Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W naszej szkole funkcjonuje oddział specjalny z uczniami z upośledzeniem w stopniu lekkim. Jest to klasa z uczniami klas I, II, IV, VII. Nauczyciel dyplomowany zatrudniony od 01.09.2017 r. w wymiarze 14/18 godzin tygodniowo ma przydzielone 13/18 godzin w szkole i 1/18 w klasie - oddziale specjalnym, w której są uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Dyrektor szkoły – nauczyciel mianowany - realizuje godziny dydaktyczne w wymiarze 3/18 w w/w oddziale specjalnym prowadząc zajęcia rewalidacyjne. Jest to pensum ustalone przez organ prowadzący szkołę dla dyrektora. Czy dyrektorowi należy się dodatek za trudne warunki pracy? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Inni nauczyciele przedmiotowi (np. nauczyciel wychowania fizycznego) mają przydzielone 21/18 godzin tygodniowo, w tym 17/18 w szkole i 4/18 w w/w oddziale specjalnym. Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne warunki pracy za 4/18? Jeżeli tak to w jakiej wysokości? Przedstawiam rozdział z Uchwały Rady Miasta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół p przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy. § 8 1. Nauczycielom pracującym w trudnych lub uciążliwych warunkach pracy dla zdrowia przysługują z tego tytułu dodatki. 2. Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli: a/ zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzoną w stopniu głębokim, b/ zajęć dydaktycznych i wychowawczych w klasach specjalnych oraz prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego, c/ prowadzenie nauczania indywidualnego w domu ucznia, zakwalifikowanego do takiego kształcenia. 3. Nauczycielom przysługuje dodatek w wysokości: za prace w trudnych warunkach – 20% wynagrodzenia zasadniczego. 4. Dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy przysługuje w okresie faktycznego wykonywania pracy, za którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego. 5. Nauczycielom prowadzącym indywidualne nauczanie w domu ucznia oraz dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego przysługuje dodatek w wysokości 20 % stawki godzinowej za każdą przepracowana godzinę. 6. Dodatki przysługują w takiej części, w jakiej godziny pracy w trudnych, warunkach pracy pozostają do obowiązującego wymiaru godzin. 7. Dodatki wypłaca się z dołu za czas faktycznego wykonywania pracy § 14 ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, którym powierzono stanowisko kierownicze w szkole: 1. dyrektor szkoły liczącej 17 i więcej oddziałów – 3 godz.
Podstawą przyznawania dodatku za warunki pracy jest art. 34 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela Dodatek przysługuje za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach, których wykaz zawiera rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy. Zgodnie z wykazem umieszczonym w/w rozporządzeniu – do trudnych warunków pracy zalicza się prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych w specjalnych przedszkolach (oddziałach), szkołach (oddziałach) specjalnych. Zatem wyliczenie dodatku za trudne warunki pracy winno dotyczyć wyłącznie godzin realizowanych przez nauczyciela w oddziale specjalnym.
Zarówno przepisy KN, jak i wspomnianego rozporządzenia nie przewidują szczegółowych zasad naliczania wysokości dodatków za warunki pracy przysługujących nauczycielom. Wysokość dodatków oraz zasady ich wypłacania powinny być ustalone w regulaminie wynagradzania nauczycieli, tworzonym przez organ prowadzący szkołę (art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela). Przesłany fragment uchwały RM w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli szkół i przedszkoli w sprawie dodatku za trudne warunki pracy – zgodny jest z obowiązującym prawem. Proszę więc o wyliczenie konkretnych kwot dodatku zwrócić sie do referatu księgowości, który obsługuje finansowo szkołę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim. Chce przejść na świadczenie kompensacyjne 26 października. Czy musi wrócić do pracy przed rozwiązaniem stosunku pracy aby przejść na świadczenie kompensacyjne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można obniżyć pracownikowi wysokość dodatku funkcyjnego w okresie chronionym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka, ur. w 1960 r. zatrudniona na podstawie mianowania nabyła prawo do nauczycielskiej emerytury (art. 88 ust. 1 KN) na 31.12.2008 r. Jest pracownikiem wygaszanego gimnazjum w szkole podstawowej. Od 01.09.2019 r. zamierza przejść na emeryturę.
15.05.2019 r. otrzymała pismo w sprawie przeniesienia w stan nieczynny, na który nie wyraziła zgody. Przyczyną są zmiany organizacyjne, powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum oraz zmniejszenie ogólnej liczby oddziałów i godzin dydaktycznych. Będzie to skutkowało brakiem możliwości zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w ramach dotychczasowego pensum, którego wysokość była uwarunkowana pełnieniem przez nauczycielkę funkcji wicedyrektora.
Moje pytanie jest następujące: czy w powyższym przypadku nauczycielka po wypowiedzeniu stosunku pracy przez dyrektora (z art. 225 ust. 1, 6 i 12) oraz art 226. ust. 1 przepisów wprowadzających ustawę prawo oświatowe z 26.01.2017 r., i po odmowie przejścia w stan nieczynny może przejść na emeryturę z art. 88 KN, czy powinno to być jednak wypowiedzenie z art. 20 KN.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy każdy nauczyciel powinien wypełnić oświadczenie o podstawowym miejscu pracy? Czy pracodawca może żądać takiego oświadczenia? Jaka jest podstawa prawna? Jeżeli tak to, jakie powinny znaleźć się informacje w oświadczeniu (np. od kiedy placówka oświatowa jest głównym miejscem pracy; jaki jest wymiar zatrudnienia)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Oddział przedszkolny realizuje 5 godzin dziennie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, ale w przyszłym roku będzie realizowana 1 godzina tygodniowo zajęć z j. angielskiego. W jaki sposób mam zaplanować w podziale godziny, czy to mają być zajęcia traktowane jako 6 godzina, czy powinny być realizowane w ramach 5-cio godzinnego czasu pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe