina ustalona z organem prowadzącym), aby można było jeszcze posprzątać 3 sale lekcyjne i sale gimnastyczną. Jeden z rodziców straszy mnie, że jak nie będzie zajęć do godz. 19 to komisja oświaty odgórnie wyda mi polecenie. O zajęciach pozalekcyjnych większość rodziców nie wie, bo ich nikt nie informował. Podejrzewam, że zajęcia odbywają się dla wąskiego grona dzieci. Szkoła nie pobiera pieniędzy za wynajem sal. Mam spisane umowy użyczenia. Pani przewodnicząca wypowiada się o mnie, że jestem przeciwna wszystkim zajęciom, że zajęcia są zagrożone. Przecież zajęcia odbywają się cały czas, pojawia się tylko kwestia czasu ich zakończenia, które ustaliłam do 18.30 ze względu organizacji pracy szkoły.Pani przewodnicząca zaproponowała mi oczywiście na piśmie, żebym wynajęła firmę sprzątającą. Proszę o pomoc jakie ja mam prawa w tym przypadku, czy nie mogę nic zrobić i pozwolić rodzicom na wszystko co im do głowy wpadnie z dnia na dzień.
Druga sprawa to taka, że grzecznościowo zawiesiłam tablicę dla rady rodziców, aby zamieszczała tam informacje dotyczące swojej działalności. Po miesiącu okazało się, że tablica służy do wywieszania korespondencji miedzy mną a " Radą Rodziców" - jednoosobową. Mało tego, stwierdzenia niektóre są kłamstwem. Na moją prośbę o sprostowaniu nieprawdziwych informacji nie było odzewu. Eksponowana jest na tej tablicy korespondencja między organem prowadzącym a radą rodziców. Nie ma tylko informacji o działalności rady rodziców. Robi mi się folwark prywatny, treść pism wprowadza ogólny niemiły nastrój w szkole i ja jako dyrektor nie mam nic do powiedzenia? Mam pytanie, czy mogę określić co może być na tablicy ogłoszeń na terenie szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- cd . Cytat z Państwa strony: "Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to sudia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartym w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi".
Pytanie: jakie czynności i zadania może przydzielić pedagogowi szkolnemu w masowej szkole podstawowej dyrektor szkoły? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe