Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W październiku dyrektor prywatnego, dziennego liceum dla młodzieży przedstawił uczniom ich obowiązki. Uczniowie podpisali dokument. U niektórych osób pojawiły się zapisy dotyczące tego z kim nie mogą siedzieć w ławce na lekcji. Dotyczyło to również tzw zakochanej parze, która flirtowała ze sobą , dotykała się pod ławką nie interesowała się przebiegiem lekcji. Obecnie uczeń (już pełnoletni) zarzucił szkole, że ów regulamin godzi w jego interesy i samopoczucie i jest sprzeczny z zapisem statutowym który brzmi: celem i zadaniem szkoły jest: zapewnienie uczniom pełnego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego w warunkach poszanowania ich godności oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Uczeń twierdzi, że zapis mówiący o tym, że nie może w trakcie lekcji siedzieć w ławce ze swoja dziewczyną jest równoznaczny z brakiem jego poszanowania. Czy nauczyciele w szkole maja prawo decydowania o tym z kim siedzi uczeń w ławce? (para była wyłącznie zainteresowana sobą)
Zgodnie z przepisem art.172 ust.2 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe statut szkoły niepublicznej powinien określać prawa i obowiązki uczniów szkoły, w tym przypadki, których uczeń może być skreślony z listy uczniów szkoły. Szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej stwarza możliwość uczniom korzystania z jej usług edukacyjnych, jednakże pod pewnymi warunkami. Uczeń korzystając jej usług ma prawny obowiązek podporządkowywania się obowiązującym w niej regulacjom wewnętrznym, do których należy zwłaszcza statut oraz regulaminy. Podstawę do ich wydania stanowi przepis powołanej na wstępie ustawy. Tak stanowione prawo wewnętrzne tworzy element porządku normatywnego, któremu uczeń podlega. Jeśli uczeń szkoły niepublicznej nie chce się podporządkować obowiązującym w szkole normom lub poleceniom dyrektora szkoły lub nauczycieli, to należy jemu ( w sytuacji gdy jest pełnoletni) oraz jego rodzicom zaproponować możliwość kontynuacji dalszego kształcenia się w innej szkole lub przewidzieć w statucie szkoły sankcje za ich nieprzestrzeganie, włącznie ze skreśleniem ucznia z listy uczniów.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile wynosi pensum nauczyciela prowadzącego zajęcia w przedszkolu i dodatkowo zajęcia rewalidacyjne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty oprócz statutu trzeba złożyć do organu prowadzącego przy otwieraniu szkoły branżowej II stopnia na samym początku procedur?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z powodu małej liczebności klas organ prowadzący dał mi wytyczne, abym połączyła 3 klasy (4 roczniki). Łącznie grupa nie przekraczałaby 26 uczniów. Niestety w klasie V mam 2 uczniów z orzeczeniem (niepełnosprawność sprzężona i niepełnosprawność ruchowa), w klasie VII - 1 (niedostosowanie społeczne). Dostałam wytyczne od organu prowadzącego, aby połączyć klasy V, VI i VII. Opracowałam arkusz, w którym połączyłam dwa oddziały VI - VII, natomiast nie łączyłam kl. V z uwagi na uczniów którzy wymagają szczególnych dostosowań . Otrzymałam pozytywną opinię związków zawodowych. Wysłałam arkusz do organu prowadzącego i otrzymałam uwagi do ww. arkusza z uwzględnieniem łączeń tych 3 klas. Wiem, że to wpłynie na jakość nauczania i jest zagrożona realizacja podstawy programowej, poza tym nie będę w stanie zapewnić odpowiednich warunków uczniom ze specjalnymi potrzebami wynikającymi z orzeczenia. Co mogę w tej sprawie zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki kurs kwalifikacyjny uprawnia do pracy w charakterze pedagoga szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wychowawcy Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii powinni realizować godziny karciane?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe