Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakiej formie aktualnie nauczyciel przedstawia dyrektorowi wybrany przez siebie program, czy nadal obowiązuje wniosek o dopuszczenie programu a może jest to jakaś forma deklaracji wyboru?
Na ten temat pisaliśmy wielokrotnie, m. in. 12 września 2017 r., proponujemy analizę szczegółowych treści tych odpowiedzi.Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. W przypadku innej formy wychowania przedszkolnego nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły podstawowej program wychowania przedszkolnego. W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nauczyciel lub zespół nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe w danym zawodzie przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania do danego zawodu. Program wychowania przedszkolnego i programy nauczania mogą obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, treści nauczania ustalonych dla danych zajęć edukacyjnych w podstawie programowej kształcenia ogólnego albo treści nauczania ustalonych w formie efektów kształcenia dla danego zawodu w podstawie programowej kształcenia w zawodach. Programy nauczania powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor przedszkola lub szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, danej innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole przed-stawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli odpowiednio program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania. Dopuszczone do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, danej innej formie wychowania przedszkolnego lub szkolne programy nauczania, stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor przedszkola lub szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego lub podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – także całości podstawy programowej kształcenia w zawodach, w których kształci szkoła. Przepisów powyższych nie stosuje się do indywidualnych programów opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 1 pkt 6 ustawy – Prawo oświatowe, oraz do indywidualnych programów nauki opracowywanych dla uczniów, o których mowa w art. 115 ustawy – Prawo oświatowe.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty (tj. z dnia 5 lipca 2018 r., poz. 1457), w szczególności art. 22a .
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak zorganizować prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i logopedycznych w przedszkolu, wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego? Czy zajęcia te mogą odbywać się w czasie 5 bezpłatnych godzin? Przedszkole zorganizowane jest przy szkole podstawowej i pracuje 5 godzin dziennie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za dotychczasową pomoc i proszę o dalsze wsparcie i odpowiedź na cztery pytania: 1.Czy dziecko badane przez zespół opiniujący o wczesnym wspomaganiu rozwoju w niepublicznej poradni psychologiczno-pedaggogicznej musi posiadać orzeczenie o niepełnosprawności w sensie medycznym? W poradni miejskiej odmówiono opiniowania o WWR, gdyż dziecko nie posiadało ww. orzeczenia. Stąd dylemat w tej sprawie.; 2. Czy kwalifikacje nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem (przedszkole niepubliczne)są wystarczające, gdy posiada wykształcenie: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z terapią pedagogiczną oraz studia podyplomowe z logopedii. Dziecko 3-letnie, w zasadzie uczy się mówić (mama dziecka jest głuchoniema).; 3. Ile godzin należy przeznaczyć na zajęcia indywidualne dla dziecka, które posiada opinię o WWR oraz orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Zalecenia w opinii i orzeczeniu są w zasadzie takie same. Opracowano IPET oraz program indywidualny wwr. Dziecko ma obecnie przyznane 8 godzin miesięcznie zajęć indywidualnych, czy powinno mieć podwójnie?; 4. Czy w przedszkolu niepublicznym dopuszczalne jest prowadzenie zajęć z rytmiki w godzinach dopołudniowych, między godz. 8, a godz. 13, czyli w czasie realizacji podstawy programowej, jeśli to rodzice ponoszą koszt tych zajęć? Było to zgłoszone przez rodziców i przegłosowane na zebraniu z rodzicami. Płatność niewielka, 10zł/miesiąc. W przedszkolach publicznych takie zajęcia są obowiązkowe, finansuje je miasto.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wykorzystać dokumenty potwierdzone podpisem przez dyrektora dotyczące awansu zawodowego nauczycieli/ dorobku zawodowego nauczyciela na stopień nauczyciela mianowanego/ do uzasadnienia Nagrody Burmistrza. Dyrektorzy nie wyrazili nigdy zgody na inne wykorzystanie tych dokumentów. Przyznanie nagrody Burmistrza jest regulowane uchwałą Rady Miejskiej z odpowiednimi załącznikami i zawsze jest uzgadniane z dyrektorami. Aby wyrównać średnią bazową nauczycieli mianowanych organ prowadzący bez wiedzy dyrektorów przyznał nagrody nauczycielom mianowanym, którzy np. byli mianowani 2 lata temu, tłumacząc to dyrektorom po fakcie, że i tak podpisaliśmy im dokumenty w sprawie awansu. Pragnę nadmienić, że przyznano nagrody nawet takim nauczycielom, którzy nie przepracowali zeszłego roku, bo byli np. na urlopie macierzyńskim. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W szkole mamy dziecko z orzeczeniem z autyzmem w tym z zespołem Aspergera. Dziecko ma przydzielonego nauczyciela współorganizującego kształcenie. Czy rodzic może zrezygnować z nauczyciela współorganizującego kształcenie?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób traktować ucznia, który jest naszym uczniem, ale przebywa w szpitalu i tam realizuje nauczanie? Pobyt w szpitalu ma trwać cały rok. Jak zaznaczać frekwencję i prowadzić dokumentację tego ucznia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe