Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W szkole podstawowej mamy uczennicę z orzeczeniem o niepełnosprawności (symbol 01-U 10-N, ważne do 11.07.2025 r.) i orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu głębokim (ważne do 2023/2024). Przez jaki okres szkoła ma mieć pod opieką tę uczennicę i jakie zajęcia ma obowiązek organizować? Uczennica jest całkowicie niepełnosprawna ruchowo (leżąca).
Skoro dana osoba jest „uczennicą” danej szkoły, oznacza to, że została do niej przyjęta, a więc realizuje w niej obowiązek szkolny, który generalnie trwa do ukończenia VIII klasy. Nie wiadomo natomiast, czy uczennica posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (nie jest nim orzeczenie o niepełnosprawności), a więc nie można stwierdzić, czy szkoła powinna ją objąć kształceniem specjalnym; okres kształcenia wymienia dane orzeczenie oraz może ono zostać uzyskane ponownie. W razie posiadania takiego orzeczenia uczennica może skorzystać z wydłużenia nauki: pierwszego etapu edukacyjnego (3 klasy) o 1 rok oraz drugiego etapu edukacyjnego (5 lat) o 2 lata, na zasadach określonych w § 5 ust. 1 pkt 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.). Ponadto w razie legitymowania się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 20. rok życia – w przypadku szkoły podstawowej.
Innym orzeczeniem jest orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjnych, a ich realizacja przez szkołę podstawową nie następuje na skutek przyjęcia do szkoły w charakterze ucznia. Na jego podstawie uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może brać w nich udział w okresie wskazanym w orzeczeniu. Treść orzeczenia w tym zakresie jest nieznana oraz orzeczenie może być wydawane na kolejne okresy, gdy uczennica będzie posiadała kolejne orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu głębokim. Z takich zajęć osoba z ww. niepełnosprawnością może korzystać nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 25 lat (§ 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, Dz. U. z 2013 r., poz. 529).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wzór sprawozdania po I półroczu 2013/2014 z realizacji planu nadzoru pedagogicznego dla szkoły podstawowej
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o przykładowy ramowy rozkład dnia dla dzieci młodszych według nowej podstawy programowej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel ( oligofrenopedagog+ przygotowanie pedagogiczne, zdobyte na studiach podyplomowych, oraz ukończone studia wyższe na innym kierunku nie pedagogicznym) ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych z podopiecznymi ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego (funkcjonowania w środowisku, muzyki z rytmika, plastyki i techniki) oraz zajęć rewalidacyjnych lub rewalidacyjno-wychowawczych, z uczniami z niepełnosprawnością w stopniu głębokim, z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie podstawy prawnej do układania rozkładu zajęć w szkole ponadgimnazjalnej (chodzi o blokowanie godzin np. j. angielskiego itp.).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jakiej kolejności wpisujemy przedmioty w arkuszu ocen w technikum i szkole branżowej? Przedmioty w zakresie rozszerzonym i przedmiot uzupełniający są wpisywane w planach nauczania w różnej kolejności. Proszę o podanie aktualnej podstawy prawnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe